נמשך גל הנפקות חברות האוטוטק הישראליות בארה"ב ובישראל, וכעת על הפרק נמצאת חברת סיפיה ויז'ן, שפרסמה טיוטת תשקיף ציבורית ראשונה לקראת גיוס הון ראשוני (IPO) שהיא מבקשת לבצע בבורסה בתל אביב. תוכניות ההנפקה של החברה נחשפו ב"גלובס" כבר בחודש מרץ.
סיפיה ויז'ן (CIPIA VISION), המפתחת טכנולוגיות ומוצרים לניטור פנים הרכב, מעוניינת על-פי ההערכות לגייס כמה עשרות מיליוני דולרים, לפי שווי חברה שינוע סביב כ-150 מיליון דולר (כחצי מיליארד שקל) "לפני הכסף".
לפי הסברי החברה, היא מייצרת ומוכרת שני מוצרים המבוססים על טכנולוגיית DMS (Driver Monitor System), העוסקים בניטור התנהגות הנהג ברכב באמצעות מצלמה ואמצעים נוספים, אחד מיועד לשוק הפרטי ואחד לציי רכב.
הכנסות לא משמעותיות והפסדים מתמשכים
סיפיה החלה לפעול בשנת 2007 ובשנה שעברה שינתה את שמה מ"אייסייט" לזה הנוכחי. מייסד החברה הוא איתי כץ, המשמש כיום כסמנכ"ל קניין רוחני. כפי שהחברה מציינת, היא "נמצאת בשלבי חדירה לשוק עם מוצריה" והם נמצאים כעת "בייצור סדרתי עבור לקוחות ראשונים". סיפיה מעסיקה כ-50 עובדים, והמנכ"ל שלה הוא דוד טולוב.
כמו רבות אחרות שהגיעו לפניה לבורסה בגל ההנפקות הנוכחי, גם סיפיה עושה דרכה לזירת המסחר המקומית כשהיא נושאת הערת "עסק חי" בדוחותיה, וכפי שמציינים רואי החשבון שלה, מקורות המימון שיש בידיה "אינם מאפשרים לה להמשיך את פעילותה השוטפת לתקופה של לפחות 12 חודשים".
סיפיה מתנהלת ללא בעל שליטה, ועיקר מניותיה מוחזקות על-ידי כמה משקיעים זרים סינים, אחד נוסף מדנמרק, וכן חברת מיצוי (Mitsui) הנסחרת בבורסה ביפן ועוד. בין בעלי המניות הישראלים בולט שמם של רמי ליפמן ופרופסור אלי טלמור (יו"ר החברה), שניהם בעלי ניסיון בתחום היזמות והקרנות.
למרות הצמיחה שהיא מציגה בהכנסותיה הן עדיין לא משמעותיות, ולצידן היא מציגה הפסדים מתמשכים, המצטברים לכ-25 מיליון דולר בשנתיים האחרונות (2020-2019) - מהם כ-16 מיליון דולר אשתקד בהשפעת עלייה חדה בהוצאות המימון.
במבט קדימה, סיפיה מנסה לשדר אופטימיות ומעריכה שבמהלך השנה הקרובה תירשם צמיחה משמעותית בשוק פעילותה, בתחום ה-DMS (ניטור הנהג), "ובהתאם גם במספר ההזמנות ותהליכי ההזמנות".
לפי הערכותיה, החברה תציג בסיכום המחצית הראשונה של השנה הנוכחית הכנסות של כ-2.5 מיליון דולר - סכום המשקף עליה של כ-50% מהכנסותיה בסיכום שנת 2020 כולה, שעמדו על 1.7 מיליון דולר. היקף הכנסותיה של סיפיה בשנה שעברה משקף קפיצה של כמעט פי שלושה ביחס להכנסות שנת 2019 (כ-600 אלף דולר), בעיקר בזכות שיפור במכירות בארה"ב, סין ואירופה.
תתמודד עם סלקטיביות גוברת בהנפקות
כאמור, טיוטת התשקיף שפרסמה כעת סיפיה לקראת הצטרפות אפשרית לזירת המסחר המקומית מגיעה אחרי כמה הנפקות בולטות שהשלימו ומקדמות חברות ישראליות בתחום האוטוטק, בעיקר בארה"ב.
האחרונה מהן, שהייתה גם הגדולה בגל ההנפקות הנוכחי בתחום האוטוטק נסגרה בימים האחרונים, היא של חברת הסטראט-אפ לרכב חשמלי REE , שהצטרפה לבורסת נאסד"ק לפי שווי של כ-3.2 מיליארד דולר בדרך של מיזוג לספאק.
זמן קצר לפניה הייתה זו חברת אינוביז , המפתחת חיישני לייזר לתחום הרכב, שהשלימה גם היא מיזוג לספאק בנאסד"ק במהלך ששיקף לה שווי של כ-1.4 מיליארד דולר, ועוד על הפרק בתחום נמצאת הנפקתה האפשרית של חברת היילו, המפתחת שבבי בינה מלאכותית לעיבוד מידע ברכבים אוטונומיים.
כפי שמעידים מצבה הפיננסי והשווי שלפיו מבקשת סיפיה לבצע את ההנפקה, היא צפויה להתמודד עם סלקטיביות גוברת הנרשמת בהנפקות של חברות דומות בבורסה בתל אביב, אחרי גל הנפקות יוצא דופן במסגרתו הצטרפו למסחר יותר מ-70 חברות חדשות מתחילת השנה, וכ-100 תוך כשנה.
אחרי שחברות ללא הכנסות משמעותיות ואשר נושאות בדוחותיהן הערות שונות מצד רואי החשבון הצליחו לגייס הון ראשוני ללא קושי מוקדם יותר השנה, באחרונה חברות מסוג זה מתקבלות בחשדנות גדולה יותר מצד הגופים המוסדיים, מה שבא לידי ביטוי בקיצוץ ניכר בתימחור, או לחלופין בקשיים בהשלמת ההנפקה כמתוכנן.
ת.ז | סיפיה ויז'ן
החברה: הוקמה על ידי איתי כץ בשנת 2007, עוסקת בניטור התנהגות הנהג ברכב, מעסיקה כ-50 עובדים ומנוהלת על-ידי דוד טולוב.
נתונים: לדוחותיה הכספיים מצורפת הערת "עסק חי" ומקורות המימון שיש בידיה אינם מאפשרים לה להמשיך את הפעילות השוטפת לתקופה של שנה.
בעלי שליטה: סיפיה מתנהלת ללא בעל שליטה, ובין בעלי מניותיה הבולטים נמנים כמה משקיעים זרים, לצד הישראלים רמי ליפמן ואלי טלמור
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.