סגר או לא, באוצר מורידים מהשולחן את מודל החל"ת

בתדרוך של האוצר מבהיר השר ליברמן: "יש קורלציה ישירה בין סגר לנזק כלכלי, ולכן עמדתנו היא שחייבים להיערך לחיים לצד הקורונה" • מנכ"ל האוצר בלניקוב: "גם אם המצב יידרדר, לא נלך שוב לחל"ת; על היעילות הרפואית של הסגר יש חילוקי דעות, אבל על הנזק הכלכלי יש קונצנזוס"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר / צילום: דוברות משרד האוצר
רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר / צילום: דוברות משרד האוצר

"גם אם המצב יידרדר, לא נלך שוב למודל החל"ת, זה יצר תמריץ שלילי לכל המערכת, וזו רק דוגמה אחת" - כך אמר רם בלניקוב, מנכ"ל משרד האוצר, בתדרוך כתבים שנערך היום (ב') על רקע החששות מסגר כתוצאה מהתפשטות זן הדלתא של נגיף הקורונה.

בצמרת האוצר מלינים כי הדיבור על סגר מוקדם מדי ומשפיע על הפעילות הכלכלית, וראייה לכך אפשר למצוא בנתוני הרכישות בכרטיסי אשראי, שם נרשמה התמתנות בביקושים בשבועיים האחרונים. בלניקוב האשים כי "הדיבור על סגר משרת את התקשורת".

"שר הבריאות אמר שהוא נגד סגר, שר האוצר אמר שהוא נגד סגר, אנו עושים כל מה שניתן שלא לעשות סגר, אבל אתם בשלכם, והאמירות האלה פוגעות", אמר בלניקוב. "עובדת שלי שוקלת לדחות את החתונה שתוכננה לעוד שבועיים רק בגלל שמדברים על הסגר. אנחנו נגד סגר ועושים את כל המאמצים על-מנת שלא יהיה סגר. באוצר ידעו לתת כל מענה, אבל סגר זה פתרון רע. אנו מספיק מפקפקים ביעילות הרפואית של הסגר, עליה יש חילוקי דעות, אבל על הנזק הכלכלי יש קונצנזוס. בסגר הראשון אנשים חששו, אבל היום ההסתברות שתהיה משמעת היא מאוד נמוכה, וזה מוריד את האפקטיביות של הסגר. מעבר לכך, זה שלא תהיה משמעת לא מונע סגירת עסקים". 

"קורלציה בין סגר לנזק כלכלי"

שר האוצר אביגדור ליברמן הבהיר שמדיניות האוצר נוגדת סגר, ואמר: "יש קורלציה ישירה בין סגר לנזק כלכלי, ולכן עמדתנו היא שחייבים להיערך לחיים לצד הקורונה. לכן אנחנו מוכנים לחזק את המערך של טיפול בקהילה (בקופות-החולים), לחזק את המערך בבתי חולים שמתמודדים עם הקורונה, לעשות קמפיין ולתמרץ חיסונים. צריך לחזק את היכולת של מערכת הבריאות, מתווה הפעלה למערכת החינוך ותחילת שנת הלימודים. צריך להיערך למימון בדיקות מהירות במסגרת התו הירוק. המאמץ הזה למנוע את הסגר, זה דבר הכי חשוב".

לדברי ליברמן, "חייבים לתת וודאות למשק, ואני מקווה שנצליח להתגבר, ואנחנו רואים שבמקומות כמו בריטניה זה עובד, ושברוב מדינות אירופה ממשיכים לעבוד עם תו ירוק או בלי תו ירוק, אבל כולם עובדים. להערכתי, חוץ מאוסטרליה אין אף מדינה שנוהגת בצורה של הסגרים, אולי בכמה פרובינציות בסין. אנשים הפנימו שצריך להתמודד עם הקורונה באמצעות קמפיינים, חיסונים, חיזוק המערך הרפואי - גם בקהילה וגם ביכולת ספיקה של בתי החולים".

עוד הוסיף  שר האוצר: "במדינת ישראל יש כמות גדולה של מחלימים וכמות עוד יותר גדולה של מחוסנים, ולכן אנו חושבים שניתן להתמודד בלי הטלת סגר. עצם הדיבור על הסגר פוגע ברכיב הזה שנקרא ודאות. בכל מקרה, משרד האוצר ערוך. היום הייתה ישיבה ארוכה של הפקת לקחים מכל גלי הקורונה וגם היערכות לגל החדש. יש לא מעט לקחים, בדיעבד, כמו בנושא החל"ת, מה יותר עדיף. אבל אנו עושים לעצמנו כל הזמן כיתת לימוד אצלנו באוצר, ונשתדל לשייף את הצעדים שנקטנו ולראות מה אפשר לשפר. אנחנו מנהלים שגרת קורונה, הקורונה היא לא גורם חדש ולא גורם מפתיע".