ההשקעה האגרסיבית במניות כלל ביטוח משתלמת לאלפרד אקירוב

אלרוב נדל"ן רשמה במחצית השנה רווח של יותר מ-100 מיליון שקל בתיק ההשקעות שלה, הכולל בעיקר מניות כלל ולאומי • העלייה להחזקה של 15% מקבוצת הביטוח תרמה רווח נוסף של 40 מיליון שקל לאחר מכן

אלפרד אקירוב / צילום: תמר מצפי
אלפרד אקירוב / צילום: תמר מצפי

תיק ניירות הערך של חברת אלרוב נדל"ן  חוזר להניב רווחים, אחרי שהסב לה הפסדים של 80 מיליון שקל בשנת 2020. ברבעון השני של 2021 הניב תיק ההשקעות של אלרוב רווח של 44 מיליון שקל כאשר בסיכום המחצית הראשונה של השנה הסתכם הרווח ממנו ב-106 מיליון שקל.

אלרוב, שבשליטת אלפרד אקירוב, עוסקת בתחום הנדל"ן המניב והמלונאות באירופה ובישראל, ובנוסף מחזיקה תיק ניירות ערך המושקע בניירות ערך של חברות פיננסים. נכון להיום כולל התיק בעיקר השקעות במניות כלל ביטוח  ובמניות בנק לאומי .

נכון לסוף יוני 2021 הסתכם שוויו של תיק ניירות הערך של אלרוב ב-695 מיליון שקל, מתוכו 235 מיליון שקל במניות בנק לאומי (כ-0.6% מהון ההבנק) ו-437 מיליון שקל במניות כלל ביטוח (10% מהחברה) . אלרוב מעדכנת בדוחות כי מאז תום הרבעון השני ועד ל-15 באוגוסט גדל היקף התיק ל-941 מיליון שקל בעקבות רכישה של עוד 5% ממניות כלל ביטוח ורווח נוסף של כ-40 מיליון שקל שנבע מהעלייה במניית חברה זו בבורסה .

מניית כלל ביטוח עלתה ב-33% מתחילת 2021, בין היתר בהשפעת רכישות מצטברות של 10% ממניות החברה, שבציעה אלרוב מתחילת פברואר. נכון לתחילת השבוע הנוכחי מחזיקה אלרוב ב-15% ממניות כלל ביטוח בשווי שוק של כ-690 מיליון שקל - ההחזקה המקסימלית שהותרה לה ע"י הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת. כלל ביטוח היא חברה שמתנהלת כיום ללא גרעין שליטה ואקירוב, שהפך לבעל המניות הגדול בה, יידרש להגיש בקשה לקבלת היתר שליטה אם ירצה להפוך לכזה.

שווי ההחזקה של אלרוב במניות לאומי הסתכם ב-15 באוגוסט ב-236 מיליון שקל. בימים האחרונים עלתה מניית הבנק ב-7% בעקבות דוחות כספיים חזקים שהציג הבנק, כך שמתחילת השנה מציגה מניית לאומי זינוק מצטבר של כ-41%.

הפסד מגזרי במלונאות 

הרווח שנרשם בתיק ניירות הערך הוביל את אלרוב לסיים את הרבעון השני עם רווח נקי של 28 מיליון שקל, וזאת בהשוואה להפסד של 38 מיליון שקל שנרשם ברבעון המקביל. במחצית הראשונה של השנה הסתכם הרווח הנקי ב-88 מיליון שקל וזאת בהשוואה להפסד של 235 מיליון שקל שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד.

מגזר הנדל"ן להשקעה הציג ברבעון השני צמיחה של 10.6% בהכנסות ל-107 מיליון שקל ועלייה של 23.7% ברווח המגזרי ל-92 מיליון שקל. מגזר זה כולל 39 נכסים באירופה (צרפת, אנגליה ושווייץ) ועוד 4 נכסים בישראל, כאשר מתוכם מוגדרים 28 מהנכסים כבנייני משרדים ועוד 10 נכסים מוגדרים כמרכזי קניות.

פעילות המלונאות של אלרוב כוללת החזקה בשני מלונות בירושלים (מצודת דוד וממילא), מלון באמסטרדם, מלון בלונדון ומלון בפאריס. ברבעון השני הניבו המלונות באירופה ובישראל הכנסות של 49 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל אשתקד לא הניבו הכנסות כלל בעקבות התפרצות מגיפת הקורנה בעולם וההגבלות שהוטלו על פעילות בתי המלון בעולם.

למרות הפעילות ברבעון השני, הסבה פעילות המלונאות של אלרוב הפסד מגזרי לפני פחת של 3 מיליון שקל והפסד מגזרי כולל פחת של 33 מיליון שקל. לשם השוואה, ברבעון המקביל הניבה פעילות זו הפסד מגזרי לפני פחת של 30 מיליון שקל והפסד מגזרי כולל פחת של 48 מיליון שקל.

אפשרות שתהפוך לפרטית 

לאלרוב הון עצמי של 4.5 מיליארד שקל, נכון לסוף יוני, והיא נסחרת כיום בבורסה לפי שווי של כ-3.5 מיליארד שקל, לאחר עלייה של כ-60% בשנה האחרונה. בעל השליטה אלפרד אקירוב מחזיק כיום בכ-79% ממניות אלרוב בשווי של 2.76 מיליארד שקל.

חברת ישראל קנדה  מחזיקה בנתח של כ-13% ממניות אלרוב, אותן רכשה לפני ארבעה חודשים מידי כלל ביטוח תמורת 382 מיליון שקל, כאשר מאז עלה ערכן של מניות אלו בכ-19%. גופים מוסדיים ומשקיעים פרטיים מחזיקים כיום רק ב-8% ממניות אלרוב, כך שקיימת לכאורה אפשרות שהחברה תהפוך בעתיד לפרטית.