מדד המחירים לצרכן ביולי גבוה מהציפיות; מחירי הדירות רושמים עלייה שנתית של 7.7%

מדד המחירים לצרכן לחודש יולי עלה ב-0.4%, ומתחילת השנה עלה המדד ב-2% • מחוז צפון הוביל בעלייה השנתית במחירי הדירות עם זינוק של 11.6%

שכונה חדשה בבאר שבע / צילום: Shutterstock
שכונה חדשה בבאר שבע / צילום: Shutterstock

מדד המחירים לצרכן לחודש יולי עלה ב-0.4%, כך פרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. זאת מעל לקונצנזוס התחזיות בשוק לעלייה של 0.3%. מתחילת השנה עלה מדד המחירים לצרכן ב-2% וב-12 החודשים האחרונים עלה מדד המחירים לצרכן ב-1.9% - שיא שלא נראה מאז 2013.

מדד המחירים לצרכן ללא ירקות ופירות עלה ב-0.5%. עליות מחירים בולטות במיוחד נרשמו בסעיפי הארחה ונופש בארץ ובחו"ל (4.7%), שכירת רכב, שיעורי נהיגה ושירותי הובלה (8.6%), ועליות מתונות יותר נרשמו בסעיפי התחבורה (1.6%) ותרבות ובידור (0.9%). ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הלבשה והנעלה (4.7%) וירקות ופירות (0.7%), מוצרי טואלטיקה (2%-) ותיקים, ילקוטים וארנקים (1.3%-).

מדד מחירי הדיור עלה ב-0.4%. מדד שירותי דיור בבעלות הדיירים עלה ב-0.5% ומדד שכר דירה עלה ב-0.1%.

מחירי הדירות עלו ב-7.7% בשנה

מחירי הדירות עלו ב-0.6% בחודשים מאי-יוני לעומת אפריל-מאי, ובכך השלימו עלייה של 7.7% מאז מאי-יוני 2020.

בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות בחודשים מאי מאי-יוני לעומת החודשים אפריל-מאי, נמצאו עליות מחירים במחוזות: צפון (1.5%), דרום (1%), מרכז (0.9%), חיפה (0.6%) ותל אביב (0.2%); לעומתם מחוז ירושלים רשם ירידה של 0.3%.

בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, מאי-יוני לעומת מאי-יוני אשתקד, נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות: צפון (11.6%), ירושלים (7.2%), תל-אביב (7.1%), דרום (7.0%), חיפה (6.8%) ומרכז (6.6%).

במדד מחירי הדירות החדשות נמצא כי מחיריהן עלו בחודשים מאי-יוני לעומת אפריל-מאי ב-3.2%, ובכך השלימו עלייה של 9.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. שיעור העסקאות שבוצעו בתמיכה ממשלתית והשתתפו בחישוב מהווה 19.9% בהשוואה ל-24.1% בתקופה הקודמת.

המחיר הממוצע הכלל ארצי של עסקה לרכישת דירה עמד ברבעון השני של שנת 2021 על 1.65 מיליון שקל - מתחת למחיר ממוצע של 1.7 מיליון שקל ברבעון הקודם.

לדברי ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים: "ניתן לראות שהאינפלציה מושפעת מגורמים גלובליים, כמו התייקרות הדלק, מחירי הריהוט וציוד לבית שהושפעו ממחירי ההובלה, ואפילו מחירי המכוניות החלו לעלות. להערכתנו תהליך זה טרם הגיע לכדי מיצוי, והוא צפוי להימשך עוד מספר חודשים. מחירי הדירות (לא נמדדים בסל) עלו בשנה האחרונה ב-7.7%, וזה מעלה לדעתנו את הסיכוי שנראה האצה בעליית מחירי שכר-הדירה.

"האינפלציה השנתית עומדת כעת די קרוב למרכז יעד האינפלציה של בנק ישראל. בחודשים הקרובים קצב האינפלציה השנתי יעלה על 2%. הבנקים המרכזיים, ובכלל זה בנק ישראל, רואים בעליית האינפלציה כזמנית, ולאור זאת לא יהיה שינוי במדיניות בנק ישראל. ההגעה למרכז יעד האינפלציה מחזקת את ההערכה שבנק ישראל לא יאריך את תכנית רכישות האג"ח הממשלתיות, וככל הנראה שגם רכישות המט"ח יצטמצמו".

"צפויים להמשיך ולראות את מחירי הדיור מטפסים"

גיא בית-אור, מנהל מחלקת מאקרו בפסגות, מאיר מספר נקודות בולטות ממדד יולי, כמו
מחירי המזון שעלו ב-0.2%, ולדבריו ממדד המחירים ליצרן אנו למדים שיצור מוצרי מזון (PPI) עלה ב-1.7% ובשנה האחרונה ב-4% כאשר מתחילת השנה עלה ב-4.7%. זהו איתות לכך שעליות מחירי המזון צפויות להמשך.

"ריהוט וציוד לבית ממשיך להתייקר על רקע ההשפעות מהשיבוש העולמי בשרשראות האספקה עם עלייה של 0.4%. הקצב השנתי של ריהוט וציוד לבית ממשיך לזנק ועלה מ-2.6% ל-3.5%. סעיף חינוך תרבות ובידור זינק ב-0.7% על רקע עלייה של 5.4% בסעיף הארחה ונופש ועלייה של 0.5% בשירותי החינוך.  מחירי הרכבים עלו ב-0.6% והקצב השנתי עלה מ-2.5% ל-2.6%.

"היום פרסמו בתקשורת כי מפעל נשר צפוי לעלות את מחירי המלט בכ-12% החל מה-1 לספטמבר, זאת בהמשך ליבואני המלט שצפויים לעלות באוגוסט את מחירי המלט בכ-15%. במילים אחרות, על אף המהלכים של בנק ישראל בניסיון לקרר את צד הביקוש, אנו צפויים להמשיך ולראות את מחירי הדיור מטפסים, בפרט כאשר מלאי הדירות בישראל הולך ואוזל.

"במבט קדימה", מסכם בית אור, "התפשטותו המחודשת של הנגיף והשיבוש המתמשך של שרשראות האספקה העולמיות צפוי להמשיך ולהפעיל לחצים אינפלציוניים בעולם בכלל ובישראל בפרט על מחירי המוצרים. בנוסף, התחממות שוק הנדל"ן הישראלי ממשיכה וצפויה לחלחל את סביבת מחירי השכירות. במקביל, המשק הישראלי מתמודד כיום עם סיכון הולך וגובר להגבלות משמעותיות על הפעילות הכלכלית".