גם משפחת שמלצר מרחיבה נוכחות בבורסה: שלמה ביטוח פועלת לגייס כ-300 מיליון שקל

את שנת 2020 סיכמה שלמה ביטוח עם פרמיות שהורווחו ברוטו של 1.3 מיליארד שקל – שיפור של כ-10% ביחס ל-2019, ועם שחיקה של 4% בהכנסות ל-622 מיליון שקל • הרווח השנתי הסתכם בכ-70 מיליון שקל

אומיד אורי / צילום: תמר מצפי
אומיד אורי / צילום: תמר מצפי

גם משפחת שמלצר פועלת להרחיב את נוכחותה בבורסה, ומבקשת לנצל נסיקה במניות הביטוח הנסחרות בתל אביב כדי להנפיק את חברת שלמה ביטוח. בשנה האחרונה, טיפס מדד הביטוח בכמעט ב-70% וחמש מניות הענף הגדולות - הפניקס, הראל, מגדל, כלל ומנורה, מציגות קפיצות שנתיות בטווח של כ-110%-50%.

שלמה ביטוח מהווה חלק מקבוצת שלמה החזקות הנסחרת בבורסה באמצעות אג"ח, ואשר בה מחזיקה עתליה שמלצר, אלמתנו של מייסד הקבוצה, שלמה שמלצר. על-פי ההערכות, שלמה ביטוח מבקשת לגייס עד 300 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-1.2 מיליארד שקל (אחרי הכסף).

החברה, שהגישה טיוטת תשקיף ראשונה, החלה לפעול בענף בשנת 2008 וכיום עוסקת בתחום הביטוח הכללי בשלושה ענפים עיקריים - ביטוח רכב חובה, ביטוח רכב רכוש (כיסוי ביטוחי לאובדן או נזק של מכוניות) וביטוח כללי - בתחומי ביטוחי דירות, תאונות אישיות ובתי עסק.

בטיוטת התשקיף הציבורית שהחברה פרסמה כעת לקראת ההנפקה, היא מעריכה כי נתח השוק שלה "מסך הפרמיות ברוטו בענף הביטוח הכללי בישראל" עומד על קצת יותר מ-6%.

בשלמה ביטוח, המעסיקה כ-240 עובדים, מסבירים כי החברה משווקת את מוצריה באמצעות כ-1,500 סוכני ביטוח ללקוח הסופי, ופועלת "לשימור והגדלת נאמנותם של סוכני הביטוח לחברה".

עוד מסבירה החברה כי מצבה העסקי ורווחיותה, "מושפעים במידה ניכרת בין היתר, מהתנודתיות בשוקי ההון, שיכולה להשפיע לחיוב או לשלילה על התוצאות הכספיות".

שיפור בפרמיות ובהכנסות

מנכ"ל שלמה ביטוח הוא אורי אומיד, אשר עלות העסקתו בשנה שעברה עמדה על 3.6 מיליון שקל, והיו"ר הוא ישראל פיקהולץ, שהסתפק ב-1 מיליון שקל. טובי שמלצר, בנה של בעלת השליטה בקבוצת שלמה, משמש כמשנה למנכ"ל ומנהל השיווק והפיתוח העסקי.

את שנת 2020 סיכמה שלמה ביטוח עם פרמיות שהורווחו ברוטו של 1.3 מיליארד שקל - שיפור של כ-10% ביחס ל-2019, ועם שחיקה של 4% בהכנסות ל-622 מיליון שקל. הרווח השנתי הסתכם בכ-70 מיליון שקל - ירידה של 44% ביחס לרווח של 124 מיליון שקל שהציגה ב-2019.

ברבעון הראשון של 2021 הציגה החברה שיפור של 17% בפרמיות ברוטו, ל-364 מיליון שקל, קפיצה של 260% בהכנסות לכ-200 מיליון שקל ורווח של כ-34 מיליון שקל - אחרי הפסד של קרוב ל-50 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2020.

פעילות נדל"ן והשכרת רכב

עם הנפקתה של שלמה ביטוח בזירת המסחר המקומית, אם תצא לפועל כמתוכנן, היא תצטרף לשלוש חברות נוספות של משפחת שמלצר בבורסה. הבולטת בהן היא קבוצת שלמה החזקות, שעיסוקה העיקרי הוא ליסינג והשכרת רכב, אשר נסחרת בבורסה באמצעות שלוש סדרות אג"ח, בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל, בתשואות של עד כ-1%.

בנוסף אליה המשפחה מחזיקה גם בשלמה נדל"ן, העוסקת בנדל"ן מניב בישראל ובאירופה ונסחרת באמצעות אג"ח בהיקף של כ-520 מיליון שקל, בתשואות של עד כ-2.5%. וכן באפקון, העוסקת בביצוע פרויקטים בתחומי התשתיות והטכנולוגיה, והנסחרת בשווי של כ-1 מיליארד שקל, אחרי טיפוס שנתי של כ-70% שמציגה מנייתה.