פרשת השימוש במידע פנים באל על: נסגר התיק נגד פיני גינזבורג

לפי החשד, גינזבורג השתמש במידע פנים שהיה מצוי ברשותו מתוקף מעמדו ותפקידיו ביחס לפרטים מהותיים הקשורים למצבה הפיננסי של אל על • לאחר שימוע במחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, הוחלט כי אין מקום להעמידו לדין

מטוס אל על / צילום: דני שדה
מטוס אל על / צילום: דני שדה

הפרקליטות סגרה את תיק החקירה נגד פנחס (פיני) גינזבורג בפרשת השימוש במידע פנים בחברת אל על. לאחר שימוע במחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, הוחלט כי אין מקום להעמיד את גינזבורג לדין.

את גינזבורג, לשעבר בעל מניות עיקרי ודירקטור בחברת אל על, ייצגו בשימוע עורכי הדין גיורא אדרת ואורן אדרת.

ביולי 2019 העבירה רשות ניירות ערך המלצה להעמיד לדין את גינזבורג, ובהודעה נטען כי "במהלך החקירה התגלו ממצאים המחזקים את החשדות בנוגע למעורבותו של פנחס גינזבורג בביצוע עבירות של שימוש במידע פנים".

עוד כתבה הרשות בבקשה לתנאים מגבילים כי "לאור חומרת העבירות והסנקציה החמורה הקבועה בגינן, מתקיימים במקרה זה חשש ממשי לשיבוש הליכי חקירה וכן חשש ממשי להימלטות מאימת הדין".

גינזבורג כיהן כדירקטור והיה בעל מניות עיקרי באל על, שהחזיק בתקופה הרלוונטית לחקירה במניות החברה בשיעור של 9.98%. בנוסף כיהן גינזבורג בוועדות דירקטוריון שונות בחברה, בהן ועדת המאזן, ועדת הכספים ותקציב, ועדת ניהול סיכוני שוק ועוד. לפיכך מהווה גינזבורג "איש פנים" בחברה. 

כעת, כאמור, החליטה הפרקליטות לסגור את תיק החקירה בעניין. 

על-פי החשד שנחקר, גינזבורג השתמש במידע פנים שהיה מצוי ברשותו מתוקף מעמדו ותפקידיו ביחס לפרטים מהותיים הקשורים למצבה הפיננסי של אל על, וזאת טרם פרסום הדוח הכספי השלילי של החברה לרבעון שני 2017.

לפי הודעת רשות ניירות ערך, ב-16 באוקטובר 2017, עם פרסום הדוח הכספי השלילי של החברה, ירדה מניית אל על בשיעור של 14.3%, ולמחרת היום ירדה המניה בשיעור של כ-6.5% נוספים. בסך-הכול, שער המניה של אל על ירד בשיעור חד של כ-18.6% במהלך היומיים שלאחר פרסום הדוח הכספי הרבעוני האמור של החברה.

על-פי החשד המקורי, גינזבורג השתמש במידע פנים וביצע ביום ב-18 ביולי 2018 שלוש עסקאות במסגרתן מכר את החזקותיו בהיקף של 10 מיליון ערך נקוב ממניות החברה, וזאת בתמורה לסך של כ- 33.6 מיליון שקל. בכך הקטין גינזבורג את היקף החזקותיו באל על מ-9.98% ל-7.98%. במעשיו אלה, נטען, מנע גינזבורג מעצמו הפסד בהיקף של כ-7 מיליון שקל.

בנוסף, על-פי החשד המקורי, במסגרת מכירת המניות האמורה על-ידי גינזבורג, שנעשתה בעסקה מחוץ לבורסה, הניע פנחס את הצד הרוכש לרכוש את מניות החברה, תוך העלמת עובדות מהותיות שהיו בידיו בנוגע למידע הפנים האמור.