חיפושים אחר נעדר בשריפה; מאמצי הכיבוי נמשכו לאורך הלילה

בהרי ירושלים נחשפו לנזקים הרבים שגרמה האש, שעדיין לא כובתה: "מכל היקב לא נשאר פקק, הייתה תחושה של סוף העולם" • המשטרה מבקשת את עזרת הציבור בחיפוש אחר שבתאי שמעון סיגל, ששהה בבי"ח לבריאות הנפש שפונה • בנט: מקווה שעד שעות הצהריים ישתלטו על הלהבות

השריפה בהרי ירושלים / צילום: אריאל קדם, רשות הטבע והגנים
השריפה בהרי ירושלים / צילום: אריאל קדם, רשות הטבע והגנים

06:12

כוחות הכיבוי עדיין לא הצליחו לכבות לחלוטין את שריפת הענק בהרי ירושלים. עדיין לא הושגה שליטה על האש, אך כעת לא נשקפת סכנה לבתים באף יישוב. כעת, מנסה המשטרה לאתר חוסה בבית החולים לבריאות הנפש "איתנים", שנעדר מתחילת האירוע. המשטרה מבקשת את עזרת הציבור בחיפוש אחר שבתאי שמעון סיגל בן ה-25 ממעלה אדומים, שהקשר איתו נותק בתחילת האירוע. נעדר נוסף, אלכס שכטמן בן ה-62 מאלון מורה, אותר כעבור שעות, והוא הועבר לבית החולים החלופי "כפר שאול".

בד בבד, אזרחים מתגייסים לטובת תושבים שפונו מבתיהם ולא יכולים לשוב אליהם במהלך הלילה. במהלך היום, כזכור, פונו כ-3,100 תושבים מחמישה יישובים באזור. בירושלים, תושבים שלא נמצאים בביתם הציעו אותו לתושבים שפונו, ובנצרת העירייה הזמינה את הנפגעים להתארח ללא עלות בעיר. המועצה האזורית מטה יהודה פתחה מרכזי קליטה. 

ראש הממשלה, נפתלי בנט, קיים הערכת מצב באזור שבו פרצה השריפה בהרי ירושלים, ואמר כי הוא מקווה שעד שעות הבוקר המאוחרות תהיה אפשרות להשתלט על הלהבות. "קורא לתושבים באזור להישמע להנחיות של כוחות החירום, זה מציל חיים", אמר.

 בינתיים, תושבי האזור מנסים לעכל את עוצמת הנזק שספגו, כאשר בין היתר עלו באש בתים, חצרות ובתי עסק. "אנחנו בתקופה של בציר. שנת היקב, הכי שמחה. הגיעו ענבים וזהו, התחלנו לעבוד, לטפל בהם. בצהריים נהיה חושך בחוץ. הסתכלנו החוצה וראינו עשן שמכסה את השמש. שמעו שיש שריפה בבית מאיר, אבל המשכנו לעבוד כרגיל", סיפר אליהו באש, מנכ"ל יקב המצודה שבגבעת יערים שנשרף בדליקה. "אחרי כמה דקות נפל החשמל בכל היקב. יצאנו החוצה, ממש חושך כמו בערב. התחלנו להריח ולראות את הלהבות קרובות, משהו כמו 400-300 מטר. הרוח הייתה מאוד מוזרה, הגיעה מכל מיני אזורים.

"הייתה תחושה כאוס, של סוף העולם. תפסנו את הדברים שלנו, כל העובדים, סגרנו דלתות - וברחנו. אני צפיתי ביקב נשרף", אמר בעצב. "היקב עובד מ-2011, אני המנכ"ל שלו אבל מתנהג כאילו הוא שלי והוא ימשיך להתקיים עוד שנים. עכשיו הוא הלך לגמרי, לא נשאר פקק. כל המבנה עלה באש מבפנים, לא נשאר זכר, דבר. 30 אלף בקבוקים הגיעו שהייתי צריך לשים בהם יין, הלכו באש. אבל נקום ונגדל, וזהו". 

21:16

 שריפת הענק בהרי ירושלים ממשיכה להשתולל גם בשעה זו ומאמצי הכיבוי, שכוללים 12 מטוסים וסיוע מצה"ל, יימשכו לתוך הלילה, כאשר כוחות הכיבוי עדיין רחוקים מהשגת שליטה על האש. עד כה פונו כ-3,100 תושבים מחמישה יישובים, בית מאיר, שואבה, כסלון, רמת רזיאל וגבעת יערים, וכן פונה בית החולים לבריאות הנפש "איתנים". שני בני אדם נעדרים.


שוטרי ושוטרות היס''מ של מחוז ירושלים חילצו כלבים מבין הלהבות / צילום: דוברות המשטרה
 שוטרי ושוטרות היס''מ של מחוז ירושלים חילצו כלבים מבין הלהבות / צילום: דוברות המשטרה

במהלך פעולות שוטרי היס"מ של מחוז ירושלים ביישוב כיסלון, שמעו השוטרים יללות כלבים וסריקה מהירה יחד עם לוחמי האש הביאה לאיתור מספר כלבים שחולצו על ידי הכוחות למקום מבטחים.

19:50

ראש הממשלה נפתלי בנט קיים לפני זמן קצר הערכת מצב בנוגע לשריפה בהרי ירושלים. לדבריו, "אם יש ספק, אין ספק. בכל ספק שעולה לגבי הצורך בפינוי - יש לנקוט בגישה מחמירה ולפנות את כולם". בנט ציין כי משרד הביטחון וצה"ל יסייעו לכוחות הכיבוי וההצלה במאמציהם בהתאם לצורך וללא הגבלה.

בנוסף, בנט הנחה את מנכ"ל משרדו לוודא כי צרכיהם של המטופלים שפונו מבית החולים הפסיכיאטרי "איתנים" נענים כראוי ובאופן מלא על-ידי גורמי הבריאות, וגם הנחה לעדכנו בהקדם אם יעלה צורך בגיוס סיוע אווירי לכיבוי השריפה ממדינות אחרות.

בדיון השתתפו גם השר לביטחון הפנים, שרת הפנים, מפכ"ל המשטרה, נציב כבאות והצלה, ראש המל"ל, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, המזכיר הצבאי לראש הממשלה, מפקד מחוז ירושלים ובכירים נוספים.

19:33

בית החולים "איתנים" פונה כולו באמצעות כלי רכב ולא נשארו אזרחים במתחם. לוחמי האש עדיין פועלים בגבעת יערים וברמת רזיאל, שם השריפה ממשיכה להתפשט בגלל הרוחות העזות. 12 מטוסי כיבוי מטייסת "אלעד" ומסוק של משטרת ישראל פועלים באזור.

צוותים נוספים מגינים כעת על קיבוץ צובה, ושורש ובית מאיר יצאו מכלל סכנה. 

19:25

רשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון פתחה לפני זמן קצר את חמ"ל העורף הלאומי ברמלה, כדי לתאם את פעילות משרדי הממשלה בשריפה בהרי ירושלים.

19:23

בהערכת מצב בחפ"ק שהוקם בעקבות השריפה אמר מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, כי המאמצים העיקריים בשלב זה הם איתור קרקעי ואווירי של מוקדי התפתחות האש, היערכות ומאמץ בפינוי מוסק ככל שנדרש והמשך פעילות בכלל היישובים, לרבות השלמת הליך פינוי בהתאם לצורך וזיכוי מסודר.

ניצב דורון תורג'מן ורב טפסר דדי שמחי בהערכת המצב / צילום: דוברות המשטרה
 ניצב דורון תורג'מן ורב טפסר דדי שמחי בהערכת המצב / צילום: דוברות המשטרה

19:13

כבאות והצלה מעדכנים כי האש ברמת רזיאל וכסלון כבר אינה מהווה איום. עם זאת, בגבעת יערים האש עוצמתית ומתפשטת לכיוון קיבוץ צובה. ששה מטוסי כיבוי פועלים כעת באזור. 

19:10

יוון פנתה לישראל והציעה סיוע בכיבוי השריפות. 

18:55

כוחות כיבוי ומשטרה רבים נערכים גם בצובה, עין קובה ועין ראפה וביישוב גבעת יערים שם משתוללת אש חזקה. נכון לשעה זו, בישובים בית מאיר, שורש ושואבה נבלמה האש והיא אינה מסכנת תושבים.

השריפה סמוך לירושלים / צילום: אחוה יאלר צוריה
 השריפה סמוך לירושלים / צילום: אחוה יאלר צוריה

18:50

כוחות כבאות והצלה מעדכנים כי האש נעה לכיוון גבעת יערים, ולכן כוחות רבים פועלים במקום. כמו כן, לוחמי האש ביצעו חילוץ של תושבת רמת רזיאל שהייתה לכודה ברכבה ולא הצליחה להימלט עקב העשן הכבד.

18:35

שריפת ענק מתחוללת באזור ירושלים, ואלפי תושבים מפונים מבתיהם. כוחות כיבוי גדולים מנסים במהלך השעות האחרונות להשיג שליטה על האש, אך היא מתפשטת בהרי ירושלים במהירות, בשל הרוחות החזקות. עד עתה, פונו לחלוטין מתושביהם היישובים רמת רזיאל, גבעת יערים, כסלון וההרחבה בשואבה, וכן תושבים באזורים נוספים. בסך הכל, פונו עד עתה לפחות 2,000 תושבים. במועצה האזורית מטה יהודה, מעריכים כי מדובר בשריפה הגדולה ביותר שפרצה באזור בשנים האחרונות.

אך לצד התושבים המתפנים בכוחות עצמם מהיישובים באזור, כוחות החירום מתמודדים עם משימה סבוכה משמעותית: פינוי של בית חולים. בית החולים "איתנים" פונה כולו מהחולים ומהצוות הרפואי. תחילה, התכוונו כוחות הכיבוי וההצלה לפנות את בית החולים באופן מוסק, בשל בעיית עקב צירים חסומים בעקבות חזיתות אש חזקות בצידי הצירים. לבסוף, בצל העשן הכבד של השריפות המקשה על הפינוי, הוחלט לפנות את בית החולים באמצעות רכבים.

שריפת ענק בהרי ירושלים / צילום: דוברות המשטרה
 שריפת ענק בהרי ירושלים / צילום: דוברות המשטרה

לפי דוברות כבאות והצלה, המאמץ המבצעי מושקע כרגע לבלימת חזית האש העוצמתית בישובים רמת רזיאל-כסלון. ברמת רזיאל, האש אף החלה להתפשט ביישוב, ולוחמי האש הפועלים ברמת רזיאל מדווחים על מספר חצרות ומבנים הבוערים במושב.

13 מסוקי כיבוי פועלים בכל המרחב, וכביש 395 נסגר לתנועה משני כיווניו. שני מרכזי קליטה, בבית ספר עין כרם ובבית האוכל שבקרית ענבים, נפתחו לטובת התושבים שפונו. עד עתה, תושבת בת 81 מגבעת יערים ששאפה עשן פונתה לבית החולים, ושלושה נוספים נפגעו קל משאיפת עשן. 

כוחות צה"ל הוזנקו לסייע לכוחות שבשטח. לוחמים מחטיבת החילוץ, יחידות כבאים של פיקוד העורף, מסוקי חיל האוויר ולוחמי 669 יסייעו במשימות הכיבוי, החילוץ וההצלה.