הגל הרביעי מכה במשקיעים שהימרו על רכישת עסקי תעופה ותיירות בישראל

העסקאות לרכישת אל על, ישראייר ותלמה תיירות בשנה האחרונה שיקפו את הנחת הרוכשים כי ברגע שהמשבר יחלוף, פעילותן תחזור לפרוח, וערך השקעתם יעלה • אלא שנכון להיום, עם הקשחת ההגבלות על היצאים לחו"ל, נראה כי הם יידרשו לסבלנות ולכיסים עמוקים כדי להמשיך ולשרוד בתחום

מטוס ישראייר / צילום: יח''צ מוני שפיר
מטוס ישראייר / צילום: יח''צ מוני שפיר

משבר הקורונה שפרץ בשנה שעברה ייצר זעזוע חסר תקדים אצל העוסקים בענף התעופה והתיירות, והוביל את מרבית החברות והעסקים הפועלים בתחומים אלה לתוצאות משבריות שבאו לידי ביטוי בהפסדי עתק, קשיים תזרימיים וסימני שאלה לגבי עתיד הפעילות.

מנגד, היו בשוק ההון המקומי מספר משקיעים בעלי נזילות שראו במשבר הזדמנות להשיג דריסת רגל בפעילות בעלת פוטנציאל משמעותי. זאת תחת ההנחה שברגע שהמשבר יחלוף, הפעילות של חברות התעופה והתיירות תחזור לפרוח וערך השקעתם יעלה.

הרצון לנצל את ההזדמנות המשברית הוביל את אותם משקיעים לבצע בשנה החולפת עסקאות רכישה בענפי התעופה והתיירות, לעיתים תוך מאבק במשקיעים אחרים שהתעניינו באותם עסקים שנקלעו למשבר. 

 
  

עם הגורמים שהימרו על הענפים החבוטים בסכומים נכבדים נמנים רמי לוי (רכישת ישראייר), קבוצת שלמה של משפחת שמלצר (תלמה תיירות) ומעל כולם, עם השקעה בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל עד היום - קני רוזנברג, בעל השליטה החדש בחברת התעופה אל על.

אלא שלאחר תקופה קצרה של אופטימיות זהירה ומומנטום חיובי בענף התיירות בחודשים מאי עד יולי (חודש שבו עברו בנתב"ג כמעט מיליון נוסעים), חלה בשבועות האחרונים הרעה מחודשת, הנובעת מהתפשטות הגל הרביעי של מגפת הקורונה (זן דלתא) והקשחת מדיניות הכניסה לישראל. נוסף על כך, חובת הבידוד תקפה כיום לחוזרים ממרבית מדינות העולם. 

והתוצאה: התכווצות מחודשת בפעילותן של חברות התעופה וסוכנויות הנסיעות, הנערכות לשוב ולהוציא עובדים רבים לחל"ת. עבור חלקם, המשמעות היא פיטורים. בשוק התיירות היו מי שאמרו, כי "כולם קיוו שהמצב ישתנה וההשקעות שבוצעו בענף יתבררו כמוצלחות. אמנם חלקן בוצעו בזול, לאור מצב החברות שנרכשו בעקבות המשבר, אבל עכשיו, בגלל המצב המורכב וחוסר הוודאות העתידי, כל העסקאות האלה נראות פחות טוב".

אל על - דחיית הנפקת הון

כשנה חלפה מאז הפך קני רוזנברג לבעל השליטה בחברת התעופה אל על, ובשלב הנוכחי נראה כי נוכח המציאות המאתגרת וחוסר הוודאות לגבי עתיד החברה, פחתה הנכונות שאפיינה אותו להמשיך ולהזרים סכומי עתק לצורך הבראת החברה.

על רקע מצבה הקשה של אל על, הפסדי העתק שהיא ממשיכה לצבור ושלל אזהרות מצד רואי החשבון בדוחותיה הכספיים. החברה הודיעה באחרונה על דחיית הנפקת הון בסכום של לפחות 105 מיליון דולר שתכננה לבצע בתיאום עם משרד האוצר, שבמסגרתה חלקו של רוזנברג היה צפוי לעמוד על יותר מ-40 מיליון דולר. הנפקה זו תוכננה להתבצע עד לסוף חודש יולי במסגרת הסכם לפיו קיבלה אל על מקדמה של 210 מילון דולר עבור כרטיסי טיסה למערך אבטחת הטיסות לתקופה של 20 שנה.

בהמשך, עדכנה חברת התעופה על מגעים מול משרד האוצר, "על רקע השלכות משבר הקורונה על החברה כתוצאה מהתגברות וריאנט הדלתא והתמורות בסביבה העסקית".

רק לפני כשנה, עתידה של אל על נראה מבטיח יותר, עם הזרמת כ-365 מיליון שקל שהגיעו מכיסיו של רוזנברג שהפכו אותו לבעל השליטה בחברה, במסגרת גיוס של כ-550 מיליון שקל שביצעה החברה בתיאום עם משרד האוצר ושנועד להחזיר אותה לפעילות סדירה. כחצי שנה לאחר מכן, בחודש פברואר, גייסה אל על כ-250 מיליון שקל נוספים בהנפקת כתבי אופציה, כאשר חלקו של רוזנברג בסכום זה התקרב ל-170 מיליון שקל.

אלא שמשבר הקורונה, שסחף את אל על לסערה בעסקיה והשבית אותה מפעילות, ממשיך להכות בחברה. לאחר שהוביל אותה להפסד עתק של כ-530 מיליון דולר בסיכום שנת 2020, נמשכו ההפסדים גם ברבעון הראשון של השנה הנוכחית ועמדו על 86 מיליון דולר נוספים. בשל מצבה הפיננסי העגום, מניית אל על מתקשה להתאושש, עם צניחה של יותר מ-40% בשנה האחרונה למחיר הנמוך כבר בכ-90% ממחיר השיא שקבעה בשנת 2016.

בימים אלה מצויה אל על בהתדיינות יומית עם משרד האוצר. לנוכח ההקשחה במדיניות לנוחתים ואי הכנסת התיירים לישראל - שהיוו 40% מעפילותה - אל על מבקשת לקבל פיצוי של 100 מיליון דולר ולצדו הלוואה בערבות מדינה. האוצר מנגד נחוש כי אל על תבצע בתמורה צעדי התייעלות נוספים, אחרי שהיא נפרדה מכשליש מעובדיה (כ-2,000). מדובר בכ-800 עובדים נוספים שעשויים למצוא את עצמם מחוץ למעגל העבודה

ישראייר - האופטימיות הצטמצמה

חברת תעופה מקומית נוספת שהחליפה ידיים בשנה האחרונה היא ישראייר, לאחר שבעליה הקודמים, קבוצת אי.די.בי הקורסת, שמה אותה על המדף. בתום הליך מכרז שנוהל ע"י נאמן, ולא מעט אמוציות של מי שהתחרו על רכישתה של ישראייר, בהם חברת דור אלון של מוטי בן משה ויגאל דמרי, מניות השליטה בחברת התעופה עברו לידי רמי לוי (בעל רשת הסופרמרקטים הנושאת את שמו) ושותפו, שלום חיים, תמורת יותר מ-120 מיליון שקל.

לאחר הרכישה אמר בראיון לגלובס איש העסקים שלום חיים, שותפו של רמי לוי בחברה הבורסאית בי.ג'י.איי (באמצעותה בוצעה עיקר הרכישה של מניות ישראייר) כי "שילמנו ביוקר, אבל אנחנו מצפים שישראייר תכפיל את השווי שלה".

כשמונה חודשים לאחר מכן, בבי.ג'י.איי משדרים קצת פחות אופטימיות, ובעדכון מהימים האחרונים ציינו בעניינה של ישראייר, כי החברה לומדת את השפעת המגבלות שאושרו בשבועות האחרונים "ומגבשת תוכנית להתמודדות עם ההשפעות, לרבות פנייה אשר בוצעה למשרד האוצר לשם קבלת סיוע כספי באופן של מענק". ישראייר מבקשת מהאוצר פיצוי בהיקף של כ-20 מיליון דולר.

בשוק התיירות ציינו לגבי העסקאות באל על וישראייר, כי "נראה שמצב העסקאות שבוצעו בחברות תעופה גרוע יותר מההשקעות שנעשו בחברות תיירות. צריך לזכור שגם בשנים טובות ובלי קשר לקורונה, לחברות תעופה קשה להרוויח הרבה, ומאז הקורונה מדינות בכל רחבי העולם שמו מיליארדי דולרים על חברות תעופה, אחרת הן לא היו יכולות להמשיך להתקיים.

"נראה שהעסקה באל על היא הגרועה מהן, משום שאל על זה בור ללא תחתית מבחינת הוצאות, אבל גם העסקה שביצע רמי לוי בישראייר נראית לא טוב בשלב הנוכחי. אמנם בישראייר תיכננו להנפיק בעתיד את החברה לפי שווי כפול מהשווי לפיו נרכשה החברה, אבל בינתיים זה לא נראה ריאלי".

גלובל כנפיים - העסקה טרם הושלמה

השקעה נוספת בחברת תעופה ביצעה גלובל כנפיים, הנסחרת בבורסה בת"א ועוסקת בתחום של החכרת מטוסים. החברה, הנמצאת בשליטת קבוצת כנפיים של בני הזוג תמי מוזס ודדי בורוביץ (לשעבר בעלת השליטה באל על) סיכמה בחודש מאי על השקעה של כ-5 מיליון דולר בחברת התעופה הקפריסאית TUS Airways תמורת 49.9% ממניותיה. זאת לנוכח "ההזדמנות העסקית הקונקרטית", וכן הנאה "מהסינרגיה הטבעית בין חברת תעופה לחברה להחכרת מטוסים".

אולם, גם במקרה הזה, נראה כי חוסר הוודאות בשווקים מעיב על השלמת העסקה שמועד השלמתה נדחה מספר פעמים, וכרגע המועד האחרון להשלמתה נקבע לימים אלה - אמצע חודש אוגוסט.

תלמה - מאמינים בעתיד התיירות

עסקה משמעותית בענף התיירות מהחודשים האחרונים נעשתה בחברת התיירות תלמה. בתחילת השנה סיכמה שלמה החזקות של משפחת שמלצר סיכמה על רכישת מחצית מתלמה תמורת 36 מיליון שקל, ולפי שווי חברה של 72 מיליון שקל.

חודשים ספורים לאחר מכן, במסגרת השלמת העסקה, צירפה שלמה החזקות לעסקה את בית ההשקעות מור ואת איש העסקים רוני נפתלי (מבעל ענקית הנדל"ן המניב ביג) שרכשו נתחים מתלמה,לפי שווי של כ-200 מיליון שקל, מה שייצר לה רווח מהיר של כ-20 מיליון שקל (לפני מס).

כל זאת לאחר שבסוף שנת 2019, רגע לפני פרוץ המשבר העולמי, החלה תלמה, מחברות התיירות הגדולות בישראל, הפועלת בעיקר במגזר העסקי, בהיערכות להנפקת מניות ראשונית (IPO) בבורסה המקומית, ובשוק התפרסמו באותה עת הערכות שונות לשוויה בהנפקה, בטווח שהתחיל בחצי מיליארד שקל והגיע עד לכ-1 מיליארד שקל.

אסי שמלצר, יו"ר קבוצת שלמה, מסביר, כי "ב-2019 הסתכלתי על תחום התיירות והוא היה יקר. הקורונה הכתה בכל הענף ללא יוצא מהכלל, הורידה את השווי לכל התחום, ויצרה הזדמנות להיכנס אליו וזה מה שעשינו. החוכמה היא לקנות בהזדמנות, ולהיות בעלי מספיק אוויר וחוסן פיננסי כדי להמשיך להחזיק את החברה ולחכות עד שהסערה תעבור, ומי שיכול לעשות זאת צריך לנצל את ההזדמנות שנוצרה".

לדבריו, "הכניסה של מור ונפתלי להשקעה איתנו מעידה שגם שני גופים גדולים כמוהם מאמינים בעתיד התיירות, וזה לא כל כך משנה באיזה מחיר הם קנו ובאיזה אני, כי בכל מקרה זו עדיין מציאה".

עוד מוסיף שמלצר, כי "התחזיות ב-2019 היו שענף התיירות העולמי 'יתפוצץ' ותרבות הפנאי תגדל, ושיש בו המון מקום לצמיחה. אני מניח שכשנעבור את הסערה, המצב הזה יחזור. אנחנו עדיין בתוך הסערה, אבל כשהגלים יירגעו, נהיה בעולם חדש".