בעקבות השמש: מכרז ראשון להצבת פאנלים סולריים ב-3 מחלפים

חברת נתיבי ישראל פרסמה מכרז ראשון מסוגו להצבת מערכות פוטו-וולטאיות במספר מחלפים שבאחריותה • ההתקשרות עם הזוכה תהיה ל-25 שנה בעבור הקמה ותפעול • לגלובס נודע כי בתחילת 2022 צפויים להתפרסם מכרזים נוספים

מחלף גדרה העתידי, אחרי הצבת הפאנלים הסולריים בשטחו / הדמיה: חברת נתיבי ישראל
מחלף גדרה העתידי, אחרי הצבת הפאנלים הסולריים בשטחו / הדמיה: חברת נתיבי ישראל

חברת נתיבי ישראל (נת"י) פרסמה מכרז ראשון מסוגו להצבת פאנלים סולריים בשטחם של שלושה מחלפים: גדרה, יגור ובית קמה. מדובר במכרז BOT שכולל זיכיון להקמה ותפעול של המתקנים הפוטו-וולטאיים. לפי התחזיות של החברה שלושת המתקנים יפיקו יחד 20 מגה-וואט.

פרסום המכרז נעשה על רקע החלטה שקיבלה הממשלה בשבועות האחרונים להקל על ההליכים למתן אישורים להפקת אנרגיה סולרית משורה של מיקומים ובהם גשרים, מחלפים, בריכות דגים ועוד.

זאת על מנת לרתום עוד ועוד שטח וגופים לפעול בתחום, בניסיון לעמוד ביעדי האנרגיה המתחדשת לייצור חשמל בשנת 2030 שיעמדו על מינימום של 30%. לשם הפרופורציות לפי דוח שפרסמה רשות חשמל בסוף השבוע האחרון, ישראל פספסה את היעד השנתי של 2020 שקבע כי יש להגיע ל-10% אנרגיות מתחדשות, כאשר ההיקף אליו הגיע המשק עמד על 6.9% בלבד.

חברת נתיבי ישראל שאחראית על 98% מהכבישים הבין-עירוניים במדינה, מחזיקה פוטנציאל של "שטח" בהיקף של 20 אלף דונם, עליו ניתן למקם פאנלים סולריים. מיצוי הפוטנציאל יכול לסייע הן בהפקת חשמל שיימכר לרשת החשמל הארצית, והן לחברה עצמה שלפיה נתוניה הרשמיים משלמת בכל שנה כ-100 מיליון שקל עבור הוצאות החשמל שלה בעבור כ-100 אלף נקודות תאורה.

מנכ''ל נתיבי ישראל נסים פרץ ושרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: נתיבי ישראל
 מנכ''ל נתיבי ישראל נסים פרץ ושרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: נתיבי ישראל

מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, ניסים פרץ, מסר לגלובס כי "כניסתנו לתחום חשוב זה תסייע למדינה לעמוד ביעדיה החשובים שהציבה לייצור אנרגיות מתחדשות ושנית במימוש משאבי הציבור, מימוש כפול לאותם שטחים המחויבים להקמת מחלפים בטיחותיים. אנו מיישמים הלכה למעשה את השינוי האסטרטגי שיבטיח את הערך המוסף שאנו מספקים לציבור אשר מכוחו אנו פועלים ואותו אנו משרתים".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מרב מיכאלי מסרה לגלובס כי "רק השבוע נוכחנו בדוח האקלים של האו"ם כמה ההתחממות הגלובלית מתעצמת וכמה השלכותיה ההרסניות. זאת עוד סיבה להתעקשותי בתקציב האחרון על הגדלה מאסיבית של ההשקעה בצעדים סביבתיים-תחבורתיים. היוזמה החדשנית של חברת נתיבי ישראל מחברת באופן מיטבי בין תשתיות התחבורה להתייעלות אנרגטית, וזהו צעד משמעותי נוסף בדרך הנכונה, לאיזון המשוואה האקלימית בתחבורה".