לפי שווי של מיליארד דולר: חברת הרובוטיקה מישראל מתמזגת לספאק

חברת הרובוטיקה הרפואית הישראלית ממיק השלימה היום את המיזוג לחברת הרכישה המיוחדת MedTech Acquisition Corp • קרן אקסלמד רשמה תשואה של פי 30 על השקעתה

המוצר של ממיק / צילום: ממיק כירוגיה חדשנית
המוצר של ממיק / צילום: ממיק כירוגיה חדשנית

חברת הרובוטיקה הרפואית הישראלית ממיק (Memic) השלימה היום את המיזוג לחברת הרכישה המיוחדת MedTech Acquisition Corp. העסקה מגלמת לממיק שווי של מיליארד דולר. זוהי חברת הביומד השני שמתמזגת ל-SPAC (חברת רכישה) לפי שווי גבוה השנה, אחרי NRX  מתחום התרופות לדיכאון וקורונה, שנסחרת כיום בנאסד"ק לפי שווי של 738 מיליון דולר.

ממיק גייסה עד היום כ-120 מיליון דולר, מהם 96 מיליון בגיוס שנסגר בשנה האחרונה. קרן אקסלמד בניהול ושליטת ד"ר אורי גייגר, שהשקיעה בממיק בימיה הראשונים ותמכה בהשקעתה מאז, צפויה לרשום תשואה של פי 30 על השקעתה. משקיעה מוקדמת שצפויה לרשות תשואה מרשימה היא קרן פרגרין, שהייתה זכיינית חממת אינסנטיב שממנה בגרה החברה.

משקיעות נוספות בממיק שצפויות להרווין מן המהלך הן Ourcrowd ,Creos, קרן Martel, חברת המסחור של הטכניון ומכון אמית (מכון מסחור טכנולוגיות בתוך הטכניון בתרומתו של המיליארדר אלפרד מאן ז"ל) והמשקיע הפרטי דני הדר.

מוצר החברה קיבל אישור FDA לפני מספר חודשים

עם המיזוג, ובהנחה שהחברה הנסחרת תשמור על שוויה, ממיק מתקרבת לשוויים בהם נמכרו חברות הרובוטיקה המצליחות מזור רובוטיקה וקורינדוס, אף שהחברות הללו היו ותיקות ומתקדמות יותר, וכבר רשמו הכנסות וחשיפה לשוק בשלב שבו בוצעו העסקאות.

חברת ה-SPAC הרוכשת את ממיק מנוהלת על ידי גורמים מנוסים ומשפיעים בתחום המכשור הרפואי והרובוטיקה, בהם כרים קריטי, בעבר מנכ"ל חטיבת ההדמיה של תאגיד GE, כריסטופר דיואי, שותף בקרן Ceros ובעבר דירקטור בחברת הרובוטיקה MAKO, וכן מורסי פרה, היום מנכ"ל ויו"ר חברת אינסייטק הישראלית, ובעבד מנכ"ל ויו"ר MAKO. פרה משמש גם כיו"ר ממיק, ועוד לפני המיזוג, החברה גייסה חלק מהצוות של מאקו, כדי לבנות את צוות המכירות של החברה בארה"ב. כך, שהשידוך לשלד המנוהל בחלקו על ידי בכירי מאקו לשעבר, היה טבעי.

את המיזוג מטעם ממיק הובילו עורכי הדין אלי ספרונג, שיר סביון, ספיר אתל ובועז פינברג ממשרד תדמור לוי ושות'. בנק אוף אמריקה היה הבנק שליווה את התהליך.

ממיק פיתחה מכשיר רובוטי לניתוחים אנדוסקופיים ולפרוסקופיים, כלומר ניתוחים המבוצעים דרך פתח טבעי או דרך חור קטן בגוף, ולכן ההתאוששות מהם היא קצרה וקלה יותר מאשר ניתוחים הכוללים חתך גדול. המוצר קיבל אישור FDA לפני מספר חודשים, הישג שפתח את הדלת גם לגיוס הפרטי הגדול וגם לעסקת המיזוג.

לרוב מוחדרים בניתוחים הללו מכשירים ישרים וארוכים, שבסופם נמצא כלי הניתוח. המנתח מפעיל ידיות בקצה החיצוני של המכשיר, והן מיתרגמות באופן מכאני לתנועות בתוך הגוף, למשל תנועות של אחיזה, הזזה, שידוך וכדומה.

המכשיר של ממיק, במקום להיראות כמו מסרגה ישרה בלבד, נראה כמו זרוע גמישה עם תפסן דמוי כף יד בקצה. כאשר גייסה החברה את הגיוס האחרון הפרטי שלה, הסביר מנכ"ל ומייסד החברה דביר כהן כי: "רציתי לתת למכשיר את הגמישות של זרוע אנושית ואת האינטואיטיביות של הפעלת יד. המנתח מפעיל באמצעות היד שלו מכשיר שנראה כמו קונסולת משחק, ואילו המנוע בקצה החיצוני של הזרוע שלנו מתרגם את התנועות מחוץ לפציינט לתנועות של הזרוע בתוך הגוף".

המייסד הגיע עם ניסיון מהצבא

כהן עסק בתחום הרובוטיקה העדינה והמדויקת בצה"ל, ביחידה 81. בעבר סיפר ל"גלובס" כי: "כשהתחלתי לבחון את תחום הרובוטיקה הרפואית, ראיתי שבסופו של דבר בעצם מחקים את הניתוח הלפרוסקופי הקיים, רק באמצעות רובוט. לעומת זאת הרופאים עדיין אמרו שהם מרגישים שהניתוח היה יותר אינטואיטיבי עבורם, אם היו יכולים לעשות מה שהם עושים עם הידיים והאצבעות שלהם".

כהן חיפש תחום שבו זרוע גמישה עם אצבעות, תאפשר ניתוחים משמעותיים שכלי הלפרוסקופיה היום לא יכולים לאפשר. "מצאתי כי בתחום של הגינקולוגיה, מומלץ לעשות ניתוחים ברחם בגישה נרתיקית. כאשר נכנסים דרך הבטן יש רקמה שרירית מאוד עבה, ואילו כאשר נכנסים מהנרתיק, צריך לעשות חתך קטן שמחלים מעצמו. אבל רק 10% מהניתוחים הללו באמת אפשר לעשות בגישה זו, רק אם הרחם צונח קצת לתוך הנרתיק. ולכן התחלנו מהתחום הזה - תחום בו אנחנו מנגישים ניתוח שאי אפשר לעשות אחרת".

כהן אמר בעבר כי העובדה שהצוות שגייסה החברה, שמקורו במאקו, כבר מוכן לפעולה, יחד עם הטכנולוגיה הייחודית ואישור ה- FDA הובילו לעניין וההשקעה הגדולה בחברה.