הממשלות מהססות, וחברות מאמצות "חובת חיסון" לעובדים באופן עצמאי

רשת CNN פיטרה בשבוע שעבר 3 עובדים שנכנסו למשרדי החברה כשאינם מחוסנים נגד קורונה • הצעד של CNN הוא דוגמה לכך שבעוד ממשלות באירופה והממשל האמריקאי נאבקים להגביר את שיעור המתחסנים מבלי להגדיר את הצעד כחובה, תאגידים וחברות בינלאומיות כבר הודיעו על "חובת חיסונים" למי ששבים לעבוד במשרדים ובמטות

חיסון לקורונה של פייזר / צילום: Shutterstock, Small365
חיסון לקורונה של פייזר / צילום: Shutterstock, Small365

רשת CNN פיטרה בשבוע שעבר שלושה עובדים שנכנסו למשרדי החברה כשאינם מחוסנים נגד קורונה. "יש לנו מדיניות של אפס סובלנות בנושא זה", הודיע מנכ"ל רשת התקשורת האמריקאית, שהוסיף כי החברה תשקול לסגת ממדיניות האמון בעובדים שהפגינה עד כה, לאחר שהבהירה להם כי עליהם להתחסן כדי לשוב לעבודה עם עמיתיהם במשרדים.

הצעד של CNN הוא דוגמה לכך שבעוד ממשלות באירופה והממשל האמריקאי נאבקים להגביר את שיעור המתחסנים נגד קורונה מבלי להגדיר את הצעד כחובה, תאגידים וחברות בינלאומיות כבר הודיעו על "חובת חיסונים" למי ששבים לעבוד במשרדים ובמטות.

גוגל הייתה חברת הטכנולוגיה הגדולה הראשונה שהודיעה באופן גורף ביולי כי "כל מי שיבוא לעבוד ב'קמפוסים' שלנו יהיה צריך להיות מחוסן", ומאז אימצו את הצעד גם מיקרוסופט ופייסבוק בתחום הטכנולוגיה; ובלקרוק, גולדמן זאקס ומורגן סטנלי בתחום ההשקעות. גם וולמארט ואובר הודיעו על חובת חיסון לכלל העובדים שלהן, ואליהן הצטרפו גם חברות תעופה כמו יונייטד. 

רוב החברות האמריקאיות מאפשרות "חלופת חיסון" בדמות בדיקת קורונה שלילית עדכנית, אך חלקן מבהירות כי בעתיד זה יקרה למי שאינם יכולים להתחסן מבחינה רפואית, ולא למתנגדי חיסונים מסיבות אידאולוגיות.

בארה"ב מקפיאים את החזרה למשרדים

השאלה כל כמה זמן יצטרכו העובדים להציג תוצאה שלילית זוכה לתשובות שונות בחברות וארגונים שונים - החל מפעם ביום לפעם בשבוע. גם הממשל האמריקאי הפדרלי הודיע כי הוא דורש מכל עובדיו וקבלני המשנה שלו להתחסן או להיבדק באופן קבוע, ועיריית ניו יורק דורשת מכל עובדיה להתחסן נגד קורונה עד 13 בספטמבר או לבצע בדיקות קורונה תכופות. מי שלא התחסנו גם נדרשים במקומות מסוימים לחבוש מסכת הגנה ולשמור על ריחוק חברתי.

למרות הצעדים המחמירים, שנמצאים כעת במחלוקת משפטית שבאה לביטוי בתביעות של עובדים נגד חובת החיסונים, דווקא התחלואה העולה עשויה "להקפיא" אותם - בשל הדחייה בחזרה לעבודה כרגיל. טוויטר, למשל, סגרה מחדש את משרדיה בניו יורק ובסן פרנסיסקו ואינה דורשת מעובדיה לשוב למשרד, "ניו יורק טיימס" דחה באופן בלתי מוגבל את החזרה למשרדים, וגם מיקרוסופט דחתה את השיבה לאוקטובר לכל המוקדם.

באירופה מתווכחים מי ישלם את הבדיקות

באירופה, היכן שעובדים זוכים באופן כללי להגנה גדולה יותר, בין השאר במסגרת איגודים מקצועיים, הדיון בנודע לזכויות עובדים בלתי מחוסנים רק מתחיל. מדינות רבות ביבשת הגיעו בימים האחרונים לשיעור החיסונים שאליו הגיעו בריטניה וארה"ב לפני כמה חודשים, אך הן מתמודדות במקביל עם העלייה בתחלואה.

המדיניות האירופית המסתמנת, כפי שהיא באה לידי ביטוי באיטליה, בצרפת ובגרמניה, היא הצורך להציג "אישורי בריאות" (בדומה ל"תו הירוק" בישראל) כדי לקחת חלק בחיים הציבוריים. התושבים צריכים להציג אישור חיסון או אישור החלמה מקורונה בחצי השנה האחרונה או בדיקה שלילית עדכנית לקורונה. באפשרות האחרונה בוחרים מי שאינם מעוניינים להתחסן, אך השאלה הגדולה היא מי יממן את הבדיקות הללו.

בגרמניה הממשלה מעניקה סבסוד מלא בשלב זה, אך רוב הציבור תומך בביטול המימון; בצרפת מתכננת הממשלה להסיר את המימון בספטמבר. אם מי שאינם מתחסנים יעמדו בפני הוצאה של 10-20 אירו (עלות מוערכת של הבדיקות המהירות במרכזים רפואיים) לפני כל ביקור בחנות או מסעדה - או לפני נוכחות במשרדים לצורך עבודה. הדבר ישמש כתמריץ כספי שלילי ועשוי להגביר את שיעור המתחסנים.