פאנלים על בריכות דגים ומגשרים: אושרו הקלות בהקמת מתקנים סולאריים

הממשלה אישרה את המלצות המועצה הארצית לתכנון ולבנייה מהחודש שעבר להקלות רגולטוריות בהתקנת מתקנים פוטו וולטאיים על שורה של מתקנים כמו מחלפים, מיגונים אקוסטיים, וגם שדות חקלאיים • שרת האנרגיה קארין אלהרר: "המהלך יתרום למאמץ הלאומי למעבר למשק אנרגיה דל פליטות"

פאנלים סולארים בשדות סמוך לברלין / צילום: Shutterstock
פאנלים סולארים בשדות סמוך לברלין / צילום: Shutterstock

הממשלה אישרה היום (א') את המלצת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה מהחודש שעבר לעדכון תוכנית המתאר הארצית למתקנים פוטו וולטאים (תמ"א 10) שמשמעותה הקלות רגולטוריות בהקמת מתקנים סולאריים להפקת אנרגיה. התוכנית קודמה על ידי מינהל התכנון ומשרד האנרגיה.

העדכון למעשה מרחיב את ייעודי הקרקע בהם ניתן יהיה לקדם מתקנים פוטו וולטאים מכוח התמ"א בהליך של היתר בלבד בשטחים מבונים ובשימוש כפול. בנוסף לשימושי וייעודי הקרקע הקיימים בתמ"א: אחסנה, מבני משק, תעשייה, תעסוקה, מלאכה, מתקן הנדסי, מאגר, בריכת דגים, חניון וחלקה א' בנחלה. התוכנית מאפשרת לראשונה הקמת מתקנים פוטו-וולטאים על גבי מחלפים, מיגון אקוסטי, קירות תמך, מטמנות, ועוד, כל זאת תוך פישוט הליך האישור של ההיתרים למתקנים הפוטו וולטאים.

כך למשל רק בימים האחרונים פרסמה חברת נתיבי ישראל הממשלתית מכרז ל"תכנון, הקמה, חיבור, הפעלה ותחזוקה של מתקנים פוטו וולטאיים לייצור חשמל על גבי מחלפים של החברה, וזאת תוך התקשרות ל-25 שנה".

בנוסף, התוכנית תאפשר הקמת מתקני אגירת אנרגיה שיוקמו בתחומי תוכניות למתקנים פוטו-וולטאים שכבר אושרו.

שרת האנרגיה, קארין אלהרר, מסרה: "אני מברכת על תיקון החקיקה החשוב שיאפשר לבעלי קרקעות להתקין פאנלים סולאריים בשטחם, ובכך גם להרוויח כלכלית וגם לתרום למאמץ הלאומי למעבר למשק אנרגיה דל פליטות הנסמך על אנרגיות מתחדשות".

שרת הפנים, איילת שקד, מסרה: "מדובר בבשורה גדולה לקידום האנרגיה המתחדשת במדינת ישראל, וזהו הישג נוסף אותו הבטחתי לקדם עם כניסתי לתפקיד. התוכנית מביאה הן בשורה סביבתית והן בשורה כלכלית ויחד עם המשרדים הרלוונטיים נמשיך לקדם מהלכים נוספים עבור האנרגיה המתחדשת".

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר הוסיפה כי "משק האנרגיה צריך לשנות גישה ולהבין שחובה עלינו לקדם דו-שימוש בקרקע לשם השגת היעדים באנרגיות מתחדשות, תוך שמירה על השטחים הפתוחים. לכן שאושרה היום מרחיבה את המקומות בהם ניתן להקים מתקנים פוטו-וולטאים בהליך מזורז בין השאר על מחלפים, מיגון אקוסטי, קירות תמך, מטמנות ועוד".

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית" מסר לגלובס בהמשך להחלטה כי, "אני מברך על המהלך החשוב הזה ומודה לדלית זילבר על קידומו ולשרות הממשלה על אישורו. מדובר באחד המהלכים המהותיים יותר בהקשר לקידום המעבר לכלכלה דלת פחמן שאישרה לאחרונה הממשלה החדשה. על הממשלה להתמקד בהסרת חסמים, פתרונות הולכה ואגירה, השקת בורסת פחמן, הענקת סובסידיות לתעשיית האנרגיה המתחדשת, קידום בחינת ויצירת פתרונות מתחדשים נוספים ויצירת אקו-סיסטם שלם שיאפשר למיסוי הפחמן עליו הוחלט לאחרונה להיות יותר אפקטיבי ולהחלטה לקידום כלכלה דלת-פחמן להפוך לברת-יישום".

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה, מסר בתגובה להחלטת הממשלה כי "תיקון התמ"א מצוין אבל לא פתר שתי בעיות עיקריות, הראשונה היא יצירת מסלול תכנוני לאגירת אנרגיה (מחוץ לשטח שדה סולארי) והשנייה היא מתווה להקמת מתקנים סולארים משולבי חקלאות (אגרי-סולאר).

"תהליך התכנון בישראל הוא כזה שלא מאפשר לטכנולוגיה לפרוץ. כולם יודעים שצריך לקדם מיידית גם את האגירה וגם את האגרי-סולאר, אבל מערכת התכנון לא יודעת לתקן את עצמה בזמן אמת.

"התמ"א שאושרה היא דוגמה מצוינת איך טכנולוגיה שהבשילה בזמן שהתמ"א הייתה בהליכי אישור לא זכתה לטיפול ורק כעת יתחילו בהליכי תכנון חדשים שצפויים לקחת לפחות שנה במקרה של האגירה ולפחות שנתיים במקרה של האגרי סולארי, ובינתים התחומים מעוכבים ומשק החשמל לא מתפתח בגלל סרבול הליכי התכנון הארציים".