למרות ההימורים נגדם: הסוחרים הפרטיים חוזרים למטבעות הקריפטו

ביטקוין, את'ר ומטבעות אחרים עולים שוב - אפילו בעת שקרנות גידור וסוחרים גדולים אחרים מהמרים על ירידה במחירים שלהם

ביטקוין / צילום: Shutterstock, Wit Olszewski
ביטקוין / צילום: Shutterstock, Wit Olszewski

משקיעים עצמאיים נכנסים שוב לשוק הקריפטו וגורמים לעליות מחירים, אפילו בזמן שסוחרים עומדים מול אי ודאות לגבי רגולציה ומיסוי בוושינגטון.

מטבעות קריפטו כמו ביטקוין, את'ר, דוג'קוין ואחרים קפצו בחזרה בשוויים בשבועות האחרונים מהנסיגה שלהם באמצע השנה, וחזרו לרמות שלא נראו זה חודשים. ביום שישי נסחר הביטקוין ב־47,544 דולר ליחידה, מחיר הסגירה הגבוה ביותר מאז 15 במאי, מה ששם אותו בעלייה של סה"כ 64% מתחילת השנה. במטבע המתחרה את'ר העלייה השנה הגיעה לסך של 344%, בעוד שדוג'קוין - מטבע הקריפטו שנהגה כבדיחה אבל חביב על משקיעים פרטיים - נסחר תמורת 28 סנט, עלייה של יותר מ־5,500% מתחילת השנה.

בבסיס המהלכים האחרונים, כך מראים הנתונים, עלייה מחדש בעניין מצד משקיעים פרטיים, שנכנסו בחזרה לתחום אחרי שמטבעות הקריפטו חזרו לעלות בסוף יולי. בזמנו, אמר מנכ"ל טסלה  אלון מאסק בכנס על ביטקוין שנערך בחסות מועצת הקריפטו לחדשנות שהוא וחברת החלליות שלו SpaceX מחזיקים בביטקוין. מודעה על משרה פנויה באמזון מאותו שבוע לגבי משרה של מומחה במטבעות דיגיטליים ובלוקצ'יין יצרה באז נוסף.

עלייה בנפח המסחר ממשקיעים מוסדיים

בערך באותו זמן, מסחר הספוט במטבעות קריפטו כולל ביטקוין ואת'ר עלה בחדות בבורסות הגדולות, כולל Binance, Kraken, קוינבייס ו־Gemini Trust, על פי נתונים של Coin Metrics, ספקית נתונים על מטבעות קריפטו. למרות שחלק מנפח המסחר הזה כולל רכישה מצד מוסדות - קוינבייס, למשל, לרוב מדווחת על עלייה גדולה בנפח המסחר ממשקיעים מוסדיים - "מה שסביר הוא שרוב מסחר הספוט מגיע ממשקיעים פרטיים", אמר נייט מדריי, חוקר בכיר ב־Coin Metrics.

מעבר לנפח המסחר ישנם סימנים רבים אחרים לפעילות של משקיעים פרטיים או לא מקצועיים. במטבעות רבים המכונים altcoins, או חלופות לביטקוין, נרשמו עליות מחיר לאחרונה - סימן לכך שמשקיעים פרטיים פעילים בחיפוש אחר נכסים דיגיטליים ששווי השוק שלהם נמוך והפוטנציאל שלהם לרווחים גבוה. המטבע Cardano, למשל, עלה בכ־63% בחודש האחרון, על פי נתונים מיום שישי שנמסרו מ־Coindesk, בעוד שהמטבע Litecoin עלה בכ־38% בתקופה זו.

במקביל, מספר כתובות הקריפטו המחזיקות בין 100 ל־10,000 מטבעות דוג'קוין החל שוב לטפס לאחר שירד מעט מוקדם יותר השנה, על פי נתוני Coin Metrics.

משקיעים מקצועיים נוטים לא לסחור ב־altcoins, כך אומרים אנליסטים של תחום הקריפטו.

העניין של משקיעים פרטיים במטבעות הקריפטו חזר לצד תקופה שקטה יחסית בשוק המניות הרחב יותר, וגם הרבה ממניות המם מדשדשות בשבועות האחרונים. מניות גיימסטופ , AMC  ו־BlackBerry  ירדו כל אחת בכמעט 10% או מעט יותר מזה בחודש האחרון, מה שהשאיר למשקיעים פרטיים וחסרי מנוח מעט הזדמנויות לרווחים גדולים ופתאומיים.

בניגוד לזה, שוק הקריפטו נתן מקום רב למסחר בתוך התנודתיות.

"ישנה עדיין תחושה כזו של משקיעים פרטיים בשוק ובתנועות בו", אמר קרייג ארלם, אנליסט שוק בכיר בחברה Oanda. "הנפילות הגדולות, זה לא מרגיש כמו משהו מהמוסדיים".

מעל 5,100 קרנות מהמרות נגד הביטקוין

נתונים חדשים שפורסמו ביום שישי בצהריים ממועצת המסחר בסחורות עתידיות הראו ש"קרנות ממונפות", קטגוריה הכוללת קרנות גידור, עדיין דוביות לגבי הביטקוין, בהתבסס על דו"ח של חוזים עתידיים על ביטקוין שהפיקה קבוצת CME.

חוזים עתידיים הם סוג של נגזרת פיננסית המאפשרת למשקיעים להמר אם נכס כמו ביטקוין יעלה או ירד. עמדות לונג מרוויחות במידה והביטקוין עולה בערכו, בעוד שעמדות שורט מרוויחות אם הוא יורד בערכו. (יש לזכור שעמדות שורט עשויות להיות גם חלק מאסטרטגיית גידור ולא בהכרח אומרות שמשקיע כלשהו מהמר במאה אחוז על כך שהביטקוין ירד).

בדו"ח של מועצת המסחר בסחורות עתידיות מיום שישי ניתן היה לראות שיש 5,113 קרנות ממונפות נמצאות בעמדות שורט לגבי עתיד הביטקוין, יותר מכפליים מ־1,995 מהקרנות שיש להן עמדות לונג לגביו.

נתונים על מנהלי נכסים ומשקיעים מוסדיים הראו שקבוצה זו, באופן הפוך, נוטה לעמדות לונג על פני עמדות שורט. כל הנתונים נכונים ליום שלישי בשבוע שעבר.

הפער בסנטימנט בין קבוצות משקיעים שונות קורה בעת שמטבעות הקריפטו עדיין מתמודדים עם רוחות פנים חזקות, כולל, בעת האחרונה, סעיף הנוגע לקריפטו בהצעת החוק על תשתיות המבקש להחמיר את אכיפת המיסים על עסקאות במטבעות דיגיטליים.

הסעיף הזה, שצפוי להכניס לממשלה 28 מיליארד דולר בעשור הקרוב, יכריח סוחרים בנכסים דיגיטליים לדווח על רווחים ממסחר לרשות מס ההכנסה. בתעשיית מטבעות הקריפטו התנגדו לסעיף ואמרו שנוסח באופן כוללני מדי ועקב כך הוא עשוי לדכא חדשנות בתחום.