ועדת האיתור לא קמה, תנאי המכרז שונו, ומועמד מפתיע בדרך לעמוד זמנית בראש רשות החברות

לאחר כשנה שבה רשות החברות הממשלתית מתנהלת ללא מנהל, שר האוצר עתיד למנות את מנכ"ל משרדו רם בלינקוב לתפקיד באופן זמני • בינתיים מתכוון ליברמן לשנות את תנאי המכרז שפרסם השר לשעבר דודי אמסלם - מכרז שהגיע עד לבג"ץ

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר / צילום: דוברות משרד האוצר
רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר / צילום: דוברות משרד האוצר

שר האוצר אביגדור ליברמן עתיד למנות בימים הקרובים את מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב למנהל רשות החברות הממשלתיות, לאחר כשנה שבה הרשות פעלה ללא מנהל כלל, מאז פרישתו של ינקי קוינט מהתפקיד ומינויו למנהל רשות מקרקעי ישראל. כך נודע לגלובס.

במקביל, פועלים באוצר לשנות את תנאי המכרז לאיוש משרת המנהל הקבוע, אשר פורסם במקור בדצמבר 2020 על ידי שר הדיגיטל לשעבר, דוד אמסלם, וספג ביקורת חריפה על תנאי הסף המקלים שהיו בו. במשרד האוצר מתכוונים להעלות את רף תנאי הסף במכרז.

בחודש שעבר פורסם, כי נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ מקים את ועדת האיתור לאיוש משרת מנהל רשות החברות הממשלתיות, בעידוד שר האוצר ליברמן ולאור רצונו לאייש את התפקיד בהקדם - אך עד כה לא הוקמה הוועדה. לגלובס נודע כי הרקע לעיכוב הוא רצונו של שר האוצר לשנות את תנאי המכרז.

רשות החברות הממשלתיות: נכסים בשווי 213 מיליארד שקל

רשות החברות הממשלתיות אמונה על 70 חברות ממשלתיות עסקיות ולא עסקיות, חברות-בנות וחברות בבעלות מעורבת לממשלה וגופים אחרים, עמותות וחברות בפירוק. בחברות אלה מועסקים כ-53 אלף עובדים, שווי כלל נכסיהן נאמד ב-213 מיליארד שקל ושווי כלל הכנסותיהן עומד על כ-71 מיליארד שקל.

בתקופת הממשלה הקודמת הועברה האחריות על רשות החברות הממשלתיות למשרד הדיגיטל הלאומי אך בעקבות דרישת שר האוצר ליברמן במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, עם הקמת הממשלה החדשה, אושרה החזרת רשות החברות הממשלתיות בחזרה אל משרד האוצר .

מאז דצמבר 2020 פועלת הרשות ללא מנהל קבוע וללא ממלא מקום. בסמוך לפרישתו של קוינט, פרסם השר דאז אמסלם מכרז חדש לאיוש המשרה. המכרז זכה לביקורת חריפה לאחר שעיון בתנאי הסף למשרה העלה כי הדרישות מהמועמדים לתפקיד נמוכות משמעותית לעומת התנאים שהיו מקובלים בעת שהרשות הייתה תחת משרד האוצר.

כך למשל, תנאי הסף הקודמים למשרה חייבו ניסיון ניהולי של חמש שנים לפחות בתפקיד בכיר בשירות הציבורי או בתאגיד בעל היקף עסקים משמעותי אך בתנאי הסף במכרז שפרסם אמסלם קוצרה תקופת הניהול המינימלית מחמש לשלוש שנים . בנוסף, הוסרה הדרישה כי הניסיון הניהולי יהיה בתפקיד בכיר או בתאגיד בעל היקף עסקים משמעותי.

תנאי הסף החדשים אושרו על ידי נציבות שירות המדינה, הגם שהנציב דרש את העלאת הרף הנדרש לאיוש המשרה, אך בכל מקרה עקב המצב הפוליטי הוקפא ההליך המכרזי ונדחתה הקמת ועדת האיתור למועמדים. זאת, על רקע הנחיות היועץ המשפטי לממשלה בנוגע למינויים פוליטיים בתקופת בחירות.

במקביל, בינואר השנה, הגישה התנועה לאיכות השלטון באמצעות עוה"ד אליעד שרגא ותומר נאור תביעה לבית הדין לעבודה נגד נציבות שירות המדינה ומשרד הדיגיטל בדרישה לבטל את המכרז למשרת מנהל/ת רשות החברות הממשלתיות בשל ההפחתה המשמעותית ו"הלא ברורה" לטענתם של תנאי הסף הנדרשים.

בכתב התביעה נכתב, כי "מדובר בתפקיד מן הבכירים ביותר בשירות הציבורי, אותו בחרו הנתבעים לפרסם כשהם משמיטים ממנו תנאי סף בסיסיים ומהותיים לתפקיד, תנאים המחויבים על פי דין, וזאת ללא כל נימוק ענייני".

התנועה טענה, כי "על אף חשיבותו הרבה של התפקיד, גורעים ממנו הנתבעים את דרישות הסף לניסיון ניהולי משמעותי, שהוא קריטי למילוי התפקיד בהצלחה" וכי "ביטול זה צורם אף יותר, שעה שבתפקידים מקבילים ביחידות ממשלתיות מקבילות, נדרשים המנהלים לניסיון ניהולי משמעותי ועשיר, לצד ניסיון מקצועי בתחום העיסוק של היחידות הרלוונטיות".

אמסלם נגד היועמ"ש ונציב שירות המדינה

ההליך המשפטי לא התקדם ועד היום המדינה לא הגישה את תגובתה לתביעה משום שעד הקמת הממשלה האחרונה ניהל השר לשעבר אמסלם הליכים נגד נציבות שירות המדינה והיועמ"ש בטענה כי הם מנסים לפגוע בסמכותו למנות מחליף.

עו"ד מיכל רוזנבוים נחשבה למועמדת המובילה לתפקיד מנהל רשות החברות הממשלתיות בתקופתו של אמסלם, אך הוא לא הצליח להעביר את המינוי בשל התנגדות נציב שירות המדינה פרופ' הרשקוביץ שסירב להקים את ועדת האיתור בתקופת הבחירות.

אמסלם עתר לבג"ץ נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שגיבה את הרשקוביץ, ונגד הנציב, אבל השופטים דחו את העתירה. חרף זאת אמסלם לא מינה ממלא מקום מקרב עובדי המשרד עד להחלפת הממשלה. גם לאחר הקמת הממשלה החדשה עלה שמה של עו"ד רוזנבוים כמועמדת מובילה לתפקיד, אך טרם החל ההליך המכרזי ולא הוקמה ועדת איתור ולכן המועמדים לא יכלו להגיש את מועמדותם.

בחודש הבא אמורה המדינה להגיב לטענות התנועה לאיכות השלטון בביה"ד האזורי לעבודה, אך נראה שמשרד האוצר בראשות ליברמן עומד לייתר את הצורך להמשיך לדון בתביעה, שכן הוא פועל בימים אלה להעלות את תנאי הסף במכרז - כפי שנודע לגלובס - ובכך למעשה לבטל את כל הטענות הנטענות נגד המכרז.

במקביל, ועד שהמכרז החדש יצא לפועל, ימנה ליברמן את מנכ"ל משרד האוצר בלינקוב לתפקיד ממלא מקום מנהל רשות החברות, וזאת על מנת להפסיק את הקיפאון ברשות ולאפשר קבלת החלטות וקידום מהלכים.

נזכיר, כי בלינקוב מכהן עדיין גם כדירקטור בנת"ע, שם שימש כיו"ר עד למינויו לתפקיד מנכ"ל האוצר (במסגרת הסדר ניגוד העניינים אושרה לו תקופת חפיפה של 45 ימים בין התפקידים).

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "הליך מינוי מנהל רשות החברות הממשלתיות החל בממשלה הקודמת, ונבחן כרגע בבית הדין לעבודה. הדיון בנושא צפוי להתקיים בתחילת ספטמבר. בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה ועם נציב שירות המדינה הוחלט להמשיך בהליך הקיים תוך שינויים נוספים. הודעה רשמית ומפורטת תצא בימים הקרובים".

מנציבות שירות המדינה נמסר כי "הנציבות פועלת מול משרד האוצר להקמת הוועדה בהתאם לכללים".