סעודיה צריכה את גוגל ומשחררת פקק בינלאומי בתעבורת האינטרנט

לאחר שהוכרז רשמית בשבוע שעבר, הודיעו גוגל וטלקום איטליה על הפרויקט גם בישראל להנחת הכבל התת ימי שיחבר בין הודו לאיטליה

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הכבל התת ימי של גוגל וטלקום איטליה נחנך היום (ג') במסגרת המקטע הישראלי שלו וזאת אחרי שפורסם רשמית בשבוע שעבר באיטליה. מדובר בכבל ליניארי ראשון מסוגו שיחבר בין הודו לאיטליה ויעבור שורה ארוכה של מדינות, אבל בעיקר יפרוץ דרך המקטע היבשתי שבין סעודיה, ירדן וישראל, ובכך יהווה חלופה לכבלים התת ימיים העוברים דרך מצרים.

על התוואי של הכבל כבר התפרסמו המון ידיעות, אבל ההודעות של טלקום איטליה (שתבצע את הפרויקט באמצעות חברת בת שנקראת ספארקל) בשבוע שעבר ושל גוגל מהימים האחרונים, שמו את החותמת האחרונה שהפרויקט יוצא לדרך אחרי אינספור קשיים, שבעיקרם הם גיאופוליטיים ונוגעים למערכות היחסים שבין סעודיה, ירדן ומצרים, ובתווך גוגל שמצד אחד לא מתעסקים איתה אבל מצד שני גם היא רוצה לשמור על מערכת יחסים תקינה מול כל המדינות המעורבות.

בעולמות הכבלים התת ימיים מקובל לחשוב שעד שהאונייה לא יורדת אל הים עם הכבל - אין פרויקט. במקרה של הכבל הנוכחי נראה שאם גוגל מודיעה עליו רשמית ומפרסמת לוחות זמנים לפעילות מסחרית מלאה (2024) כנראה שהוא בדרך הנכונה.

אחרי שנפתרו כל המחלוקות מול סעודיה (השמועות בשוק אומרות שגוגל והסעודים הסכימו לפצות את מצרים על כך שהכבל לא יעבור דרכה - אך אין לכך כל אישור רשמי) שמסתמנת כצומת מרכזי עתידי לתעבורת כבלים תת ימיים, הסיפור מול ירדן וישראל נהפך להרבה יותר פשוט.

במקטע היבשתי בישראל תבצע בזק את הפרויקט לפי הגדרות מאד מפורטות ובתוואי של מערכת כבלים קיימת שברשותה פחות או יותר. בזק זכתה בפרויקט כבר בשנה שעברה והיא פשוט חיכתה לאישור להתחיל בעבודות שעכשיו הגיע.

היום נערך אירוע חגיגי להשקת הפרויקט, באיחור קל אמנם, אבל כצפוי לקחו בו חלק גם שר התקשורת יועז הנדל ובו הודיעה גוגל על הפרויקט. מדובר בשיתוף פעולה בין חטיבת הענן של גוגל לחברת טלקום ספארקל (Sparkle) האיטלקית. שמו של הפרויקט "Blue - Raman" . מערכת BLUE המחברת בין איטליה, צרפת, יוון וישראל, ומערכת RAMAN מחברת בין ירדן, ערב הסעודית, ג'יבוטי, עומאן והודו.

מבחינת משרד התקשורת החשיבות של הפרויקט הוא ברמה הגיאופוליטית ומציב את ישראל כצומת דרכים בין אירופה למזרח הרחוק בכל נוגע לפיתוח טכנולוגי וכלכלי.
שר התקשורת יועז הנדל בירך על המיזם ואמר, "אנחנו נמצאים היום באירוע היסטורי בעל חשיבות עצומה. לפני עשור קשה היה לדמיין שכל החברות הגדולות ביותר בעולם יתחרו על מקום ונגישות למדינת ישראל".

מנכ"ל גוגל ישראל, ברק רגב, אמר: "גוגל נרגשת להיות חלק מבשורה משמעותית לשוק התקשורת הישראלי באמצעות מערכת הכבלים התת ימיים בלו וראמן. גוגל רואה בישראל מוקד משמעותי לפעילות וממשיכה להשקיע בתשתיות בישראל בפרט בתחום הענן ולאור זכייתנו האחרונה במכרז נימבוס".