מה הקשר בין הביטקוין לכבישים וגשרים בארה"ב?

השבוע הסנאט אישר בתמיכה דו מפלגתית את תוכנית הענק של ביידן לתשתיות, שתעלה טריליון דולר • אחד ממקורות המימון הפוטנציאליים והמפתים ביותר עבורה הוא עסקאות הקריפטו • חובת דיווח על אותן עסקאות עשויה לגייס 28 מיליארד דולר תוך עשור

מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock, eamesBot
מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock, eamesBot

אחת הדרכים שהמחוקקים בקונגרס האמריקאי מציעים למימון תוכנית הענק לתשתיות שאושרה ביום שלישי היא הטלת חובת דיווח על עסקאות במטבעות קריפטו. הצעד הזה עשוי לסלול את הדרך לרגולציה מחמירה יותר על המסחר במטבעות קריפטוגרפיים - עניין שממשל ביידן שואף לקדם. תוכנית הענק צפויה לעלות טריליון דולר, ואחרי שאושרה בסנאט בתמיכה דו מפלגתית, היא עוברת לבית הנבחרים. 

לפי רואי החשבון בקונגרס, חובת הדיווח עשויה לגייס 28 מיליארד דולר במשך 10 שנים. הכסף הזה עשוי לאזול מהר מאוד - לפי נתוני מינהל הכבישים הפדרלי (FHWA), יעלה 25.6 מיליארד דולר להחליף את כל הגשרים בארצות הברית שמסווגים כעת כלקויים מבחינה מבנית.

עסקאות הקריפטו למעשה יוכלו לממן כבישים, גשרים, מערכות מים, תשתיות אינטרנט ורשתות חשמל - מה שכינה הנשיא ג'ו ביידן "השקעה שתיצור שינוי דורי", שעולה לדבריו בקנה אחד עם בניית מסילת הרכבת הטרנס-יבשתית במאה ה-19, או סלילת מערכת הכבישים הבין-מדינתיים בשנות ה-50. זה מעיד על הצמיחה הגדולה של תחום הקריפטו בשנים האחרונות, שהפכה אותו למקור הכנסה פוטנציאלי מפתה, וגרמה לפקידי הממשלה לשאוף להסדיר אותו.

השווי הכולל של שוק הקריפטו מוערך כיום ב-1.8 טריליון דולר. התחום פונה לקהלים רבים, ביניהם גם פושעים, מלביני הון, סוחרי סמים והאקרים. המטבע הקריפטוגרפי הפופולרי ביותר הוא ביטקוין, ששווה כעת יותר מ-45 אלף דולר - פחות מהשיא של חודש אפריל, אז עמד על 64,800 דולר. המטבע התנודתי מזנק וצונח לעתים קרובות, בין היתר בגלל הציוצים הפרובוקטיביים של אלון מאסק.

חלק מהעסקים מקבלים כעת ביטקוין כתשלום. יש אלפי מטבעות קריפטו נוספים, הידועים שבהם הם את'ריום, דוג'קוין, ריפל ולייטקוין.

אנשי הממשל האמריקאי עומדים כעת על שני הצדדים של המטבע. מחוקקים מסוימים רואים את הקריפטוגרפיה כאפשרות חדשנית למסחר, אבל הרגולטורים המובילים בארצות הברית טוענים שמדובר בסכנה. גארי גנסלר, יו"ר רשות הבורסות וניירות הערך בארה"ב (SEC), כינה בשבוע שעבר את שוק הקריפטו כ"שופע הונאות, תרמיות והתעללות", ואמר שהוא מתנהל כמו "המערב הפרוע". למרות שרשות ניירות הערך ניצחה בעשרות תיקים שעסקו בתרמיות קריפטו, גנסלר אמר שהרשות זקוקה ליותר סמכות - ומימון - להסדרת השוק

בינתיים, הפדרל ריזרב שוקל לפתח מטבע דיגיטלי משלו, שיוצמד לדולר. "הדולר הדיגיטלי" יאפשר תשלומים מהירים בבנקים ובעסקים.

ומה הקשר ליוזמת התשתיות של ביידן?

הוויכוח על הקריפטו נחת באמצע עבודת הסנאט על חבילת התשתיות העצומה. יוזמה מוקדמת יותר לתשלום עבור החבילה באמצעות חיזוק אכיפת מס הכנסה נפלה בגלל ההתנגדות של הרפובליקנים. התוכנית יכלה להביא 100 מיליארד דולר במהלך 10 שנים. חובת הדיווח על עסקאות הקריפטו אמנם תניב רק כרבע בלבד ממה שהאכיפה הייתה מביאה, אבל זה עדיין מקור ההכנסות הגדול ביותר לכיסוי עלות תוכניתו של ביידן.

חובת הדיווח עוררה התנגדויות מצד מספר סנאטורים ועוררה לוביסטים מצד תעשיית הקריפטו, יחד עם קבוצות באינטרנט שזעמו על ההצעה.

לדברי המתנגדים, הצעת החוק מגדירה ברוקרים באופן רחב מדי, והיא עלולה לחנוק חדשנות על-ידי הטלת חובות דיווח גם על מפתחי תוכנה וכורי קריפטו. למתכנתים ולכורים אין דרך לעקוב אחרי העסקאות ולספק לרשויות המס את הנתונים שהן אוספות, אומרים המתנגדים. בסנאט הגיעו לפשרה בנושא, אבל הוויכוח לא נגמר - הוא עובר לבית הנבחרים.

מספר ברוקרים כבר מדווחים על עסקאות הקריפטו לרשויות המס, אבל רובם לא, מעריכים מומחים. כדי לספק את המידע הזה על הברוקרים לאסוף מידע אישי מהסוחרים ולדווח למס הכנסה על פעילותם השנתית.

כרגע, מס ההכנסה בארצות הברית מגדיר מטבע קריפטוגרפי כנכס שדומה למניות ולזהב. המשמעות - צריך לשלם מס רווחי הון רק כשמוכרים את נכסי הקריפטו או פודים אותם ברווח.