פייסבוק חסמה חשבונות של חוקרי שקיפות מאוניברסיטת ניו יורק

החוקרים יצרו תוסף לדפדפן בשם Ad Observer, שאוסף נתונים באופן אוטומטי על אילו מודעות פוליטיות נחשפים המשתמשים ומדוע המודעות האלו מופנות אליהם • לטענת פייסבוק החוקרים הפרו את תנאי השימוש שלה ואספו נתונים על משתמשים ללא אישור

מארק צוקרברג / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
מארק צוקרברג / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

פייסבוק חסמה חשבונות אישיים של אנשי אקדמיה מאוניברסיטת ניו יורק שבדקו את השקיפות סביב מודעות והפצת המידע השגוי ברשת החברתית. החוקרים המדוברים הם חלק מפרויקט בשם NYU Ad Observatory, מיזם שנוצר כדי לבחון את המקור ואת החשיפה של מודעות פוליטיות בפייסבוק.

המטרה של החוקרים היא לחשוף מי משלם על מודעות פוליטיות ואיך הן ממוקדות. מהבחינה הזו, מכיוון שפייסבוק אינה בוחנת עובדתית מודעות פוליטיות - חשיפה למודעות פוליטיות משפיעה על התפשטות המידע המוטעה ברשת.

כדי לסייע במחקרם, החוקרים יצרו תוסף לדפדפן בשם Ad Observer, שאוסף נתונים באופן אוטומטי על אילו מודעות פוליטיות נחשפים המשתמשים ומדוע המודעות האלו מופנות אליהם. הפלאגין המדובר לא אוסף מידע המזהה אישית לפי החברה - כמו שם משתמש או רשימת חברים. הנתונים שנאספים על ידי התוסף הופכים זמינים לחוקרים ולעיתונאים שמשתמשים במידע הזה כדי לחשוף מגמות ובעיות בפייסבוק.

לורה אדלסון, חוקרת במיזם, שחשבונה נחסם, אומרת שהחברה פשוט רוצה למנוע חקירה עצמאית של הזירה שלה וחשיפת בעיות בפלטפורמה שלה.

בפייסבוק טוענים למעשה שהקבוצה הפרה את תנאי השימוש שלה, בכך שאספה נתונים על משתמשים ללא אישור. בחברה אומרים שהחוקרים הפרו את תנאי השימוש של הרשת החברתית ושהתוסף שלהם "אסף נתונים על משתמשי פייסבוק שלא התקינו או הסכימו לאיסוף" - משמע איסוף נתונים ממשתמשים פרטיים ללא הסכמה.

"במשך חודשים ניסינו לעבוד עם אוניברסיטת ניו יורק כדי לספק לשלושה מחוקריהם את הגישה המדויקת שהם ביקשו בדרך פרטית ומוגנת", נכתב בבלוג הרשת החברתית בנושא. "היום, השבתנו את החשבונות, האפליקציות והדפים המשויכים לפרויקט Ad Observatory ולמפעילים לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים שלנו להביא את המחקר שלהם לעמידה בתנאים", נכתב.

"החוקרים אספו נתונים על ידי יצירת פלאגין לדפדפן שנועד להתחמק ממערכות האיתור שלנו ולאסוף נתונים כגון שמות משתמש, מודעות, קישורים לפרופילים של משתמשים ו"למה אני רואה את המודעה הזו", מידע שחלקו לא פתוח לציבור", נכתב בהודעה.

חשוב לציין, פייסבוק מציעה חלקים מהמידע הזה בעצמה באמצעות ספריית המודעות שלה, אבל לא באופן מלא. לדוגמה, פייסבוק לא תשתף איך טרגוט הפרסומות עובד על סמך תחומי העניין של המשתמשים.

למעשה, פייסבוק אומרת שהחוקרים מוזמנים לעשות את המחקר, אבל היא זו שתבחר מה להוציא ומה לא. "אמרנו לחוקרים לפני שנה, כי הרחבת המיזם שלהם תפר את התנאים שלנו. באוקטובר שלחנו להם מכתב רשמי שמודיע על הפרת תנאי השימוש והענקנו להם 45 יום להיענות לבקשה. המועד האחרון הסתיים בנובמבר, הרבה אחרי יום הבחירות. המשכנו לדבר עם החוקרים ולתקשר את החששות שלנו, והצענו להם דרכים להשיג נתונים שאינם מפרים את התנאים שלנו", נכתב בבלוג החברה. בין היתר, החוקרים סירבו לשתף פעולה עם פייסבוק גם כשקראה להם להיחשף למידע, ככל הנראה חלקי, באופן מסודר ומאובטח.

החברה הישראלית שנתבעה על ידי פייסבוק מאותה סיבה

בשנה שעברה פורסם בתקשורת כי פייסבוק תובעת את חברת BrandTotal הישראלית, משום שהחברה אוספת נתונים באופן אוטומטי על משתמשים - דבר שאסור לפי חוקי החברה.

BrandTotal הינה פלטפורמת מודיעין שיווקי המספקת למותגים נתונים תחרותיים ותובנות באמצעות חשיפת פעילויות השיווק הדיגיטליות של מתחריהם. גם במקרה של החברה הזו, הניטור נעשה באמצעות תוסף שרואה את טווח הפרסומות של המשתמש.

פייסבוק פועלת נגד החברה ונגד פרויקט NYU Ad Observatory באותו האופן - שימוש בהסדר מול ה-FTC שנקבע מולה ב-2019. אותו הסדר נבע מכך שבשנת 2012, נציבות הסחר הפדרלית האשימה את פייסבוק בשמונה הפרות בתחומי הפרטיות. הנציבות קנסה את פייסבוק בחמישה מיליארד דולר על הפגיעה בפרטיות, וקבעה החלטות מבניות מחייבות לפייסבוק. בין ההחלטות - פייסבוק צריכה ליישם תוכנית מחמירה על מפתחים צד שלישי ולמנוע הרשאות ממפתחים שמנצלים לרעה את כללי השימוש.