בעקבות תלונות: תוקם ועדת בדיקה חיצונית לתרבות הארגונית בתאגיד השידור

בעקבות תלונות על יחס פוגעני אלים, שהגיע לכאורה גם לכדי הטרדות מיניות, החליטה מועצת התאגיד למנות ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה שתבדוק את התרבות הארגונית • חברי הוועדה יהיו שופטת העליון בדימוס אילה פרוקצ'יה, פרקליט המדינה לשעבר משה לדור והסופרת כרמית גיא

תאגיד השידור / צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור / צילום: שלומי יוסף

מועצת תאגיד השידור מורידה כפפות מול ההנהלה וממנה ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה שתבדוק את התרבות הארגונית ואת התלונות על יחס פוגעני אלים, שהגיע לכאורה גם לכדי הטרדות מיניות, כפי שפרסמה העיתונאית תמר קפלנסקי בעיתון "הארץ".

חברי הוועדה שנבחרו הם שופטת בית המשפט העליון בדימוס אילה פרוקצ'יה, שתכהן כיו"ר הוועדה; פרקליט המדינה לשעבר, עו"ד משה לדור; והסופרת כרמית גיא.

בכתב המינוי נקבע כי הוועדה תבחן את התלונות המוכרות, את דרך הטיפול על-ידי התאגיד ותוצאותיהן, ותהווה כתובת עבור תלונות נוספות - הן בנושאים של הטרדה מינית והם בנושאים של התעמרות בעבודה או יחס לא נאות. בכל העניינים האלה הוועדה תבחן את מכלול ההיבטים של יחסי העבודה והתרבות הארגונית בתאגיד, ותגיש המלצות למועצה.

הוועדה אמורה לסיים את דיוניה ולמסור המלצות תוך 6-8 שבועות.

בהודעה קוראת המועצה לכל עובדי ועובדות התאגיד שיש להם טענות או מידע, לרבות עובדים שעזבו, לפנות אל ועדת הבדיקה. המועצה מדגישה כי היא רואה חשיבות רבה בפניות אלה, על-מנת שתרבות העבודה בתאגיד תהיה בהתאם לנורמות וערכים ההולמים תאגיד ציבורי.

כפי שנחשף בגלובס, המועצה ניסתה בעבר לבחון את התרבות הארגונית בתאגיד באמצעות בדיקה שביצעה מבקרת הפנים של הארגון בקרב מנהלים בכירים שעזבו, אולם לא ניתן היה להשלים את הבדיקה בשל העובדה שהבכירים חששו להתבטא לציטוט מחשש שיתנקמו בהם; זאת למרות שחלקם הגדול העיד בפני המבקרת כי הסיבות לעזיבתם קשורים בהתנהגות לא ראויה ובעייתית כלפיהם או כלפי אחרים.

נראה כי במועצה הבינו כי הסיכוי לקבל תשובות אינו גבוה, מה גם שאפילו לשם הנראות ראוי למנות גוף שיכול לבדוק גם את המועצה עצמה; זאת למרות שבתחקירים שפורסמו בשנים האחרונות בכלי תקשורת כמו גלובס, "הארץ" ו"העין השביעית", עיקר הטענות הוטחו בהתנהלות ההנהלה ולא בהתנהלות המועצה.