"כשהתחיל עוד סגר, הבנתי שאין לנו אפשרות לשמור על האווירה בטייק אוויי, והחלטתי להתחיל לעשות ניסויים"

חטאב אחמד, בעלי אל קלחה, בן 34, שחקן הפועל תל אביב בכדורגל בעברו • "כל מה שלא עשיתי בכדורגל, מגיע עכשיו עם המסעדה, ואני אומר תודה רבה, מי היה מאמין" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

אחמד חטאב, בעלי אל קלחה / צילום: תמונה פרטית
אחמד חטאב, בעלי אל קלחה / צילום: תמונה פרטית

"בית קפה זה נחמד, אבל כשהתחיל סגר נוסף בגלל התחזקות הקורונה הבנתי שאין לנו אפשרות לשמור על האווירה בטייק אוויי, והחלטתי להתחיל לעשות ניסויים", מספר אחמד חטאב (34) מיפו. עד לאותה נקודה, חטאב הפעיל בית קפה קטן בשם "זיזו" בדרך סלמה פינת שדרות ירושלים.

בקורונה חטאב החל לנבור בספרי המתכונים המשפחתיים וגילה מסורת ירדנית ענפה, כולל מתכונים סודיים ואפילו חומוסייה שפעלה ביפו עוד בימי הכיבוש הבריטי. "לסבא שלי הייתה חומוסייה פה בעיר העתיקה עוד ב-1920, בבית הסראייה (מבנה בסמוך לכיכר השעון, א"נ). המתכונים במשפחה עוד מהמאה הקודמת".

חטאב מדגיש שהוא בכלל לא חשב על הגשת חומוס, אך לאחר תקופה שלא מצא כיוון קולינרי לקפה, קבע בדעתו להתחיל להגיש ליפואים מנות עם ותק של מאות שנים. אחרי כחודש של בדיקות, נסיונות, שיחות בלתי נגמרות לירדן והמון עזרה מאמו, סמירה בת ה-62, המתכון פוצח וחטאב החל להגיש את מנת ה"פאתה" הירדנית, גרגירי חומוס חמימים עם חמאה מזוקקת, יוגורט, פרוסות שייטל וקרעי פיתה. את שם המקום הוא שינה ל"אל קלחה", על שם המסעדה האגדתית והראשונה של משפחתו בירדן. 

"אם תעשה גוגל, אתה תמצא לפחות עשרה סניפים של אל קלחה, כולם בעולם הערבי. סניפים בכוויית, מתחם שלם בעמאן - איפה שאמא שלי נולדה", מתגאה חטאב. הוא מוסיף ש"פאתה" זה ממש לא חומוס: "לא רוצה להתרברב, אבל את הפאתה לא כל אחד יודע להכין. זאת מנה מורכבת. לדעתי אין מישהו בכל ישראל שמכין פאתה אמיתית לפי הספר. גם אני לא הייתי בטוח עד שהגיעו אורחים מירדן שאמרו שזה בדיוק הטעם".

"אני התחלתי בכלל בכדורגל", הפתיע אותנו חטאב. "התחלתי יחד עם ערן זהבי בהפועל תל אביב. כשהכדורגל לא הלך מסיבות אישיות, אמרתי לעצמי שאני אמצא דרך אחרת להתבלט. כל מה שלא עשיתי בכדורגל, מגיע עכשיו עם המסעדה, ואני אומר תודה רבה, מי היה מאמין".

"כדי להעסיק עובדים חדשים אני מביא את אמא שלי לבחון אותם"

כששואלים אותו על הקורונה, חטאב מרבה להודות לאל והצירוף "ברוך השם" חוזר לא מעט בשיחה. "התחלנו עם אל קלחה ביוני 2020 ומאז, ברוך השם, לא הייתה לנו הפסקה בעבודה. בלב יפו התלוננו על חרם של יהודים על עסקים של החברה הערבית אחרי המהומות שהיו ומבצע שובר החומות, אבל 90% מהלקוחות שלנו יהודים".

ובכל זאת, כשדוחקים לפינה, חטאב מודה שיש קשיים, לפחות במציאות עובדים. "הבעיה עם האוכל הזה, עם כמה שזה נשמע קלישאה, צריך להכין אותו מהלב. אתה לא נכנס למטבח ומוציא פאתה, זה לוקח חודשים של למידה. עכשיו כדי להעסיק עובדים חדשים אני מביא את אמא שלי לבחון אותם".

מה לגבי מענקים, עזרה כלשהי מהמדינה?
"לא היינו צריכים, כמו שאמרתי, לא הפסקנו לעבוד והטייק אוויי עזר בטירוף. וולט אמנם לוקחים לנו 50% מהרווח כמעט אבל אין לי על מה להתלונן, הקורונה לא באמת עיכבה אותנו".

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il