הרבעון השני בבורסה: 30 הנפקות חדשות שגייסו יחד כ-4.7 מיליארד שקל

הבורסה לני"ע מדווחת על גידול של 20% ברווח ברבעון השני של 2020 לעומת הרבעון המקביל אשתקד, וזה הסתכם ב-12 מיליון שקל • בבורסה צופים כי אם העלייה בתחלואה תהיה קצרת-מועד, היא לא תשפיע על פעילותה

מנכ''ל הבורסה בתל אביב, איתי בן זאב / צילום: איל יצהר
מנכ''ל הבורסה בתל אביב, איתי בן זאב / צילום: איל יצהר

הבורסה לני"ע דיווחה הערב על תוצאות הרבעון השני שלה והם מגלים את היקף ההנפקות ששוטף את תל אביב. על פי הדוחות, גל ההנפקות המשיך גם ברבעון השני, בו גויסו בשוק המניות בתל-אביב על ידי חברות חדשות וותיקות כ-8 מיליארד שקל, ובסיכום המחצית הראשונה של שנת 2021 גויסו למעלה מ-17 מיליארד שקל, יותר מפי שלושה לעומת התקופה המקבילה בשנת 2020, ואף גבוה מהסכום שגויס בכל שנת 2020.

ברבעון השני היו 30 הנפקות חדשות של חברות, כולל שלוש שותפויות מו"פ אשר גייסו יחד כ-4.7 מיליארד שקל. בסיכום המחצית הראשונה של 2021 הצטרפו לבורסה 63 חברות, בהן שבע שותפויות מו"פ, שגייסו כ-7.8 מיליארד שקל ב-IPOs (הנפקות ראשוניות) לעומת שש חברות חדשות ושותפויות מו"פ שגייסו כ-1 מיליארד שקל בתקופה המקבילה בשנת 2020.

עוד עולה מדוחות הבורסה כי 18 חברות הייטק חדשות נרשמו בבורסה בתל אביב במהלך הרבעון השני של שנת 2021, זאת בהמשך ל-24 חברות חדשות שנרשמו ברבעון הראשון של 2021, סה"כ 42 חברות הייטק חדשות וזאת לעומת 18 חברות הייטק חדשות שנרשמו למסחר בכל שנת 2020.

בין החברות שנרשמו למסחר במהלך הרבעון השני של שנת 2021 נכללות שלוש חברות בשווי הנפקה של 2.5 עד 3.7 מיליארד שקל כל אחת. בנוסף ל- 63 המנפיקות החדשות במחצית הראשונה של 2021, הצטרפו גם שתי חברות ברישום כפול (לראשונה רישום כפול של חברה הנסחרת בבורסה בסינגפור) ושמונה חברות ביצעו מהלך של הכנסת פעילות.

ההכנסות ברבעון השני של שנת 2021 הסתכמו לסך של כ-84.6 מיליון שקל לעומת הכנסות ברבעון המקביל אשתקד בסך של כ-73.5 מיליון שקל, גידול בשיעור של כ-15%, הגידול בהכנסות נובע בעיקר מעלייה בהכנסות שאינן הכנסות מסחר וסליקה (כ-10% מסך ההכנסות) ומהכנסה חד פעמית ממשרד האוצר בגין רישום למסחר עד ליום 31 בדצמבר, 2020 של אג"ח ממשלתיות במאגר ההשאלות, בסך של כ-3.8 מיליון שקל.

בהכנסות מעמלות מסחר וסליקה נרשמה ירידה בשיעור של כ-2% לסכום של 31.65 מיליון שקל, אשר נבעה מירידה במחזורי המסחר באיגרות חוב תאגידיות, נגזרים ומק"מ לעומת מחזורי המסחר ברבעון המקביל אשתקד, זאת בעקבות השפעת התפרצות משבר נגיף הקורונה ברבעון הראשון אשתקד על מחזורי המסחר ברבעון השני של שנת 2020. ירידה זו קוזזה באופן חלקי מעלייה במספר ימי המסחר ברבעון לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

העלויות ברבעון השני של שנת 2021 הסתכמו לסך של כ-70.4 מיליון שקל לעומת עלויות בסך של כ-63.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול בשיעור של כ-10%. הגידול בעלויות נובע בעיקר מהוצאות בגין הטבות לעובדים (כ-5% מסך העלויות) כתוצאה מעדכוני שכר, גידול במצבת ועלייה בביצוע שעות נוספות, הוצאות שיווק (כ-3% מסך העלויות) ומגידול בהוצאות ארנונה ואחזקת הבניין ופחת (כ-1% מסך העלויות, כל אחד).

הרווח ברבעון השני של שנת 2021 הסתכם לסך של כ-12.1 מיליון שקל לעומת סך של כ-10 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול בשיעור של כ-20%. הגידול ברווח נבע מעלייה בהכנסות משירותים, שאינם הכנסות ממסחר וסליקה אשר קוזז מעלייה בהוצאות ומירידה בהכנסות המימון כמפורט לעיל.

ה- EBITDA המתואם ברבעון השני של שנת 2021 הסתכם לסך של כ-26.2 מיליון שקל לעומת סך של כ-21 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול בשיעור של כ-25%. הגידול נובע מעלייה בהכנסות משירותים, למעט ממסחר וסליקה שקוזזה בחלקה בעיקר מגידול בעלויות הטבות לעובדים והוצאות שיווק.

בבורסה מציינים כי המחצית הראשונה של שנת 2021 התאפיינה בהסרה מדורגת של המגבלות שהוטלו בעקבות התפרצות נגיף הקורונה על המגזר העסקי, עד לביטול מרבית המגבלות שהוטלו על הציבור, וזאת לאור התרחבות מבצע החיסונים שהוביל לירידה בהיקפי התחלואה בישראל וכפועל יוצא מאלה, חזרה של המשק לפעילות וירידה בשיעור האבטלה.

עוד הוסיפו בבורסה כי מחזורי המסחר הממוצעים במחצית הראשונה של שנת 2021 נותרו דומים למחזורי המסחר הממוצעים בכל שנת 2020, זאת לעומת מחזורי מסחר גבוהים ותנודתיות מוגברת בשווי הנכסים במהלך המחצית הראשונה של השנה הקודמת אשר הושפעו מאי הוודאות ששררה בשווקים בשל התפרצות נגיף הקורונה בישראל באותה העת.

בסוף הרבעון השני חלה עלייה בתחלואה שהתגברה במהלך החודשים יולי-אוגוסט ולהחזרת חלק מהמגבלות על המשק. "העלייה בתחלואה, שהחלה לקראת סוף הרבעון השני של שנת 2021 לא השפיעה עד כה באופן מהותי על המגמות בנוגע לשווי הנכסים הנסחרים בבורסה ומחזורי המסחר. בהסתמך על מאפייני המסחר במחצית הראשונה של השנה ככל שהעלייה בתחלואה תהיה לטווח זמן קצר ולא תביא למגבלות נוספות על המשק לא צפויה השפעה מהותית לרעה על פעילות החברה", ציינו בבורסה.

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך , אמר כי "ברבעון השני של השנה רשמה הבורסה צמיחה בכל מדדי הפעילות המרכזיים - הכנסות, רווח ו - EBITDA. אנו שמחים לציין גידול בהכנסות הנובעות משירותים שונים שהבורסה פיתחה והרחיבה בשנים האחרונות, וזאת על אף שמחזורי המסחר וההכנסות בגינם נמוכים יותר מאלו שנרשמו ברבעון השני של 2020 שהתאפיין במחזורים גבוהים מאוד לאחר התפרצות הקורונה".

על עשרות החברות החדשות שנרשמו השנה לבורסה אמר בן זאב: "אנו שמחים על כך שהבורסה בתל אביב, כבית של הכלכלה הישראלית, ממשיכה להיות אטרקטיבית עבור חברות חדשות ומשקיעים חדשים ופועלים כל העת על מנת להנגיש את הבורסה ולהביא לכך שחלקים גדולים יותר בציבור הישראלי יוכלו לקחת חלק בהצלחת הכלכלה המקומית באמצעות השותפות שלהם בחברות הישראליות".