האם יבוטלו קנסות הקורונה שניתנו לבעלי העסקים?

הבוקר דנו בועדת הכלכלה בשאלת הקנסות שניתנו לבעלי העסקים הקטנים בתקופת הקורונה על הפרות "חוקי הקורונה" שהשתנו חדשות לבקרים • במהלך הדיון ועוד לפני סיומו הוסכם שלא יהיה כפל קנס, וכל בעל עסק שיפנה יוכל לבטל את כפל הקנס, והדוח יחזור לחוב המקורי, ובנוסף ניתן יהיה לפרוס את החוב

מחאת העסקים הקטנים / צילום: התאחדות המלאכה והתעשייה
מחאת העסקים הקטנים / צילום: התאחדות המלאכה והתעשייה

האם יבוטלו קנסות הקורונה שניתנו לבעלי העסקים על הפרת תקנות הקורונה? זו השאלה הנדונה הבוקר (ב') בדיון המתקיים הבוקר בוועדת הכלכלה בנוגע לקנסות שניתנו לבעלי העסקים הקטנים בתקופת הקורונה על הפרות "חוקי הקורונה" שהשתנו חדשות לבקרים. במקביל לדיון הפגינו מול הכנסת מסעדנים ואנשי חיי הלילה על היקף הקנסות שקיבלו, והעלו דרישה לביטולם.

הדיון מתקיים לבקשת התאחדות המלאכה והתעשייה ובעלי עסקים שקיבלו קנסות עתק בשל הפרת תקנות הקורונה. הוועדה בוחנת את תמונת המצב של הקנסות שניתנו, בוחנת את הפגיעה בעסקים כתוצאה מכך ומנסה למצוא לכך פתרונות.

במהלך הדיון בוועדת הכלכלה ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל מרדכי ביטון, כי משרד המשפטים יבחן את האפשרות להעניק לרשויות סמכות לביטול הקנסות שניתנו לבעלי עסקים קטנים בתקופת הקורונה על הפרת תקנות הקורונה, שיכולים להגיע לסכומים של 5,000 שקלים לקנס ואף יותר, ולא רק האפשרות לבטל את הריבית על הקנס ולפרוס את התשלום. במקביל לדיון, במחאה על הקנסות הרבים שקיבלו בעלי עסקים קטנים בימי השיא של הסגרים וההגבלות, שבימים אלו תופחים עקב כפלי קנס וריביות, הגיעו עשרות מסעדנים ואנשי חיי הלילה בהתאחדות המלאכה והתעשייה, בתוכם גם המסעדנית לילי בן שלום ואשת חיי הלילה הילה פורמוזה, יו"ר אגף חיי הלילה בהתאחדות המלאכה והתעשייה, אל מול הכניסה לכנסת והחלו לחלק "קנסות" לחברי הכנסת.

המוחאים דורשים את ביטול קנסות החלם, שניתנו לכ-11,000 בעלי עסקים המהווים כ-10% מכלל הדוחות שניתנו. בממוצע - כל בעל עסק שקיבל דוח מתמודד כיום עם קנס של כ-3335 שקל, שעוד הולך ותופתח בזמן שהעסקים טרם חזרו לפעילות מלאה.

יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, שהשתתף במחאה אמר, כי ״כל חטאם של בעלי העסקים היה שלא הבינו או לא הכירו את ההנחיות שהשתנו חדשות לבקרים. לא מדובר בעבריינים - אלא רק באנשים שביקשו להתפרנס באחת מהתקופות הקשות שידע המשק הישראלי. הגענו לפה כולנו לדרוש התחשבות והבנה ואת ביטולם הקולקטיבי של הדו״חות הסתמיים הללו".

"להיות ער לשינוי בתקנות כשבצהריים יש תקנה אחת ובערב יש תקנה אחרת - זה בלתי אפשר"

במהלך הדיון סיפרה עו"ד רוית גרוס, מנכ"לית התאחדות המלאכה והתעשיה בישראל, על בעל מסעדה שקיבל קנס לאחר שאפשר ריקודים במסעדה, זמן קצר לאחר שנאסר על ריקודים במקומות סגורים, אך הוא לא ידע על כך. "התקנות האלה השתנו כל עשר דקות. רק הבוקר בעל מסעדה סיפר לי על קנס שהוא קיבל. יש לו מסעדה שאפשר לרקוד בה. ההוראות האלה השתנו כל שני וחמישי שאי אפשר היה לעקוב אחריהם. הוא בעל עסק קטן שיש לו על הראש המון דברים ולהיות ער לשינוי בתקנות כשבצהריים יש תקנה אחת ובערב יש תקנה אחרת - זה בלתי אפשרי. בתי המשפט אמפתיים כלפי בעלי העסקים שמערערים אליהם, אבל אין להם סמכות לבטל את הקנסות האלה".

נציגת המשטרה, עדנה טנא, אמרה בדיון כי בתקופת הקורונה ניתנו 666,705 דוחות לאזרחים ובעלי עסקים. כאשר לבעלי עסקים ניתנו רק 1,816 דוחות (0.2% מהדוחות) מתוכם שולמו 652 דוחות (35%). היא הסבירה כי 38 אלף הדוחות שבוטלו היו בעקבות החלטת בית המשפט העליון כי ההחלטה לאסור יציאה להפגנה מעבר לקילומטר מהבית הייתה לא חוקתית.

מנהל המרכז לגביית קנסות, דורון תשתית, אמר כי המרת הקנס לאזהרה היא לא בסמכות המרכז, אך מי שפונה למרכז מבטלים לא את כפל הקנס ומפחיתים את הקנס לסכומו המקורי - 5,000 שקלים. הוא הוסיף כי מי שפונה יכול לקבל גם פריסת תשלומים.

בתחילת הדיון בוועדת הכלכלה לא הורשו לילי בן שלום והילה פורמוזה להיכנס אל חדר הישיבות, ואולם לאחר תחילת הדיון יו"ר הוועדה הורה לאפשר להן להיכנס ולהישמע. לילי בן שלום דיברה על המצב הבלתי אפשרי שבו הם לא מודעים כלל לכללים אך מקבלים קנסות. "אני מוכרת אלכוהול כבר 12 שנים בשתי מסעדות עד 3 או 4 לפנות בוקר, ופתאום החליטו שאני לא יכולה למכור אלכוהול כי זה טייק אווי, ונתנו לי קנס, ואני לא ידעתי בכלל. הגיעו 20 פקחים לתת דו"ח. היו דברים מוזרים. אנשים יכלו לשבת בכיסא עירייה מחוץ למסעדה ולא בכיסא של המסעדה. שליח וולט יכול לקחת טייק אווי מהמסעדה שלי אבל הלקוח שהזמין לא יכול לקחת טייק אווי בעצמו מהמסעדה, כי החיים של השליח כנראה פחות חשובים. אנשים מנסים להתפרנס ולא מבינים מה לעשות. יש עסקים שכבר נסגרו ועדיין חיים עם הדוחות, ועם כפל קנס. מי שמסכן חיים ופועל בניגוד להנחיות והוא עבריין שישלם קנס. אבל מי שלא שימירו לו את הקנסות לאזהרה. אפילו פקחים לא הבינו למה הם הגיעו אלינו בחלק מהפעמים ומה הם אוכפים".

במהלך הדיון ועוד לפני סיומו הוסכם שלא יהיה כפל קנס, וכל בעל עסק שיפנה יוכל לבטל את כפל הקנס, והדוח יחזור לחוב המקורי, ובנוסף ניתן יהיה לפרוס את החוב.