חזון הבריאות של ענקית הביטוח האמריקאית עובר בישראל

חברת אנת'ם רוצה להפוך לאמזון של שירותי הבריאות וליצור רשת של ספקים שישמשו את לקוחותיה • רג'יב רוננקי, סגן נשיא בכיר בחברה, מסביר מה מחפשת חברת ביטוח בישראל ומדוע הקימה כאן מרכז פיתוח בתחום הבריאות הדיגיטלית

חברת Ibex Medical שפיתחה מערכות תומכות החלטה לפתולוגים / צילום: צילום מסך מתוך סרטון של החברה
חברת Ibex Medical שפיתחה מערכות תומכות החלטה לפתולוגים / צילום: צילום מסך מתוך סרטון של החברה

חברת אנת'ם (Anthem), ענקית ביטוח הבריאות האמריקאית, מפעילה זה שנתיים, מתחת לרדאר התקשורתי, מרכז פיתוח ישראלי בתחום הבריאות הדיגיטלית, ומשקיעה  בסטארט-אפים מקומיים בתחום הבריאות. המרכז בישראל מנוהל על-ידי אודי גורי.

מה מביא ענקית ביטוח זרה להקים כאן מרכז פיתוח שאינו קשור כלל לביטוח? החזון של אנת'ם הוא ליצור רשת של חברות בתחום הבריאות, שיוכלו לספק שירותים מסוגים שונים ללקוחותיה.

"שירותים שמתחברים לרשת"

אנת'ם, שנוצרה ממיזוג ענק של החברות וולפוינט ואנת'ם, ובשנים האחרונות בלעה כמה ענקיות ביטוח בריאות נוספות, שווה היום כ-95 מיליארד דולר. לפי נתוני החברה, היא משרתת כ-40 מיליון לקוחות ישירות דרך תוכניות הביטוח שלה, ובסך הכול יותר מ-100 מיליון איש מקבלים דרכה שירותי בריאות.

החברה צמחה מתחום ביטוח הבריאות, אך עם הזמן הרחיבה את שירותיה לתחומים נוספים המשיקים לבריאות. רק לאחרונה, לדוגמה, השקיעה בפרויקט של דיור בר השגה, וטענה כי "גורמים חברתיים שיוצרים הבדלים בבריאות, וביניהם קושי במימון דיור ראוי וסביבה פיזית בטוחה ויציבה, הם חסמים בפני בריאות טובה ואיכות חיים".

בשנים האחרונות, רכשה אנת'ם חברות גם בתחום של אספקת שירותי בריאות ובתחום הבריאות הדיגיטלית.

רג'יב רוננקי, סגן נשיא בכיר ומנהל תחום הדיגיטל בחברה, אומר שעוד לפני הקמת מרכז הפיתוח בארץ, החברה השקיעה בכמה חברות ישראליות ושילבה אותן בפלטפורמה שלה. בין החברות האלה אפשר למצוא, לדוגמה, את KHealth, שצמחה מחברה שפיתחה צ'טבוטים לניהול הקשר הראשון של ארגוני בריאות עם חולים למערכת בריאות וירטואלית שלמה, וכן חברת טייטו, המאפשרת לבצע מהבית בדיקות פשוטות.

רג’יב רוננקי / צילום: צילום מסך מתוך סרטון של החברה
 רג’יב רוננקי / צילום: צילום מסך מתוך סרטון של החברה

שותפים נוספים שהחברה עובדת איתם הם זברה, חברה לפענוח הדמיות; חברת Ibex Medical שפיתחה מערכות תומכות החלטה לפתולוגים, NucleAI, המספקת שירותי בינה מלאכותית בפתולוגיה ודיאגנוסטיק רובוטיקס, שמציעה כלי בינה מלאכותית לחיזוי מחלות.

"אני חושב על אנת'ם בתחום הדיגיטל כעל חברת פלטפורמה מודרנית", אומר רוננקי. כל הספקים שלנו, השירותים שאנחנו יכולים לתת ללקוחות המבוטחים שלנו, מתחברים למעין רשת, ואנחנו מחברים את הרשת הזאת לצרכנים שלנו. כל מה שהצרכנים ירצו לראות ברשת הזאת, מבחינתי הוא בתחום העיסוק שלנו.

"אנחנו רואים את עצמנו בתפקיד דומה לזה של אמזון, שמטפלת בספקים המאפשרים לה לתת שירות ללקוחות שלה. כדי לעשות את זה אנחנו צריכים, למשל, מוצרי נגישות וירטואלית, אנחנו צריכים מוצרים שנותנים תובנות לספקי שירותי רפואה, אבל אנחנו יכולים ליהנות גם ממוצרים שממש מטפלים באופן דיגיטלי במחלות כמו סוכרת, רפואת לב, רפואה התנהגותית.

"כל אלה הם בעצם שירותי בריאות שאנחנו יכולים לספק למבוטחים שלנו, כמו ביקור בבית חולים. אנחנו מחפשים את כל הפתרונות שעובדים. כך, אנחנו יכולים לתת שירות טוב יותר בלי להעמיס על הרופאים שאנחנו עובדים איתם, וגם לתת מגוון שירותים שמשפרים את החיים של אותם רופאים, ומחברים אותם לצרכנים".

טכנולוגיות עם פוטנציאל חיסכון

אתם תהיו הבעלים של טכנולוגיות כאלה או גורם מתאם?
"אנחנו לפעמים שותפים, לפעמים מתכללים ולפעמים משקיעים. אם הטיפול הוא וירטואלי או פנים אל פנים, אנחנו בכל מקרה רוצים לתעד אותו בצורה ברורה ופשוטה מבחינת הרופא, כדי שאפשר יהיה להריץ עליו אלגוריתמים ולהפיק ממנו מידע מועיל.

"ממש עם תחילת מגפת הקורונה, רכשנו למשל חברה בשם Beacon Health, שמספקת שירותים וירטואליים בתחום הרפואה ההתנהגותית ובריאות הנפש. במקרה הזה ראינו צורך להיות הבעלים של השירות, משום שאחת המטרות שלנו היא לטפל באופן הוליסטי בבריאות האדם".

שירותי רפואה התנהגותית אמורים לחסוך הוצאות רפואיות גדולות אחרות מחברות הביטוח. כפי שציינו בכתבה קודמת על חברת Well Beat הישראלית, רופאים עדיין מתקשים ברתימת מטופלים להתמדה בטיפול שנרשם להם. "קנינו את Beacon Health כי הייתה כאן הזדמנות נדירה וגם צורך".

גם במקרה של KHealth, שנוסדה על-ידי ישראלים, מדובר בהשקעה ישירה. אנת'ם רואה ביישום נכון של הטכנולוגיה פוטנציאל לחיסכון כספי משמעותי ולכן חשוב לה לשלוט במוצר ולוודא שהוא מיושם היטב. "הצלחנו למדוד את היעילות שלו וראינו שהוא אמנם חוסך ביקורים בחדרי מיון. בחלק מהמקרים המוצר קיצר למטופל את הדרך לרופא מומחה, עד כדי כך שבלעדיו הוא היה נכנס לבעיה מאוד קשה. יש מי שחושבים שרפואה וירטואלית עומדת בין אדם לבדיקת רופא 'אמיתית', ואנחנו רואים כאן שהיעילות שלה יכולה להיות דווקא בלזרז את ההגעה של אנשים לרופא הנכון".

חברת KHealth שפיתחה מערכת וירטואלית לאבחון וטיפול / צילום: צילום מסך מתוך סרטון של החברה
 חברת KHealth שפיתחה מערכת וירטואלית לאבחון וטיפול / צילום: צילום מסך מתוך סרטון של החברה

השקעה נוספת מהסוג הזה נעשתה בחברת Side Kick, שעוזרת לחולים במחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן וכוליטיס לנהל את מחלתם. ההשקעה במוצר כזה היא יחסית נמוכה, התועלת היא רבה, ומערכת הבריאות כרגע אינה מספקת אותו.

הקסם שבאינטגרציה

בחברת זברה אנת'ם אמנם לא השקיעה, אבל היא חיברה אותה לרשת שלה. "התחלנו להציג את המוצר לחלק מהספקים שלנו", אומר רוננקי.

זברה מאתרת מחלות שאנשים כלל לא ידעו שיש להם. האם זה לא יגרום לחברה כמוכם להוצאה מיידית גדולה?
"ישנה טענה כאילו חברות הביטוח לא מתעניינות כל כך בגילוי מוקדם, כי אז הן סופגות את ההוצאה, ואילו חברת הביטוח הבאה שאליה יעבור המטופל היא שתיהנה מהחיסכון לטווח ארוך. אבל הלקוחות שלנו הולכים איתנו לפעמים כל החיים, אנחנו בהחלט צופים שנקצור את הפירות גם מהתערבויות מוקדמות. יש לנו לקוחות שבאים והולכים, אבל הם לא הרוב.

"זו תמיד שאלה, מהו הזמן הנכון להגיע לחולה. אנחנו לא נסרוק את כל החולים עבור כל המחלות בבת אחת, אלא נתחיל ממחלות שבהן אפשר לראות חיסכון מיד. במוצרים כאלה, לפעמים הקשר עם החברות ייבנה בעסקת הוכחת ערך, כלומר הן יספקו את העלות הראשונית של השירות, ואנחנו נשלם להן חלק מהכסף שחסכנו, כך שזו כלל לא תהיה הוצאה, אלא חיסכון כבר בשלב הראשון".

חברת Zebra Medical Vision, שפיתחה כלי בינה מלאכותית לפענוח הדמיות / צילום: צילום מסך מתוך סרטון של החברה
 חברת Zebra Medical Vision, שפיתחה כלי בינה מלאכותית לפענוח הדמיות / צילום: צילום מסך מתוך סרטון של החברה

איזה גורם יהיה האינטגרטור של כל הפתרונות? האם חברת טכנולוגיה כמו אמזון או גוגל? חברת מכשור רפואי כמו פיליפס? בית חולים כמו איכילוב או שיבא? או אולי חברת ביטוח כמוכם?
"אנחנו נמצאים בעמדת מוצא מצוינת להיות האינטגרטור. מערכת היחסים שלנו עם הספקים ועם הלקוחות היא החזקה ביותר. יש לנו יכולת להשפיע על הספקים בנוגע לאופן שבו הם מספקים שירותי רפואה, לגבי האופן שבו הם מנהלים את המידע שלהם. יש לנו גודל - מיליוני לקוחות. חברת מכשור רפואי יכולה להיות אולי האינטגרטור עבור מחלה מסוימת, נניח סוכרת, אבל לא של כל צורכי הלקוח".

מהי האפליקציה שאתה חולם עליה עבור החברה ועבור הלקוחות שלכם?
"האינטגרציה שהזכרנו קודם, היא הדבר הקסום. היכולת לחבר ספק חדש או מוצר חדש לרשת שלנו בן לילה. היום זה דורש שלושה-ארבעה חודשים, והיינו רוצים למצוא לכך פתרון יותר סקיילבילי".

אנת'ם הייתה חברת הביטוח הראשונה שהקימה מרכז פיתוח בישראל. מאז עשו זאת כמה חברות נוספות, אבל בעיקר בתחום הפינטק. "אנחנו בישראל בגלל האקוסיסטם, שיתוף הפעולה הפורה בין הסטארט אפים לבין האקדמיה, בתי החולים וקופות החולים. והכישרונות הייחודיים שלכם", אומר רננקי. "אנחנו רוצים לפתח כאן מוצרים חדשים עבורנו, וישראל היא שותפה מדהימה".

חברת TytoCare, המאפשרת לבצע בדיקות רפואיות מהבית / צילום: צילום מסך מתוך סרטון של החברה
 חברת TytoCare, המאפשרת לבצע בדיקות רפואיות מהבית / צילום: צילום מסך מתוך סרטון של החברה

אנת'ם (Anthem)

תחום עיסוק: חברת ביטוח בריאות, שגם מפתחת בעצמה טכנולוגיות בריאות דיגיטלית ומשקיעה בחברות בריאות
היסטוריה: החברה האמריקאית נוצרה ממיזוג ענק של וולפוינט ואנת'ם, ובשנים האחרונות היא בלעה כמה ענקיות ביטוח בריאות נוספות
נתונים: שווי החברה כיום הוא כ-95 מיליארד דולר. לפי נתוני החברה, היא משרתת כ-40 מיליון לקוחות ישירות דרך תוכניות הביטוח שלה, ובסך הכול יותר מ-100 מיליון איש מקבלים דרכה שירותי בריאות. היא מעסיקה כ-70,600 איש. במרכז הפיתוח בישראל מועסקים כ-30 איש
עוד משהו: אנת'ם היא חברת הביטוח הראשונה שהקימה מרכז פיתוח בישראל בתחום הבריאות