חברות ההייטק משריינות קומות שלמות במשרדים במרכז תל אביב

כמעט 12 מיליארד דולר גייסו סטארט אפים ישראליים מתחילת השנה, לא כולל הנפקות • זרם המזומנים והמאבק על העובדים מביאים את החברות לשכור משרדים מרווחים ומפנקים והביקוש בשיא • “המחירים הכי גבוהים הם בסובב עזריאלי”

עובדי אורקה על הגג של משרדי החברה / צילום: אורקה
עובדי אורקה על הגג של משרדי החברה / צילום: אורקה

לאחרונה הודיעה חברת הפינטק ראפיד (Rapyd) כי השלימה גיוס של כ-300 מיליון דולר. החברה לא הסגירה לפי איזה שווי נעשה הגיוס, אולם בשוק העריכו כי מדובר על שווי אסטרונומי של 8.75 מיליארד דולר. ראפיד יושבת כיום במגדל עזריאלי שרונה, ובאפריל האחרון הודיעה כי חתמה על הסכם שכירות לחמש שנים של שטח כ-27,500 מ"ר בשני מגדלים במרכז עזריאלי בתל אביב - 13.5 אלף מ"ר במגדל המשולש ועוד כ-14 אלף מ"ר במגדל הספירלה, הצפוי להתאכלס ב-2026. לפי הודעה משותפת של עזריאלי וראפיד היקף העסקה במגדל המשולש מוערך ב-100 מיליון שקל ובמגדל הספירלה ב־150 מיליון שקל.

ראפיד לא לבד: מאז תחילת השנה נרשמו קרוב ל-12 מיליארד דולר בגיוסים לחברות פרטיות בלבד, לא כולל הנפקות. החברות מנצלות את המימון לגיוס עובדים, והביקוש לשטחי משרד מרקיע שחקים.

"השטחים הכי מבוקשים על ידי סטארט-אפים בתל אביב זה סובב רכבת עזריאלי. לאלה יש המחירים הכי גבוהים", אומר המתווך דניאל שמיע, שותף ובעלים בחברת נקסט פלייס, שמתמחה בתיווך לחברות הייטק בתל אביב. "המגדל המבוקש ביותר הוא עזריאלי שרונה, שבו נמצאים חללי העבודה של אמזון ופייסבוק", הוא אומר. "מה שקורה שם זה שברגע שחברה יוצאת ויש ואקום מיד שאר החברות בבניין שואבות את השטחים. יש להן זכות ראשונים". המחיר, הוא אומר, הוא כ-160 שקל למ"ר.

"המקום השני הוא מגדלי הארבעה, שמבוקשים בגלל המיקום ובגלל המרפסות - בהייטק אוהבים את זה. השוכרים הבולטים בבניין הם חברת מליו, שנמצאת בפנטהאוז, ארמיס ורפאל".

שמיע מסביר את הביקוש הגדל לשטחי תעסוקה בתל אביב בצורך למשוך עובדים אטרקטיביים: "כשהלקוח שלי מתלונן שהמחיר גבוה מדי, אני מברר איתו כמה עולים לו שלושה מתכנתים טובים. כשהוא אומר לי שכל אחד לוקח 50 אלף שקל בחודש, אני מסביר לו ששלושה העובדים האלה הולכים להשפיע על 100 שמקבלים משכורות מטורפות, מענקי חתימה, אופציות. הכסף זורם שם. מה זה לשכור משרד ב-150 אלף שקל לחודש? זה כסף קטן".

"שבעה ק"מ מת"א אפשר למצוא הרבה יותר בזול"

איש הנדל"ן הוותיק ג’קי מוקמל מספר שהמציאות הנדל"נית השתנתה בתקופה האחרונה: "אנחנו עדים להקמתם של עשרות סטארט־אפים בעלי יכולת גיוס כסף מפתיעה. החברות האלה עדיין לא מרוויחות, ולכן הן הולכות למקומות שאותם יוכלו לעזוב בקלות. זה גם חיזק מאוד את נושא ה-co working. הפרטנרים שלנו היום הם בני 30 שרוצים תל אביב ומרכז תל אביב. הם לא מתפשרים על המקומות ורוצים ששירותי המסחר, הבילוי והקהילה יהיו קרובים. הם רוצים ליהנות מהחיים. הם לא רוצים ללכת למקום שבו יש שכר הדירה יותר זול - זה לא מעניין אותם.

"אם מסתכלים על מפת גוש דן אפשר לראות שבמרחק של שבעה קילומטרים מתל אביב, בבני ברק, או בחולון, אפשר לשכור משרדים במחירים נמוכים ב-60%. לא הרבה רוצים להגיע לשם".

"כדי לקלוט צוות, צריך לשבת אחד ליד השני"

"בארץ אנשים מחפשים את הביחד וזה רלוונטי במיוחד למצב של צמיחה גדולה", אומר גיל גרון, ממייסדי חברת הסייבר הישראלית אורקה סקיוריטי, המפתחת פתרון אבטחת ענן. החברה הוקמה ב-2019 ויש לה משרדים בישראל, לוס אנג’לס, לונדון, וינה ועוד, אבל רוב הפיתוח נמצא בישראל.

גיל גרון, ממייסדי Orca Security / צילום: יח''צ
 גיל גרון, ממייסדי Orca Security / צילום: יח''צ

בחצי השנה האחרונה, מספר גרון, מספר העובדים צמח מ-50 ל-150. כיום נמצאים משרדי החברה, בשטח של 700 מ"ר, ברחוב המסגר בתל אביב, ובקרוב יעברו למשרדים חדשים בקרבת מקום, בשטח של כ-2,000 מ"ר. התשלום למ"ר הוא כ-130 שקל.
גרון מסביר את הגידול בביקוש לשטחי תעסוקה בארץ בצמיחה הגדולה שמחייבת תקשורת בלתי אמצעית: "בארה"ב אנשים לא רוצים לחזור למשרדים. מבחינתם, העידן של נסיעות של שעה וחצי לכל כיוון לעבודה תם. בארץ אנשים מחפשים את הביחד וזה רלוונטי במיוחד למצב של צמיחה מהירה.

משרדי חברת אורקה / צילום: אורקה
 משרדי חברת אורקה / צילום: אורקה

"תחשוב על זה שכדי לקלוט צוות, צריך לשבת אחד ליד השני, צריך מישהו לשאול שאלות, מישהו לדבר איתו. אני חושב שבגלל האופי של העבודה בארץ, שהוא בעיקר פיתוח, אנשים מחפשים לעבוד במשרד, אבל לא באופן מלא. רוב העובדים היום מבקשים לעבוד באופן היברידי".

"המשרד הוא כלי לחיזוק התרבות הארגונית"

חברת גארדיקור מפתחת ומוכרת פתרון הגנה מפני תקיפות על שרתים של חברות ענק בעולם. אילן שטרן, סמנכ"ל משאבי אנוש בחברה, מספר שהחברה צומחת בקצב מהיר. כיום מועסקים בה 280 עובדים, מהם כ-160 בישראל, וההערכה היא שעד סוף השנה יהיו בחברה 350 עובדים. לאחרונה עברה החברה משטח של 1,500 מ"ר במגדל לוינשטיין בדרך בגין בת"א, ל-3,000 מ"ר בבית רובינשטיין, 400 מטר צפונה משם.

אילן שטרן, סמנכ''ל משאבי אנוש בחברת Guardicore / צילום: יח''צ
 אילן שטרן, סמנכ''ל משאבי אנוש בחברת Guardicore / צילום: יח''צ

"כשהתחלנו את החיפוש, הקורונה הייתה ברקע", מספר שטרן. "היו לנו התלבטויות אם לשמור על אותו שטח ולשמור על תרבות עבודה היברידית, כלומר שחלק באים וחלק לא, ושאין לכל אחד מקום משלו, אבל החלטנו שאנחנו לא רוצים את המודל הזה כי חשוב לנו כחברה להמשיך ולשנע את התרבות הארגונית שלנו. מבחינתנו המשרד הוא כלי לחיזוק התרבות הארגונית. ולכן לקחנו שטחים שהם בהרבה יותר גדולים ממה שאנחנו צריכים היום.

"אלה שטחים שיספיקו לנו לשנים קדימה. חלק גדול מהשטח הקדשנו לחליים ציבוריים כאלה, שמחברים את העובדים ביחד. יש לנו חדר אוכל גדול שמאפשר לקבוצות גדולות לאכול צהריים, יש פה בר שמשמש אותנו אחה"צ ובערב, יש פה אזור recreative עם שולחן ביליארד וספות ויש פה מקום שמאפשר לכנס את כולם ולעדכן. מתוך ה-3,000 מ"ר שיש לנו, 700 מ"ר מוקדשים ל-public spaces כאלה".

שטרן מאמין שהקורונה שינתה את תרבות העבודה: "אני לא בטוח שניתן יהיה אי פעם להחזיר את זה לאחור. אנחנו חברה שעבדה חמישה ימי עבודה בשבוע במשרד וזה היה נדיר שמישהו בחר לעבוד מהבית. זה לא יחזור. אנחנו מאפשרים היום מודל עבודה היברידי, שלפיו כל עובד יכול לעבוד יומיים מהבית. המטרה שלנו בבניית במשרד הספציפי הזה עם ה-public space הגדול הייתה לגרום לאנשים לבוא למשרד וליהנות ביחד. לא בגלל שמישהו מכריח אותם, אלא בגלל שהם נהנים להיות ביחד".

משרדי חברת גארדיקור / צילום: אילן שטרן
 משרדי חברת גארדיקור / צילום: אילן שטרן

שטרן מסביר שהבחירה להישאר במרכז ת"א הייתה טבעית: "חלק גדול מהעובדים שלנו הם תל אביביים. יש פה הרבה אנשים שהם מהשלב הראשון של החברה ומגיעים למשרדים עם קורקינטים ואופניים, ובסופו של דבר, ההחלטה היתה להישאר באזור כדי לאפשר לאנשים להגיע יותר בקלות. יש פה אלמנט נוסף שקשור לתרבות של החברה. כשהבנו כשהמשרדים הקודמים קטנים התחלנו לחפש במרחב. בדקנו ברחוב יגאל אלון אבל היה ברור לנו שאנחנו צריכים נוף ים, כמו במשרד הקודם. באיזה שלב זה הפך להגדרה בחיפוש. אנחנו רוצים משרד רחב, עם שלוש קומות רצופות, אפשרות לצמוח בעתיד ונוף לים".

"מוכנים לשלם יותר בשביל גמישות"

חברת הסטארט-אפ Seebo מפתחת טכנולוגיה לחיזוי ומניעת בעיות תפוקה ואיכות במפעלי ייצור. מספר העובדים בחברה הכפיל את עצמו ועומד כרגע על 70 איש. החברה יושבת במשרדים בשטח של 300 מ"ר בשכונת מונטיפיורי בת"א ותעבור בקרוב לחלל עבודה בשטח של 1,000 מ"ר.

לדברי המנכ"ל ליאור עקביא, "מרבית העובדים שלנו מגיעים באופניים, בקורקינט או בהליכה. אבל יש גם עובדים שמגיעים מחוץ לעיר. הלוקיישן המועדף עלינו הוא תל אביב. כמו כולם, אנחנו מחפשים את האיזון הנכון בעבודה ההיברידית.

ליאור עקביא, מנכ''ל Seebo / צילום: יח''צ
 ליאור עקביא, מנכ''ל Seebo / צילום: יח''צ

"עבודה מהבית חוסכת פקקים, איזון יותר טוב בין עבודה לחיים, יותר זמן למשפחה וזה נהדר. אבל גם העבודה מהמשרד חשובה כי היא מאפשרת שיתוף פעולה טוב יותר בין חברי הצוות, מעודדת יצירתיות, שיחות לא פורמליות, וגם קשרים חברתיים, בכיף. "כשחושבים על חלל העבודה, הצורך האקוטי בסטארט-אפ כמונו הוא גמישות".

עקביא מוסיף שהקורונה גרמה, בעקיפין, לשינוי בעיצוב חללי העבודה: "לפני הקורונה אנשים באו למשרד חמישה ימים בשבוע וחלק מהזמן עבדו עם עצמם וחלק עם חברי הצוות. שמנו לב שאנשים שעובדים בבית מרכזים את העבודה המשותפת לימים שבהם הם נמצאים במשרד. בסיטואציה הזאת צריך יותר חדרי ישיבות ביחס למה שהיה לפני הקורונה. אם פעם היית יכול לחשוב על כמות מסוימת של עמדות אישיות וחדרי ישיבות, אז עכשיו אתה מבין שיש להצטמצם בעמדות האישיות ולקבל יותר חדרי ישיבות".

לדבריו, יש שלושה גורמים שמקשים על החברה לחזות את גודל החלל שאותו תצטרך: "אנחנו חברה שצומחת מהיר וקשה לנו לדעת כמה יהיו פה עוד שנתיים-שלוש. דבר שני, לא ברור לאיפה תלך העבודה ההיברידית - רוב האנשים מגיעים בין יומיים לשלושה. לא ברור לנו מה התפוצה הממוצעת ואיך יראו נקודות המקסימום. הגורם השלישי הוא המגפה עצמה - אף אחד לא יודע מה יהיה.

משרדי חברת Seebo / צילום: אביעד פוקס
 משרדי חברת Seebo / צילום: אביעד פוקס

"המיקס בין חברה שצומחת מהר, לדפוס עבודה היברידי והקורונה שבאה והולכת יוצר לנו קושי גדול לחזות כמה מ"ר נצטרך בעתיד הקרוב. ולכן, אנחנו מוכנים לשלם יותר על גמישות. כלומר, אם נצטרך פתאום להכפיל את כוח האדם של החברה נוכל להתמודד עם זה". 

עסקאות בולטות מהזמן האחרון

חברת הסייבר claroty שוכרת שתי קומות במגדל סוזוקי
חברת הסייבר claroty מקבוצת team 8 עוזבת את משרדיה ברחוב תוצרת הארץ 7 לטובת שתי קומות במגדל סוזוקי, בקומות 10־11. כל קומה 1,166 מ"ר. המחיר: 145 שקל למ"ר. המשרדים הושכר על ידי חברת switchup חברה־בת של פתאל. כמו כן שכרו 50 חניות במחיר 1,000 שקל כל אחת. במגדל סוזוקי, שנבנה בקומבינציה של בסר ומכשירי תנועה, עוד שכרה בבניין חברת Hailo שתי קומות, חברת טפטיקה שכרה קומה וחברת tryeye במו"מ מתקדם על קומות 1+2

חברת Tipalti שוכרת בניין שלם מאקרו נדל"ן
חברת הפינטק Tipalti תשכור בניין משרדים שלם מאקרו נדל"ן, בהיקף עסקה של 50 מיליון שקל. המשרדים החדשים ישתרעו על שטח כולל של 7,000 מ"ר, המחולקים בין שש קומות משרדים, בנוסף לקומת גג שתשמש לאירועי חברה. הבניין מהווה חלק מקומפלקס גולף הנבנה בימים אלה בשכונת נאות אפקה בתל אביב, העסקה נחתמה לתקופה של 5 שנים עם אופציה ל־5 שנים נוספות. Tipalti צפויה להיכנס למשרדים החדשים ברבעון השני של 2022. משרדי החברה מתוכננים על ידי ורד גינדי מסטודיו גינדי

חברת ראפיד שכרה כמעט 28 אלף מ"ר מעזריאלי
באפריל האחרון הודיעו ראפיד ועזריאלי כי החברה על הסכם שכירות לחמש שנים של שטח כ־27,500 מ"ר בשני מגדלים במרכז עזריאלי בל אביב - 13.5 אלף מ"ר במגדל המשולש (היקף העסקה מוערך בכ־100 מיליון שקל) ועוד כ־14 אלף מ"ר במגדל הספירלה הצפוי להתאכלס ב־2026 (150 מיליון שקל)

חברת Riskified שכרה את כל בית אירופה ב־12 מיליון שקל לשנה
בנובמבר האחרון חתמו אמות וחברת ריסקיפייד (Riskified), ספקית פתרונות התשלומים ומניעת הונאות אשראי, על הסכם לשכירת כל שטחי המשרדים בבית אירופה ברחוב שאול המלך בת"א תמורת כ־12 מיליון שקל בשנה. מדובר בשטח כולל של כ־7,200 מ"ר, העסקה נחתמה לתקופה של 10 שנים עם אופציה ל־5 שנים נוספות

מחיר למ"ר* משרד בת"א (בשקלים)

94 - ברבעון שני 2018
101 -ברבעון שני 2021

*ממוצע, שכירות מקור: CBRE