אחרי יותר מיומיים: נציב הכבאות וההצלה רב טפסר דדי שמחי הכריז על שליטה באש

שמחי הנחה על המשך עבודת הכוחות הקרקעיים לתוך הלילה לכיבוי סופי של נקודות מעשנות • הכוחות יבצעו סריקות ויעמדו בכוננות עם אור ראשון לכל מקרה של התלקחות מוקדי אש

שריפת הענק משתוללת בהרי ירושלים / צילום: Reuters, AMMAR AWAD
שריפת הענק משתוללת בהרי ירושלים / צילום: Reuters, AMMAR AWAD

21:34

בתום 52 שעות של פעילות במוקדי האש, נציב כבאות והצלה רב טפסר דדי שמחי הכריז לפני שעתיים על שליטה מלאה באש.

במהלך הערכת מצב פיקודית שהסתיימה לפני דקות אחדות הנחה שמחי על המשך עבודת הכוחות הקרקעיים לתוך הלילה לכיבוי סופי של נקודות מעשנות.

הכוחות יבצעו סריקות ויעמדו בכוננות עם אור ראשון לכל מקרה של התלקחות מוקדי אש.

במהלך ימי השריפה פעלו כוחות הכיבוי בשבעה מוקדים עיקריים, ועשרה יישובים פונו: צובה, גבעת יערים, שואבה, רמת רזיאל, איתנים, בית מאיר, שורש, עין ראפה, עין כרם ועין נקובה.

20 מטוסים הטילו 190 אלף ליטר מעכב בעירה, 516 אלף ליטר קצף וביצעו מעל
400 גיחות מבצעיות לבלימת חזית האש שאיימה על מקצת מהיישובים.

19:24

מטוסי סופר הרקולס ה"שמשון" של חיל האוויר הצטרפו למאמצי כיבי האש והטילו כ-16 טון של מטעני כיבוי המכילים חומר מעכב בעירה באיזור השריפה בהרי ירושלים.

זו הפעם הראשונה בה נעשה שימוש מבצעי במטוסי חה"א מסוג "שמשון" למשימה זו.
פעולה זו היא חלק נוסף מסיוע של כוחות צה"ל בימים האחרונים, להתמודדות כוחות הכיבוי, החילוץ וההצלה בהתמודדות עם השריפות בהרי ירושלים.

הטלת מטעני הכיבוי בהרי ירושלים על ידי מטוסי ''שמשון'' / צילום: דובר צה''ל
 הטלת מטעני הכיבוי בהרי ירושלים על ידי מטוסי ''שמשון'' / צילום: דובר צה''ל

מערכת הטלת חומרים מעכבים בעירה במטוסי ה"שמשון" עודנה בתהליך פיתוח. עם זאת, קיבל מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, החלטה לעשות שימוש ייחודי גם באמצעים אלו לאור היקף השריפות.

הסיוע הצבאי כולל עשרות כבאים של פיקוד העורף שלוקחים חלק במאמץ כיבוי האש, כלי טייס ותצפית של חיל האוויר המספקים לכלל גופי ההצלה תמונת מצב בזמן אמת להיקף השריפות, לוחמים מחטיבת החילוץ המסייעים בפינוי יישובים וכמו כן, היחידה לשיתוף פעולה הקימה חפ"ק לסיוע אווירי לתיאום ובניית תמונת השמיים באיזור השריפות.
מסוקים ולוחמים מיחידה 669 נמצאים בכוננות מיידית לסיוע בפינוי אזרחים.

12:05

נציב כבאות והצלה דדי שמחי עידכן לפני דקות אחדות את שר הבט"פ עמר בר לב כי ניתן לבטל את הבקשה לסיוע אוירי בינלאומי.

הנציב והשר סיימו לפני דקות אחדות סיור שטח במוקדי השריפות ביישובי פרוזדור ירושלים ועמדו מקרוב אחר מאמצי הכיבוי הנמשכים 45 שעות ברציפות. החל מהבוקר פועלים 14 מטוסי כיבוי במוקדי האש הפעילים בדגש על הר איתן, ואדי צובה וגבעת יערים. במהלך סיורם נפגשו השניים עם לוחמי אש ומפקדים שנאבקו בתנאי שטח קשים ומורכבים עם חזית אש עוצמתית שאיימה לכלות בתים רבים.

08:55

 כמעט יומיים לאחר שפרצה שריפת הענק, כוחות הכיבוי פרוסים גם הבוקר (ג') בשטחים רבים בהרי ירושלים, לאחר שהושגה שליטה במרבית המוקדים. עם זאת, מאות תושבים טרם הורשו לשוב לבתיהם, בהם תושבי קיבוץ צובה וגבעת יערים. במקביל, גורמים במשרד החוץ מוסרים כי טורקיה הציעה סיוע לישראל בכיבוי השריפה בירושלים וכי ישראל בוחנת את ההצעה.

מטוסי כיבוי במאבק לכבות את שריפת הענק בהרי ירושלים / צילום: Reuters, AMMAR AWAD
 מטוסי כיבוי במאבק לכבות את שריפת הענק בהרי ירושלים / צילום: Reuters, AMMAR AWAD
 

שמונה מטוסי כיבוי, לצד מסוק חוזי, פועלים לכיבוי מוקדי האש הפעילים - שמורת הר טייסים, כסלון מערב ומזרח, בית מאיר, הר איתן. כל המוקדים שנותרו נמצאים תחת שליטה. כביש 395 עדיין חסום לשני הכיוונים מצומת אשתאול עד צומת הסטף, וכך גם כביש 386 בין כיכר נס הרים לכיכר עין כרם. 

 משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה הודיעו כי מדידות הצביעו על זיהום אוויר ברמה גבוהה ביישובים צובה וגבעת יערים, בבית החולים איתנים ובמקומות נוספים באזור. בשל כך, המליצו לחולי לב ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהריון להימנע משהייה בחוץ שלא לצורך, וליתר האוכלוסייה לצמצם פעילות גופנית בחוץ, לסגור חלונות ולהפעיל מזגן.

שריפת הענק משתוללת בהרי ירושלים / צילום: Reuters, AMMAR AWAD
 שריפת הענק משתוללת בהרי ירושלים / צילום: Reuters, AMMAR AWAD
 

"תמונת המצב היא שאנחנו פרוסים בצורה רחבה מאוד בכל הגזרה לאחר שהתבצע אתמול כבר גיוס כללי", סיפר הבוקר מפקד כיבוי אש מחוז ירושלים, טפסר ניסים טוויטו, בריאיון ל-103FM. "במהלך הלילה עסקנו בכיבוי של מוקדי בערה, והבוקר אני מניח שהערפל יתפזר אנחנו נפעל עם מאמץ אווירי רחב היקף כדי להשלים את מלאכת הכיבוי באותם מקומות שלא ניתן להכניס כוחות קרקעיים".

"המאמץ של כולנו החל מהבוקר ולאורך היום, טיפול עיקש ומקצועי במוקדי השריפות במקומות השונים, ביצוע פעולות בלימה מקדימות תוך היערכות מושכלת לשינויים בתנאי מזג האוויר, המשך שילוב ושיתוף פעולה בין הכוחות הפועלים כאשר המשימה העיקרית היא אחידה לכולם - הצלת חיי אדם", הדגיש מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב דורון תורג'מן, בתום הערכת מצב.