ורילי, חברת המו"פ הרפואי של גוגל, תקים מרכז פיתוח בישראל

את המרכז הישראלי של ורילי יוביל פרופ' אהוד ריבלין, שעבד בעבד עם גוגל הלת' • לדברי ריבלין, הסניף הישראלי של ורילי יהיה חלק מהמרכז של גוגל בחיפה ובתל אביב, ובשלב הזה מגייסים אליו חמישה תפקידי מפתח

משמאל לימין: שימי בן ברוך, פרופ' יוסי מטיאס, פרופ' עופר מרין, פרופ' אהוד ריבלין, ד''ר רננה אופן, רונית לבבי מורד, ופרופ' דן טרנר / צילום: יח''צ
משמאל לימין: שימי בן ברוך, פרופ' יוסי מטיאס, פרופ' עופר מרין, פרופ' אהוד ריבלין, ד''ר רננה אופן, רונית לבבי מורד, ופרופ' דן טרנר / צילום: יח''צ

ורילי, אחת החברות המעניינות בקבוצת גוגל, אשר נוסדה כדי להוציא לפועל פרוייקטים ברמת חדשנות והשפעה גבוהה בתחום הבריאות, הודיעה כי תקים מרכז פיתוח בישראל. החברה הוקמה לפני חמש שנים ונקראה בעבר Google Life Science, אך קיבלה שם חדש במסגרת הרה-ארגון של קבוצת אלפאבית אליה שייכת גם גוגל.

בין היתר פיתחה החברה פלטפורמה דיגיטלית לניהול מחקרים קליניים ברפואה, שכבר הגיעה לשוק והייתה בשימוש בכמה מחקרים בתחום הקורונה, וגם מערכות לניהול מחלות כרוניות שכבר נמצאת בשוק. לחברה פרוייקטים בשלב המו"פ בתחום של ניתוחים מונחי מידע דיגיטלי, בינה מלאכותית בפתולוגיה, ניהול חכם של סיכוני ביטוח בעולם ביטוח הבריאות, ועוד. בעבר עסקה החברה גם, בין היתר, בפיתוח כפית מיוחדת לאנשים שסובלים מרעידות ועדשות מגע שיכולות לאבחן את רמות הסוכר בדם.

לפני כחצי שנה גייסה החברה השקעה של 700 מיליון דולר, כדי להתחיל למסחר חלק מן ההמצאות היצירתיות שלה. סבב הגיוס נערך בהובלת אלפאבית, כך שורילי נשארת אחות קרובה מאוד של גוגל, אך השתתפו בה קרנות נוספות.

את המרכז הישראלי יוביל פרופ' אהוד ריבלין, אשר עבד עם גוגל הלת' במסגרת תפקידו כפרופ' למדעי המחשב מהטכניון, וכעת מצטרף לורילי כמנהל האתר הישראלי.

"מעוניינים להיעזר בכישרונות הישראלים"

ריבלין: "זו הבעת אמון נהדרת שורילי בחרו בישראל כאחד האתרים היחידים בעולם בהם היא מקימה מרכז פיתוח. אנחנו מעוניינים להיעזר בכישרונות הישראלים ובאקוסיסטם הישראלי (חברות הסטארט-אפ, בתי וקופות החולים, האקדמיה הישראלית, משרד הבריאות) כדי לעשות שינוי משמעותי בעולם הרפואי".

פרופ' יוסי מטיאס, סגן נשיא למחקר והנדסה בגוגל וראש מרכז המו"פ של גוגל בישראל: "גוגל כבר פועלת מישראל 15 שנה, והיום מעסיקה 1,600 מהנדסים בכל מיני תחומים, כולל התחום הרפואי. יש לנו כאן קבוצת מחקר מאוד חזקה בתחום הבריאות ובתחום הבינה המלאכותית. להביא את ורילי לכאן זה שדרוג של תחום הבריאות אצלנו, וזה עיתוי מצוין כי זו התקופה שבה בינה מלאכותית יכולה לעשות הבדל עצום בתחום הבריאות".

המרכז הנוכחי הוקם אחרי שגוגל הלת' (זרוע הבריאות של הקבוצה היושבת בתוך גוגל עצמה, ועוסקת יותר בנושאים על סדר היום בתחום הבריאות, לעומת ורילי שפניה יותר לעתיד ולפרוייקטים חדשניים - ג.ו.) יצאה לפעילות משותפת מוצלחת עם בית החולים שערי צדק, בתחום הקולונוסקופיה.

במסגרת המיזם המשותף, גוגל הפעילה אלגוריתמים של ראייה ממוחשבת כדי לאתר פוליפים בסריקות של הקולונוסקופ, אשר היום מפוענחות בעין האנושית. הסתבר כי האלגוריתם הצליח להפנות את תשומת ליבם של הרדיולוגים לפוליפים שלא ראו בעצמם.

מטיאס: "השבוע ביקרנו בשערי צדק כדי לדון בהמשך שיתוף הפעולה בינינו, ובאותו הזמן ישב לידנו מישהו שהסירו לו גידול ששיתוף הפעולה היה יכול למנוע. ועבור אחרים, מאוחר מידי אפילו בשביל זה".

ריבלין: "התחלנו בתחום הקולונוסקופיה משום שסרטן המעי הוא סוג סרטן שכל הפרוגנוזה שלו יכולה להשתנות לגמרי אם מגלים אותו מוקדם. אבל 20%-30% מהפוליפים מפוספסים בטכנולוגיה הקיימת. זה היתרון של המכונה עם בן האדם, על פני האדם בלבד. הטכנולוגיה הזו, לא רק שהיא כמו אדם שלא מתעייף ולא מאבד ריכוז ואין לו 'יום רע', אלא היא ממש רואה דברים שהעין האנושית לא מצליחה לזהות.

"מבחינתנו, קולונוסקופיה היא נקודת המוצא למערכת העיכול שהיא אזור מאוד קסום בגוף להתחיל ממנו. בנוסף לפוליפים אנחנו יכולים לראות מחלות דלקתיות במעי, ובהמשך נגיע לעולמות המיקרוביום (תחום חדש יחסית ברפואה החוקר את הקשר בין תמהיל חיידקי המעי של האדם ובין הבריאות שלו, והמחייב חישוביות ברמה גבוהה מאוד כדי למפות את הגנים של מיליוני חיידקים במעי של כל אדם - ג.ו.). בהמשך היכולות הללו יופנו לתחומים נוספים, למשל ניתוחים זעיר פולשניים".

"בינה מלאכותית היא העתיד. וזה מתחיל כאן"

פרופ' עופר מרין, מנכ"ל שערי צדק: "עבורנו זו פריבילגיה להיות שותפים של גוגל. מדהים לחשוב שכשהתחלתי את דרכי בעולם הרפואי, לא רק שעוד לא הייתה גוגל, אלא שום מחשב לא היה לנו. ובעוד עשור? איך תיראה הרפואה? אין לי ספק שבינה מלאכותית היא העתיד. היא תשנה את הרופאה מעבר לכל דבר שאנחנו יכולים לדמיין, וזה מתחיל כאן, בשיתוף הפעולה בינינו ובמרכז הפיתוח החדש. העולם מלא במידע רפואי, מיליוני בדיקות רנטגן שמבוצעות כל יותר, מאות אלפי בדיקות במערכת העיכול, זה מידע שלא נגמר. והתהליך לא נגמר בכך שאני נותן את המידע והחברה משתמשת בו, אלא מתרחש תהליך של היזון חוזר, תהליך מתמשך".

ריבלין: "בישראל אנחנו יכולים להשיג מידע במהירות, ושיתוף הפעולה עם בתי החולים וגם עם הקהילה הרפואית זורם בקלות. ישראלים יודעים לסגור מעגלים וגם לצלוח מכשולים. ראינו את זה בעבודה עם שערי צדק בקורונה, שנמשכה כמעט כרגיל".

היכן ימוקם המרכז?
ריבלין: "אנחנו נהיה חלק מן המרכז של גוגל בחיפה ובתל אביב. ורילי התחילה בתור גוגל לייף סיינס, והיום אנחנו עצמאים, ונהנים גם מן העצמאות וגם מן הקשר שלנו עם גוגל. אנחנו עדיין לא יודעים בדיוק כמה אנשים המרכז יעסיק, אבל אנחנו בטוחים שנמצא כאן עובדים מוכשרים רבים. בשלב הזה אנחנו מגייסים חמישה תפקידי מפתח. ההזדמנות היא ענקית".