אפקט החיסון השלישי: מה אנחנו יודעים, ואילו מספרים עדיין חסרים?

ישראל היא הראשונה בעולם לחסן במנה שלישית, ובקופות החולים מדווחים על אינדיקציות ראשונות להצלחת המהלך • אבל בינתיים, מנתוני משרד הבריאות עולה כי הירידה בתחלואה הקשה נראית גם בקרב אנשים שכלל לא קיבלו חיסון שלישי • האם ההימור הממשלתי השתלם?

אישה מתחסנת בחיסון השלישי. סימנים ראשונים ליעילות / צילום: Associated Press, Oded Balilty
אישה מתחסנת בחיסון השלישי. סימנים ראשונים ליעילות / צילום: Associated Press, Oded Balilty

גורמים במערכת הבריאות מדווחים, בינתיים לא במסגרת מחקר רשמי, על סימנים ליעילות החיסון השלישי לקורונה, שניתן לבני 60 ומעלה מתחילת אוגוסט ולבני 50 ומעלה מתחילת השבוע. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, אמר השבוע כי בקרב המתחסנים במנה השלישית, יש מגמת ירידה ניכרת במניין המאומתים, עד כדי הפחתה של 50% בהדבקה. אש קיווה כי בעוד שבוע נוכל לראות גם ירידה בעקומת התחלואה הקשה, שבשבועות האחרונים חוותה עלייה חדה, ובפרט בקרב בני 60 ומעלה. כעת, משרד הבריאות ממליץ על פתיחת האפשרות לחיסון שלישי גם לבני 40 ומעלה.

פרופ' נחמן אש / צילום: דפנה גזית
 פרופ' נחמן אש / צילום: דפנה גזית

ד"ר מירי מזרחי ראובני, ראש חטיבת הבריאות של קופת החולים מכבי, מסבירה: "בהשוואה של מחוסנים במנה השלישית למחוסנים בשתי מנות, אנחנו רואים פחות תחלואה קשה, פחות תחלואה, ואפילו פחות הדבקה. רואים את העקומות של התחלואה עולות, ופתאום המגמה משתנה. מגיעים אלינו למרפאות רק חולים בודדים אחרי מנה שלישית".

מתחילת מתן החיסון, ניתן לראות בנתוני משרד הבריאות פיצול הולך וגדל בין מחוסנים ולא מחוסנים בעקומות המאומתים לנפש והתחלואה הקשה לנפש בקרב בני 60 ומעלה. ייתכן וזו השפעת המנה השלישית, אבל קשה לקבוע שהיא ההסבר היחיד, כי פיצול דומה נוצר גם בקרב בני פחות מ-60. הסבר חלופי הוא שהמחלה התפשטה מעבר לאזורים המחוסנים ביותר, אל אזורים של כיסי אי-התחסנות, בהם היא יכולה להתפשט בקרב לא מחוסנים בקלות.

לא מוכח, אבל בטוח

ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי וולפסון, קצת יותר זהירה לגבי נתוני היעילות שראתה עד כה: "בדיון לגבי הורדת הגיל לחיסון במנה השלישית, הוצגו נתונים ראשונים שנראים טוב, אבל הם מבוססים על מספרים קטנים". למרות זאת, היא אומרת שהיא תומכת בהורדת גיל החיסון ל-40: "על בסיס הבנת המנגנון הביולוגי של החיסון ונתוני הבטיחות הטובים של המנה השלישית, שמשמעותם שלצעד הזה כמעט אין מחיר.

"אני מאוד מקווה שהנתונים שראינו עד כה אכן נובעים מיעילות של החיסון בהפחתת הדבקה ותחלואה, ואם כך הדבר, הרי שנראה בשבועיים-שלושה הקרובים התרחבות של הפערים בין המחוסנים במנה שלישית לאלה שחוסנו רק בשתי מנות. במצב כזה, היה לנו עוד יותר קל לאשר את המנה הזו לקבוצות נוספות".

 
  

מחקר של קופת חולים כללית ונתונים נוספים של משרד הבריאות שפורסמו בשבוע שעבר הראו כי החיסון בטוח למבוגרים ותופעות הלוואי שלו נמוכות מכפי שהיו למנה הראשונה והשניה אצל רוב המתחסנים. לדברי מזרחי ראובני, גם במכבי רואים את אותה המגמה: "אלרגיה מסכנת חיים יכולה במקרים נדירים להופיע אחרי המנה השלישית גם אצל מי שעבר בקלות את המנה הראשונה והשניה, והדבר אכן קרה למחוסנת אחת השבוע. אולם, זו תופעת לוואי מוכרת וכאמור, נדירה מאוד, וגם ניתנת לטיפול.

"כל המומחים מסכימים כי הנתונים הקיימים היום מצדיקים רטרואקטיבית את המהלך של אישור החיסון בבני 50 ומעלה. המומחים מאמינים כולם כי זו הייתה ההחלטה הנכונה".

ימנע סגר?

השאלה היא לא רק האם נכון היה לקחת את הסיכון ולתת מנה שלישית, אלא גם האם המהלך הזה אכן ישנה את חיי כלל האוכלוסיה מבחינת ההתמודדות עם המגפה.
פרופ' נדב דוידוביץ', מנהל בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, מצנן את ההתלהבות מהמנה השלישית ואומר כי כל עוד החיסון יאושר רק לבני 40 ומעלה, לא יהיה בכך כדי לשנות את מגמת ההתפשטות של המגפה. "עצם זה שמקדם ההדבקה הוא 1.3 בלבד, זו כנראה הצלחה של החיסונים. גם המנה השלישית תוריד את מקדם ההדבקה, אבל בינתיים היא לא מורידה אותו מתחת ל-1. כנראה כי היעילות של החיסון במניעת הדבקה פחותה מול וריאנט הדלתא לעומת וריאנט האלפא".

השר ניצן הורוביץ / צילום: שלומי יוסף
 השר ניצן הורוביץ / צילום: שלומי יוסף

המומחים מסכימים כי מה שיכול לשנות את המגמה הוא שילוב של חיסון בני 40 או בני 50 ומעלה, יחד עם מגבלות התקהלות מסוגים שונים, ואפילו הקטנת כיתות במערכת החינוך. זאת, בעיקר אם במקביל יסגר גם הפער של הלא מחוסנים במנה ראשונה ושניה, ואכן ישנה עליה בנכונות שלהם להתחסן בשבועות האחרונים, עם התחסנות של כ-5,000-7,000 בני נוער ומבוגרים במנות ראשונות בכל יום חול.

עם חיסון בני ה-50 ומעלה התחלואה הקשה עשויה להתייצב. כלומר, מערכת הבריאות לא תקרוס, אלא תצליח לשחרר את החולים הקשים לפחות בקצב שבו היא קולטת אותם. כדי לעצור את ההתפשטות של המגפה בקרב הצעירים, צריך או להרחיב את אישור החיסון השלישי לכלל האוכלוסיה, או לאשר את החיסון לילדים קטנים מגיל 12. תרחיש נוסף שעשוי לבלום את ההדבקה המאסיבית הוא כמובן אישור של חיסון מותאם וריאנט.

בגלל יכולות ההדבקה הגבוהות של וריאנט הדלתא, חיסון עדר יושג רק אם תמשיך התפשטות המגפה בקרב הצעירים, ורבים יחלו. מהלך זה ייעצר או בהרחבת אישור החיסון השלישי לכלל האוכלוסיה, או עם הגעת חיסון מותאם וריאנט, או עם אישור החיסון לילדים קטנים מ-12. בגלל יכולות ההדבקה הגבוהות של וריאנט הדלתא, חיסוניות עדר תושג כנראה רק אם 80-90% מהאוכלוסיה, כולל הילדים, יהיו מחוסנים או מחלימים.
אז האם החיסון השלישי יוכל למנוע סגר? ד"ר מאור טוענת שמדובר בהחלטה פוליטית יותר מרפואית. "רוב הציבור הביע את דעתו שהסגר גרוע יותר מתחלואה מפושטת בקרב בני ה-50 ומטה וה-40 ומטה".

מה קורה בעולם?

ארגון הבריאות העולמי ביקש שמדינות לא יחסנו בחיסון שלישי בטרם חוסנו כל קבוצות הסיכון בעולם במנה ראשונה ושניה, ואף תהה האם כדאי לחסן ילדים בעולם בטרם המבוגרים, הנמצאים בסיכון גדול יותר, חוסנו. ישראל היא מדינה קטנה ולכן המנות הללו לא יהיו חסרות מאוד בעולם, אולם מדינות אחרות באירופה, ביניהן בריטניה, כבר חושבות גם הן ללכת בדרך הזו. אבל לא מדובר בהכרח בבשורה רעה. יש לציין כי החיסון של האוכלוסיה המבוגרת בישראל בחיסון שלישי, יכול לספק מידע משמעותי לעולם לגבי ההשפעה של החיסון השלישי.