הישראלים אוהבים את המזכרות האולימפיות

בשנים האחרונות נרכשו דרך eBay יותר מ-264 אלף מוצרים הקשורים למשחקים האולימפיים • בישראל כ-1,400 נמכרו מזכרות בחמש השנים האחרונות • וגם: מוטי בן משה נחשף כאדם מאחורי המיזם הלאומי לביטחון תזונתי • אירועים ומינויים 

האצטדיון האולימפי בטוקיו / צילום: Shutterstock, StreetVJ
האצטדיון האולימפי בטוקיו / צילום: Shutterstock, StreetVJ

מדריך דירוג הקולינריה הנחשב "50 המסעדות הטובות בעולם" משיק נגזרת חדשה: דירוג המסעדות הטובות במזרח התיכון וצפון אפריקה (MENA).

במסגרת המדריך החדש ייבחרו 50 המסעדות הטובות במדינות המפרץ, ישראל, מצרים ומרוקו. המסעדות יוכרזו בתחילת 2022 באירוע שיתקיים בעיר אבו דאבי. "המדריך יציב זרקור מתבקש על האזור, שנחשב לאחד מיעדי הקולינריה העולמים", נמסר מהחברה האנגלית האמונה על המדריך.

המדריך, ששמו הבלתי רשמי הוא "פיפטי בסט" או "מדריך סן פלגרינו", על שם נותני החסות הראשיים לתחרות, נוסד לפני למעלה מ-20 שנה כאלטרנטיבה למדריכי מישלן. הוא נחשב היום כאורים והתומים של שוחרי קולינריה רבים, ומבטיח הכרה והוקרה בינלאומית לא רק למסעדות הנכנסות למדריך, אלא גם לערים שבהן הן נמצאות. לאור כך הוא זוכה לעניין גם מעבר לגבולות הצלחת - בעיקר בקרב מדינות שממתגות את עצמן מבחינה תיירותית כיעדי קולינריה באמצעותו, כמו שבדיה ודנמרק, תאילנד ופרו.

המדריך האזורי של המזרח התיכון הוא השלישי במספר בסדרה, והוא מצטרף לשני מדריכים אזוריים נוספים שהושקו בתחילת העשור הקודם - במזרח אסיה ובאמריקה הלטינית. מדריכים אלו סייעו לקדם את מטבחי המדינות שסוקרו בהם, ולהציב מסעדות באזור - בפרט בלימה ובבנגקוק - בצמרת המדריך העולמי והקולינריה הבינלאומית. את המסעדות במדריך MENA ידרגו 250 שופטים מ-19 מדינות באזור, ביניהן ישראל. יוזמת המדריך היא לשכת התיירות של אבו דאבי, שהיא גם נותנת החסות הראשית לצד סן פלגרינו.

אירוע ההשקה יתקיים באבו דאבי, כאשר ב-7 בפברואר 2022 יתקיים טקסט הספירה לאחור המפורסם שבו מוכרזות אחת-אחת המסעדות הזוכות במיקומים במדריך. במסגרת ההשקה גם יתקיימו ארוחות ערב עם שפים מרחבי העולם ובפרט מהאזור, שיעורי מאסטר קלאס של השפים המובילים בעולם, וארוחה מיוחדת שתדגיש את חומרי הגלם הייחודיים לאמיריות. כרטיסים לאירוע צפויים לצאת למכירה בחודשים הקרובים.

בשנה שעברה, קצת לפני הקורונה, התראיין עורך המדריך, וויליאם דרו, לגלובס ודיבר על האפשרות שמסעדות מישראל ייכללו במדריך. הוא רמז אז על כך שיש תכנית כזו, שכאמור אושרה כעת. "אנחנו יותר ממתרגשים להשיק את פרסי המסעדות האזוריות שלנו במזרח התיכון וצפון אפריקה. מבחר המטבחים והמסעדות באזור מבטיח שהרשימה החדשה תהיה חלק חיוני ומשמעותי מנוף הגסטרונומיה הבינלאומי", נמסר מהחברה.

לצד תל אביב וירושלים, בירות קולינריה נוספות באזור שיתמודדו על מקומות במדריך הן מרקש, קטאר, דובאי ואבו דאבי, שכאמור משקיעה משאבים רבים בהפיכתה לאבן שואבת לפודיז. "זה כבוד עבורנו לשתף פעולה עם פיפטי בסט - הזדמנות מעולה לחגוג את מסעדות האזור, תוספת חשובה לנוף הקולינרי של האזור כולו, ובנוסף, הזדמנות להציג את אבו דאבי, מארחת אירוע ההשקה על מסעדותיה", אומר עלי אל-שייבה, מנהל לשכת התיירות של אבו דאבי.

ההשקה מהווה הבעת אמון בענף התיירות בכלל, וענף תיירות הקולינריה בפרט, שעל אף מצב התחלואה העולמי צפוי לחזור לפעילות מלאה בחודשים הקרובים. זוהי גם הבעת אמון במטבחים האזוריים, כולל זה הישראלי, וכן בשפים מוערכים וותיקים - מאסף גרניט שזכה בכוכב מישלן ראשון על מסעדתו שבור בפריז, עבור באייל שני ומאיר אדוני על מסעדותיהם ברחבי העולם, חיים כהן ושפים מבטיחים כמו תומר טל, רז רהב, הלל תווקולי ועוד.

אזור התעשייה

קנייה אולימפית

מארגני האולימפיאדה בטוקיו אמנם לא זכו להרוויח ממכירת כרטיסים לתחרויות, אולם הם יכולים להתנחם בעובדה שברחבי העולם אוהבים לרכוש מזכרות מהאולימפיאדות השונות - כפי שעולה מנתוני eBay.

מתברר שבשנים האחרונות נרכשו דרך eBay יותר מ-264 אלף מוצרים הקשורים למשחקים האולימפיים. אמנם בחציון האחרון של השנה המוצרים הנמכרים ביותר היו מאולימפיאדת לונדון 2012, אולם טוקיו נמצאת במקום השני ועשויה לשפר עמדות בחודשים הקרובים. במקום השלישי והמפתיע נמצאת אטלנטה (1996).

מוצר המשחקים האולימפיים הנרכש ביותר בעולם בשנת 2020 היה משחק הווידיאו "מריו וסוניק במשחקים האולימפיים" בגרסאות שונות, הכוללות בין היתר את לונדון 2012 וטוקיו 2020. המוצר היקר ביותר הוא אותו משחק בגרסת טוקיו 2020, שנמכר עבור 27,680 דולר. מוצר יקר נוסף הוא שעון כיס של פאטק פיליפ שיוצר עבור המשחקים האולימפיים ב-1936 ונמכר ב27 אלף דולר. בימים אלה מוצע למכירה כרטיס למשחק ההיסטורי של מייקל ג'ורדן באולימפיאדה שהתקיימה בלוס אנג'לס ב-1984 - בלא פחות ממיליון דולר.

המוצרים האולימפיים הפופולריים ביותר בישראל בחמש השנים האחרונות מפתיעים מעט: כדורי פינג פונג רשמיים של המשחקים האולימפיים, חולצות רשמיות מהמשחקים האולימפיים במוסקבה 1980, ושטר מיוחד של 2,000 וון שהושק לכבוד משחקי החורף של 2018 שנערכו בדרום קוריאה.

"בשנים האחרונות הישראלים רוכשים יותר ויותר מזכרות אולימפיות - כ-1,400 נמכרו בחמש השנים האחרונות", אומר איליה קריטוב, מנכ"ל eBay לשווקים מתפתחים. "אנו מאפשרים לבעלי עסקים קטנים ובינוניים, כמו גם למוכרים פרטיים, להיפתח לשוק הגלובלי, ואנו שמחים לראות את הגידול המשמעותי בשימוש בפלטפורמה בישראל".

אזור התעשייה 2

בן משה מפתיע

לאחר 18 שנות פעילות מתגלה כי מאחורי המיזם הלאומי לביטחון תזונתי עומד איש העסקים מוטי בן משה, בעל השליטה בקבוצת רבוע כחול ובדור אלון. המיזם מבטיח תרומת מזון חודשית לכ-11 אלף משפחות יהודיות וערביות בישראל, בשילוב הכוונה ומתן כלים ליציאה מהעוני.

לדברי בן משה, הוא הקים את המיזם כשעוד פעל רק באירופה, כיוון שסבר כי "לא ייתכן שחלוקת סלי מזון לנזקקים בישראל תתקיים רק כמבצע לפני החגים". את המיזם מפעילה עמותת אשל ירושלים, וכדי להגדיל את המודעות אליו בקהילה העסקית בפרט, ובציבור בכלל, נערך אירוע מיוחד לציון הפעילות. היעד שהוגדר באירוע הוא להגדיל את היקף המיזם ל-30 אלף משפחות.

מוטי בן משה, יצחק הרצוג ומנדי בלוי / צילום: שלומי כהן
 מוטי בן משה, יצחק הרצוג ומנדי בלוי / צילום: שלומי כהן

במקביל, עם אישור התקציב הוכר המיזם כפרויקט דגל מהותי והוכנס לבסיס התקציב של משרד הרווחה, עם תקציב ייעודי של כ-100 מיליון שקל בשנה. הדבר הוביל את בן משה להכריז כי חבר הנאמנים של המיזם יגדיל את תמיכתו ל-30 מיליון שקל בשנה.

"מחקרי המועצה הארצית לביטחון תזונתי קובעים כי יש קרבנו כ-130 אלף משפחות שנמצאות במצב של חוסר ביטחון תזונתי חמור", אומר בן משה. "משפחות כאלה יסבלו פי שלושה יותר מכלל האוכלוסייה ממחלות ובעיות כגון לחץ דם, סכרת, מחלות לב, כולסטרול ואנמיה.

שותפיו של בן משה למימון המיזם הם ד"ר לן בלווטניק, שהקים יחד עם אשל ירושלים את בלווטניק פוד בנק, יצחק מירילשווילי יו"ר קרן מרומים, הקרן לידידות בראשות יעל אקשטיין, והשייח מוחמד אלאבאר מאיחוד האמירויות.

חדשות טובות

מרכז למצוינות שחייה נפתח ביישוב ספיר שבערבה, בהשקעה של 30 מיליון שקל מצד גורמים רבים ובראשם JNF וקק"ל. המרכז ישמש, בין היתר, כמחנה אימונים לקבוצות המתחרות באליפויות שונות - הראשונה לעשות זאת היא נבחרת ישראל לנוער בשחייה אמנותית, המתאמנת לקראת אליפות אירופה שתיערך בקרואטיה בספטמבר הקרוב.