מדדי אג'יו לתיקי השקעות מנוהלים ביולי: התיקון עבר אך הסיכון גבר

ביצועי תיקי ההשקעות של הציבור היו חיוביים במהלך יולי והמשיכו את המגמה, אבל ניכר כי התנודתיות עולה וההתלבטות של השוק לגבי הכיוון מתגברת ככל שהתפשטות הקורונה מתרחבת

השקעות / אילוסטרציה: Shutterstock, namtipStudio
השקעות / אילוסטרציה: Shutterstock, namtipStudio

סיכום חודש יולי במדדי תיקי ההשקעות המנוהלים של לקוחות פרטיים ותאגידים ישראלים מלמד על חודש חיובי נוסף, אך עיון בהתפתחות התשואה במהלך החודש מגלה תנודתיות גוברת והתלבטות של המשקיעים לגבי הכיוון.

מהלך של תיקון שלילי נדלק די בקלות בשליש השלישי של החודש בעיקר בארה"ב, אולם הוא נבלם בתוך זמן קצר והשווקים שבו לעלות בסוף החודש. לפני שננסה להבין מדוע זה קורה ולאן זה יכול להתפתח, נסכם את הביצועים במדדים המובילים החודש, בהם מדד התיק המעורב הכולל 30% מניות והשאר באג"ח לסוגיהן, עלה בשיעור של 0.43% ביולי ובכך צבר תשואה מרשימה של 5.48% מתחילת השנה. התיק הסולידי הכולל אג"ח בלבד, עלה בשיעור של 0.33% וצבר 2.23% מתחילת השנה. לעומתו, מדד תיק המניות עלה בשיעור של 0.67% החודש וצבר בכך שיעור נאה של 13.4% בשנה כולה.

 
  

מדדי אג'יו לביצועי תיקי השקעות מבוססים על נתונים מבתי השקעות שונים רבים ומגוונים, בהם פסגות, אלטשולר שחם, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, אי.בי.איי, מיטב דש, הראל פיננסים, תפנית דיסקונט, UNIQUE, הלמן אלדובי, אלומות ואנליסט. הנתונים מתקבלים מהגופים המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור. המדדים הנבנים מנתונים אלו עוקבים אחר 'תיק ההשקעות המצרפי' של הציבור ומהווים מדדי ייחוס והשוואה (בנצ'מרק) אובייקטיבי לצורך השוואת ביצועים ותוצאות של גופי ייעוץ וניהול השקעות, ביצועי תיקי השקעות מנוהלים, קרנות השתלמות ועוד.

השוק השתעל במהלך החודש

השווקים בארה"ב ואחריהם שאר השווקים בארץ ובעולם המערבי פתחו את החודש באקורד חיובי והתיקים עלו בכל פרופילי הסיכון. גם מדדי האג"ח בישראל היו חיוביים תוך שעקום התשואות עצר את עלייתו מהחודש הקודם. כתוצאה מכך, בחלק הראשון של החודש ביצועי התיקים הלמו את הרצף החיובי שנשמר בבנצ'מרק של תיק המניות מאז נובמבר האחרון, בהשפעת הבחירות בארה"ב ותוכניות ההרחבה של הנשיא ג'ו ביידן.

אולם, לקראת השליש השלישי של החודש חל מהפך במהלכם של השווקים בארה"ב, שנכנסו לתיקון חד בהובלת מניות הטכנולוגיה, אבל לא רק בגללן. התיקון היה חריף, אך לזמן קצר ואחריו נוצרה התאוששות מהירה.

במהלך התיקון שהוסבר בשווקים כתוצאה של התפרצות מחודשת של הקורונה (גל הדלתא), היתה ירידה במדדי המניות יחד עם נהירה לאג"ח, עליה במדדי הפחד וריצה אל הדולר בעולם. ריצה אל הדולר בעת נפילות בשווקים היא אופיינית, אולם החידוש הפעם הוא שגם השקל, ולו לזמן קצר, הצטרף למגמה העולמית ונחלש - ואף נגע ברמה של 3.30 שקלים לדולר.

החולשה בשווקים הגיעה במפתיע לאחר תקופה שבה נראה כי הם לא מנוצחים וחסינים לכל משבר, בתמיכת המדיניות המוניטארית. בכל זאת הם שיהקו לקראת סוף יולי ופחד הגבהים הוביל למימושים, מכמה סיבות: התרוממות גל קורונה בעולם, חששות מהתפרצות האינפלציה וחשש מהערכת חסר של הנגידים את עוצמתה.

מדובר בגורמים שהשפעתם יכולה להיות הפוכה על שוק האג"ח, שהרי אינפלציה וריבית יכולות להפיל אותו, אבל חשש מחזרה למיתון הקורונה, יכול להביא לתמיכה מוניטארית ולעליות באג"ח. נראה כי לפי שעה הגורם השני גבר, כלומר למרות החששות מאינפלציה מתפרצת ועליית ריבית, עקום התשואות האמריקאי נפל בעוצמה מאחר שהחששות תורגמו להמשך מדיניות מרחיבה ולחוסר יכולת להעלות ריבית בסביבה ממותנת. כך צנחה לה התשואה על האיגרת ל-10 שנים בארה"ב מרמה של 1.5% ל-1.2% ותמכה בשוק המניות, בנוסף לרווחי ההון שנוצרו בארה"ב, תופעה שהקרינה גם על השוק המקומי ויצרה רווחי הון משמעותיים באג"ח הארוכות.

שאלת הזהב: האם השוק בבועה?

לקראת סופו של החודש נרשמה התאוששות מהירה בשוקי המניות כך שבסיכומו מרכיבי השוק המניות האמריקאי תרמו למדדי אג'יו לתיקי ההשקעות כ-1.25% ואילו מרכיבי המניות בישראל מחקו את הירידות ואף עלו קלות. מדדי תיק האג"ח בישראל תרמו גם כן תרומה חיובית למרבית התיקים המנוהלים, כאשר הקונצרניות הצמודות עלו בשיעור של 0.3% שקוזז חלקית על ידי אגרות החוב הקונצרניות השקליות, אבל האג"ח הארוכות תרמו משמעותית, קרוב ל-1.5%.

התנודתיות שנוצרה עוררה משקיעים רבים לשאול לגבי שאלת היציבות ולחפש את תשובת הזהב לשאלה: האם השוק בבועה? את זה איש לא יודע. אבל כן, ניתן לומר שהאופוריה כתוצאה מההרחבות הכמותיות והריבית הנמוכה הולכת ומתפוגגת.

השווקים נזכרו החודש, לזמן קצר בלבד, בתמונת מציאות שיכולה לטלטל את מדדי המניות. בתמונה זו קיימת קורונה שעדיין מהווה איום על הכלכלה, יחד עם אינפלציה מתעצמת בארה"ב וכנראה שהיא עושה דרכה ברגעים אלה גם לישראל. קשה לראות את הפד ממשיך לעמוד על מקומו ויימנע מהפסקת ההרחבה הכמותית שתומכת בשווקים אם קצב האינפלציה בארה"ב, שעומד על 5.4% נכון ליוני, ישנה קידומת ל-6% ויותר. הביטוי שהומצא להתפרצות הזו המכונה "אינפלציה טרנזיטורית" עלול להתנפץ בעתיד הקרוב מאחר וכבר ברור כי המצוקה בשווקים רבים, בהם מוליכים למחצה ותשומות לייצור, עשויה להימשך עוד מספר שנים כך שקצב האינפלציה הגבוה יימשך. כדאי לציין כי גם בישראל בשלו התנאים לחריגה מתחום האינפלציה המקובלת על בנק ישראל והתממשותה של אינפלציה גבוהה מהרצוי תקשה על המשך המדיניות הנוכחית.

בתנאים אלו, גם שוקי המניות המניעים את תיקי ההשקעות שלנו עשויים להצטנן בסתיו וכן גם מדדי אגרות החוב, למעט אולי הממשלתיות צמודות המדד לטווחים קצרים ובינוניים, שיספקו דווקא הגנה ממצב זה.

לסיכום, בתשובה לשאלת המומנטום, למרות העליות ביולי נראה כי החודש הוא נבלם, אולם השווקים עדיין אופטימיים. יחד עם זאת, אירוע התיקון הבא עלול להשפיע יותר על ביטחון המשקיעים ולהכשיר את הקרקע לזעזועים משמעותיים יותר, שיבואו עם המשך ואף החרפת התפרצותה של האינפלציה, בארה"ב ובישראל. 

הכותב הינו מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. באתר החברה ניתן למצוא מדדי בנצ'מרק וחתכים נוספים. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק