בדרך לסגר? זה כנראה תלוי אם יאושר חיסון שלישי לבני 40 ומעלה

מקורבים לממשלה: "אם ועדת החיסונים תאשר הערב את החיסון השלישי לבני 40-60, ייעשה מאמץ להכיל את התחלואה ללא סגר עד שתורגש ירידה בחולים הקשים; אם זה לא יאושר – הולכים לסגר"

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

ממשלת בנט מעמידה את האסטרטגיה שלה לטיפול במשבר הקורונה על החיסון השלישי, בו כבר חוסנו כמחצית מבני ה-60 ומעלה. על-פי גורמים המקורבים לממשלה, אם היום (ה') בערב יחליטו ועדת החיסונים וצוות הטיפול במגפות כי ניתן לאשר את החיסון לבני 40 ומעלה, תנסה הממשלה למשוך את ההתמודדות עם המגפה ללא סגר, בתקווה כי החיסונים הנוספים יובילו לירידה בתחלואה הקשה. ולגבי הצעירים והבלתי מחוסנים? "אם נמשיך כך, הרי שבשיא הגל יהיו לנו עשרות עד מאות אלפי חולים חדשים ביום, שיהפכו למחלימים. זה מצטבר".

לעומת זאת, אם ועדת החיסונים לא תאשר את החיסון השלישי לבני 40-60, הרי שנראה כי אין פתרונות למעט סגר. מחקר של שירותי בריאות כללי ומחקר נוסף של משרד הבריאות הראו כי תופעות הלוואי של החיסון השלישי במבוגרים היו דומות לאלה של החיסון השני, כלומר תופעות חולפות ברובן. אולם, שאלה נוספת היא לגבי יעילותו. עדיין אין נתונים ברורים שפורסמו לציבור בעניין הזה, אבל כנראה שיוצגו כאלה לוועדה הערב.

עם זאת, יש מי שמעריך כי אסטרטגיה כזו לא תוכל לעמוד בלחצי הציבור לבלום את המגפה. ח"כ איילת שקד נאלצה להתנצל אמש (ד') על דבריה לפיהם "נצטרך להכיל גם מוות", לאחר שרבים התמרמרו על הדברים.

פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות של הכללית ויו"ר קבינט המומחים המייעץ לממשלה, כתב אתמול בטוויטר כי "מי שחושב שאנחנו הולכים ל'ספיגה' ממושכת, לא מעריך נכונה את רגישות הציבור בישראל לאובדן חיי אדם ומניעת טיפול רפואי במצבים דחופים. האשראי הציבורי לספיגה יגמר מהר מאוד, ובסופו של דבר עלולים לקבל את הרע מכל העולמות - ספיגה, כאב וגם סגר". פרופ' בליצר ממליץ להחמיר כעת את המגבלות על ההתקהלות.

גם אם החיסון יוביל להתייצבות בשיעור החולים הקשים, אם מערכת הבריאות המחוזקת בתקנים חדשים לא תעבור את סף הקריסה, והתמותה והתחלואה הקשה יתרכזו ברובן אצל מי שלא חוסנו או שלא הוסיפו חיסון שלישי - עדיין התרחיש במקרה של הימנעות מסגר הוא של מחלה מפושטת לאורך זמן. יש לכך משמעות מבחינת מגבלות, חששות, בידודים תדירים של ילדים והורים וכמובן חולי.

בבריטניה, שבחרה לפתוח את כל המגבלות, חלה בשבוע האחרון שוב עלייה קלה בתחלואה בקורונה, אחרי שבועיים של ירידות חדות למרות הסרת המגבלות. התמותה שם ממשיכה גם היא לעלות למרות הירידה במאומתים, ובחודש האחרון מספר המתים היומי בבריטניה הוכפל. כעת גם בבריטניה בוחנים את מודל החיסון השלישי - המדינה הראשונה שעושה זאת מלבד ישראל.

בארה"ב מאושר החיסון השלישי רק למדוכאי חיסון, אך ה- FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי, מסר כי הוא עוקב בעניין אחרי המתרחש בישראל.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, אמר אתמול לגלי צה"ל כי בהחלט צריך לשקול את מתן החיסונים לקבוצות נוספות, מתחת לגיל 60: "אנחנו בהחלט מודעים לכך שיעילות החיסון יורדת עם הזמן, וגם הם חשופים לתחלואה קשה".

שרת המדע אורית פרקש-הכהן אמרה הבוקר בגלי צה"ל: "אני מקווה מאוד שמחר תצא בשורה להרחיב את החיסון השלישי גם לגילאי 40 פלוס. בנוסף, יש עשרות אלפי מחלימים בשבוע, שלאחר מכן נחשבים מחוסנים".

רוב השרים בקבינט הקורונה והמומחים בצוות הטיפול במגפות מעריכים כי החיסון של מי שעדיין אינם מחוסנים, כולל בני נוער, ישפיע לטובה יותר מאשר חיסון במנה שלישית, אולם זה כמובן תלוי בהיענות. בימים אלה מתווספים בכל יום חול כ-4,000-5,000 איש נוספים לקבלת מנה ראשונה, חלקם הגדול בני נוער, אך גם בקבוצות האחרות יש עלייה איטית אך מתמדת בשיעורי ההתחסנות במנה ראשונה ושנייה, והממשלה מקווה כי גם השלמת הפער הזה, יחד עם הגבלות התו הירוק, יועילו להאטת המגפה.