עו"ד דן אלדד חותם שלושה עשורים בפרקליטות: "רק בהגינות נביס את השחיתות"

באירוע פרידה עמוס בבכירים ממערכת המשפט, נפרד עו"ד דן אלדד מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות, שבראשה עמד בשמונה השנים האחרונות

עו''ד דן אלדד באירוע הפרישה / צילום: אלי סופר
עו''ד דן אלדד באירוע הפרישה / צילום: אלי סופר

"על קיר המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה קבוע מוטו: הגינות תביס שחיתות, יושרה תנצח מרמה" - כך סיפר עו"ד דן אלדד, שבשבוע שעבר נפרד מהמחלקה שבראשה עמד בשמונה השנים האחרונות.

באירוע הפרידה לקחו חלק פרקליט המדינה, עמית איסמן, מנהלי מחלקות בפרקליטות ופרקליטי מחוזות, חתן פרס ישראל, המשורר ארז ביטון, שיצר לאורך השנים קשר מיוחד עם המחלקה ועם אלדד, השופט בדימוס אליקים רובינשטיין, שתי המנכ"ליות האחרונות של משרד המשפטים, אמי פלמור וסיגל יעקבי, יועצים משפטיים מגופי ביטחון ומשרדי ממשלה, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין, חיים ביבס, שופטים בדימוס, ביניהם הילה גרסטל, שולמית דותן וצבי סגל, וסניגורים רבים שמופיעים מול המחלקה הכלכלית, ביניהם נבות תל-צור, נוית נגב, ציון אמיר, נתי שמחוני, מיכל רוזן-עוזר, ז'ק חן ודרור מתתיהו וכמובן פרקליטי המחלקה בעבר ובהווה.

דן אלדד עם עמית איסמן / צילום: אלי סופר
 דן אלדד עם עמית איסמן / צילום: אלי סופר

"איננו באים להילחם ברע ובפלילי בכוח סמכותנו בלבד, אלא בכוח הנובע ממוסריותנו, מדבקותנו בערכי המדינה והחברה, ומידיעת הציבור כי אנחנו פועלים אך ורק בהגינות, בשקיפות, וביושרה", הוסיף אלדד בנאום הפרידה שלו.

"ניצחון, במירכאות כפולות, בבית המשפט, המבוסס על תכסיסים פסולים, על יתרון הנובע מפגיעה בזכויות הצד שכנגד, מושתת על ניצול הכוח ועל החלשת הסניגורים - אינו ניצחון של המאבק בעבריינות, אלא לכל היותר ניצחון פירוס של הפרקליטה או הפרקליט שחלילה יפעלו כך. הדבר יביא נזק גדול ולא תועלת, וידרדר עוד יותר את מידת אמון הציבור במערכות האכיפה. אין נלחמים בשחיתות באמצעות שחיתות".

דן אלדד עם יובל קפלינסקי / צילום: אלי סופר
 דן אלדד עם יובל קפלינסקי / צילום: אלי סופר

"ביצרנו קו תקיף של מאבק הוגן אך נחוש בשחיתות"

אלדד החל את דרכו בפרקליטות ב-1991. כאמור, מאז 2013 עמד בראש המחלקה הכלכלית בפרקליטות, ובין התיקים הידועים שבהם טיפל במסגרת תפקידו היו אלה שעסקו בפרשיות צבי בר ודני דנקנר, ובפרשות השחיתות בישראל ביתנו, בחברת נתיבי ישראל וברשויות מקומיות שונות, בהן עיריות ראשון לציון ונתניה.

אלדד דיבר על מותו של תנ"צ אפרים ברכה כאירוע הקשה בתקופת כהונתו. "לנצח ילוו אותי זכרו הטוב של האיש הנפלא הזה, והזכות הגדולה שנפלה בחלקי להתלוות אליו לחלק ממסע המאבק לטוהר המידות בארצנו". אלמנתו של ברכה, בניו, ראשי יאח"ה - הנוכחי וקודמו, נכחו אף הם באירוע הפרידה.

אלדד סיפר למשתתפים כי הוא מתרגש מאוד מאירוע הפרידה, והזכיר את הספורטאים האולימפיים, שדיברו על העובדה שייצגו את המדינה כולה. הוא ציין כי כפרקליט גם הוא מוקיר את הזכות לייצג את המדינה, לא באולימפיאדה, אלא בפני בתי המשפט שלה. "בית המשפט של המדינה היהודית והדמוקרטית מייצג את ריבונותה ואת עקרונותיה. הזכות להופיע בפניו, בשם המדינה, אינה דבר מובן מאליו, בוודאי למי שהוא בן לניצול שואה". עוד סיפר אלדד כי אביו אמר לו שאם היה מעלה בדעתו בתקופת השואה שיגיע יום ובו ינכח באירוע שבו בנו מסיים שנים בשירות המדינה, היה לו יותר קל לעמוד בתלאות ההן.

אלדד פנה לאביו, שישב בקהל, ואמר לו "אני רוצה לומר לך, אבא, שאני חושב על הדברים האלה, ולא רק היום. המחשבה חלפה בראשי בכל יום, שבו באתי בשערי בית משפט, שבו מוצב דגל מגן דוד, שום דבר לא היה מובן לי מאליו. חשבתי על מזלי הטוב, להיוולד בדור הזה, ולהגיע למעמד הזה.

"הייתי צריך להיות ראוי לייצג את המדינה שקמה בלעדיהם, ושרדה בזכות הקרבתם של רבים, הטובים שבחבריכם ובחברי, שמסרו נפשם על הגנתה. השתדלתי להימצא ראוי, ואני מקווה שבמרבית הפעמים גם הצלחתי".

אלדד אמר שבמחלקה הכלכלית משחקים משחק קבוצתי, ו"אנחנו" קודם ל"אני", דבר שהביא למחלקה הן הישגים משפטיים בבית המשפט, והן הערכה רבה לנחישותם של פרקליטיו במאבקים המשפטיים. "הצענו פעם אחר פעם לפרש את האיסורים המשפטיים בדרך ראויה ומאזנת, ובית המשפט קיבל את עמדתנו", ציין אלדד. "ביצרנו קו תקיף של מאבק הוגן אך נחוש בשחיתות, והבאנו ממדים חדשים להרתעה מפני לקיחת שוחד, ולעיצוב נורמות של טוהר מידות במדינה."

הוא ציין את המגוון האנושי שקיים במחלקה: קבוצה של נשים וגברים מצויינים, בני ובנות כל פלח באוכלוסיה בישראל, כל עדה, שבט, אמונה ודעה. קבוצה שנהניתי כל יום מהמגוון שבה, מהשונות שבין חבריה, כשהמשותף לכולם הם המקצועיות והערכים ברמה הגבוהה ביותר. לדבריו, המגוון הזה עדיין אינו מאפיין כל מקום, בעיקר בדרג הניהולי הבכיר, והדבר חייב להשתנות. גם אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר, עמדה בדבריה על העובדה שאלדד הקפיד לגייס למחלקה מגוון של עובדים מאוכלוסיות שונות בישראל.

אלדד פנה לפרקליטים ואמר: "חברי המחלקה, אתם המעולים שבמעולים. המחלקה היא יהלום בכתר של השירות הציבורי-משפטי בישראל. אל תפחדו ממציאות נושכת ומאנשים קרים, המנסים להמעיט בהישגנו, ומתעלמים מהם. כמובן שתמיד צריך לחתור לשיפור ולעוד מצוינות. אני בטוח שכל מי שייבחר להחליף אותי, יוסיף נדבך נוסף של מצוינות. כך משתפרים, באמצעות שינוי, אך יהיה זה תוך הסתייעות בכוחות העצומים שהתקבצו במחלקה, ובכל מה שהביא לה את שמה הטוב, שיצא למרחוק ומזכה אותה באמון.

המשנה לנשיאת בית המשפט העליון בדימוס, אליקים רובינשטיין, בירך את אלדד במילים נרגשות, וציין את הקשר שנוצר ביניהם מאז שימש אלדד כעוזרו, כשהיה היועץ המשפטי לממשלה.

מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר, אמי פלמור, בירכה את אלדד ואמרה: "ידעתי תמיד שכל מה שאתה עושה, אתה עושה מתוך ראייה של טובת המדינה, של טובת מערכת המשפט, של ההזדמנות שלך להשפיע לטובה. אני חושבת שאפשר ללמוד המון מהאופן שבו חזרת למחלקה, אחרי שהיית מ"מ פרקליט מדינה".

חתן פרס ישראל, המשורר ארז ביטון, סיפר "התרשמתי מדן, ברגישות המיוחדת שלו לפריפריה, לעולם האחר שלפעמים אני מרגיש שהארץ הזו סגורה בפניו. יש לי הרבה מה להגיד, על דימונה ועל ירוחם... חלק גדול מהאנשים שתחת הכשרתו של דן באו כמוני מלוד או ממקומות אחרים, אנשים בעלי יכולת אינטלקטואלית בלתי רגילה, שיחד עם העומק שבהם, שמושקע במאבק לחיסול השחיתות, ידעו גם לפעול למניעת השחיתות, לחנך למניעת שחיתות".