הטיפ היומי | שאלות ותשובות

עוברים לרכב חשמלי? כל מה שצריך לדעת על התקנת עמדות טעינה בבית

איך מארגנים עמדת טעינה בבית וכמה היא עולה, האם אפשר להשתמש בשקע רגיל, ומה עושים אם אין לכם חניון צמוד? • גלובס עושה סדר בעמדות הטענה לרכבים חשמליים

הטענת רכבים חשמליים בישראל / צילום: Shutterstock
הטענת רכבים חשמליים בישראל / צילום: Shutterstock

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לחודש אפריל 2021 עולה שיש כעת במדינת ישראל כ-3,173,300 כלי רכב פרטיים. אין נתונים ברורים בנושא ואולם, ההערכה היא שיש היום בישראל כ-10,000 כלי רכב חשמליים ועוד כ-30,000 כלי רכב היברידיים, חשמליים למחצה, פלאג אין.

כלי הרכב החשמליים מזהמים פחות והרבה יותר חסכוניים ואולם, אחת הסוגיות המרכזיות העומדת בפני מי שרוצה לרכוש רכב כזה היא נושא התשתיות. המעבר לרכב חשמלי מייצר מצב שבו לראשונה בעל הרכב צריך נגישות טובה לעמדות טעינה.

איך מארגנים עמדת טעינה בבית?

אלה שגרים בבית פרטי יוכלו ביתר קלות להתקין בבתיהם עמדות טעינה. עליהם להזמין סוקר של אחת החברות המתמחות בנושא, שבודק מה נדרש על מנת להעביר תשתית חשמל מלוח החשמל של הבית למקום החניה. מורכבות ההתקנה תלויה במרחק מלוח החשמל הדירתי, ותוואי מעבר התשתית. פאראמטר נוסף שיש לבדוק הוא כמה הספק פנוי יש לנהג בבית.

מה עושים אנשים שגרים בבניינים משותפים במרכזי הערים שאין בהם חניון צמוד בנושא עמדות טעינה?

יותר ויותר מבני תעסוקה ומשרדים מתקינים עמדות טעינה ואלה יוכלו לשרת את העובדים שלהם. כמו כן, יש רשתות טעינה ציבוריות, בחניונים, תחנות דלק וקניונים. מצורף קישור למפת עמדות טעינה. צפויה לעלות אפליקציה ממשלתית ייעודית לנושא.

ואיך מתקינים עמדות טעינה לבניינים משותפים שיש להם חניון צמוד?

ניתן להתחבר ללוח הפרטי בדירה - אבל הפריבילגיה הזאת רלוונטית רק לדירות בקומות הראשונות. הפתרון היותר ריאלי הוא להתחבר ללוח הראשי והמשותף של הבניין. יש להגיע להסדר מול וועד הבית או מול חברת הניהול של הבניין כדי לקבוע בדיוק כמה חשמל עמדת הטעינה צורכת. החלופה היותר ריאלית היא עמדת טעינה מנטרת, או שקע טעינה הנמדד באמצעות מונה חשמל נפרד.

מה השינוי שהממשלה מקדמת בנושא?

בשנים האחרונות התגלו הרבה מאד מחלוקות סביב סוגיית התקנת עמדות הטעינה בבניינים משותפים קיימים. אין זה אלא שע"פ חוק המקרקעין, יש לקבל את הסכמת כל דיירי הבניין, שהם בעלי הזכויות הבניין. לא תמיד מוכנים השכנים לשיתוף פעולה וכך נוצר חסם בפני מי שמעוניין לרכוש רכב חשמלי.

הסוגיה העומדת כרגע על הפרק היא מהו הרוב הדרוש של דיירי הבניין כדי להתקין עמדת טעינה. בשבוע שעבר דנה ממשלת ישראל בנושא והטילה על שר המשפטים ושר האוצר לקדם את תזכיר החוק מחודש דצמבר 2020 שנועד לפתור את הבעיה.

עו"ד סמי ישראל מהאגודה לתרבות הדיור: "אנחנו עסוקים בפתרון זמני משום שבעתיד כל מי שיבנה בניין יחוייב בהתקנת עמדות טעינה. זה יהיה חלק אינטגרלי בהיתרי הבנייה. תזכיר החוק קובע שאם רוצים להתקין עמדת פרטית יש לפנות לנציגות הדיירים, ושעליה לתת תשובה בתוך 15 ימים. אם היא לא עושה כן, הולכים למפקח על הרישום על המקרקעין. אם לא מקבלים ממנו תשובה בתוך 45 ימים, ניתן להתקין עמדת טעינה. אם החיבור לחשמל בדירה הפרטית, אז אין בעיה. אם החיבור הוא לחשבון המשותף אז הדייר שפועל בנושא צריך לשלם את ההפרש. ביחס לכל סוגי המקרים של התקנת תשתית הטעינה, מוצע לקבוע כי בעל הדירה המבקש להתקין את תשתית הטעינה ישא בכל ההוצאות הכרוכות בהתקנת תשתית הטעינה ברכוש המשותף". 

האם ניתן לחבר את הרכב לשקע חשמל רגיל?

ניתן להטעין רכב חשמלי באמצעות מטען נייד המתחבר לשקע ביתי רגיל. על פי הנחיות רשות החשמל אין לטעון רכב משקע ביתי מעל שעתיים ברצף וכן יש להגביל את הזרם לעד 10 אמפר, ולכן הטענה מסוג זה מיועדת לשימוש במצבי חירום בלבד.

מה עלות הקמת עמדת טעינה?

מחירה של עמדת טעינה הוא בין 2,500 ל-4,000 שקל. זה תלוי אם היא חד פאזית, או תלת פאזית. "חכמה" מבחינת ניהול העומס ותיזמון מראש, או לא. התקנה סטנדרטית, שלא דורשת חפירה, ובמרחק סביר, עולה בין 1,500 ל-2,000 שקל.

כמה זמן לוקח ממועד הזמנת עמדת הטעינה ועד ההתקנה?

בתוך כשלושה ימים מגיע סוקר טכני, ועד שבוע התקנה.

הכתבה הוכנה בסיוע EV-Edge מקבוצת יוניון