אוטונומו | ראיון

"היו לנו גם הצעות מיזוג בפי 3-4": עם חלום וללא הכנסות כמעט קיבלה אוטונומו שווי של 1.26 מיליארד דולר

בן וולקוב, מייסד ומנכ"ל חברת האוטוטק אוטונומו שהשבוע הושלם מיזוגה ל-SPAC בנאסד"ק, מספר כי "היה לנו חשוב לבחור ספאק מהתעשייה, לא מעולם הקנאביס או המלונאות למשל" • לאן מוביל הכביש של אוטונומו, האם הקורונה הייתה מהמורה או גורם מאיץ, והאם הדרך תצטלב עם הענן של אמזון

בן וולקוב, מנכ''ל ומייסד אוטונומו / צילום: אוטונומו
בן וולקוב, מנכ''ל ומייסד אוטונומו / צילום: אוטונומו

עם הכנסות של פחות מחצי מיליון דולר בשנה החולפת, השלימה השבוע חברת האוטוטק אוטונומו את מיזוגה לחברת ה-SPAC האמריקאית Software Acquisition Group לפי שווי של 1.26 מיליארד דולר. מדובר אמנם בשווי נמוך מעט מהשווי המקורי שבו תוכנן המיזוג - 1.4 מיליארד דולר, אולם גם בשווי הנוכחי הוא משקף את ההייפ ששרר בוול סטריט סביב הנפקות ה-SPAC בתחילת פברואר השנה, עת הוכרזה עסקת המיזוג, מנותק מכל פרמטר כלכלי ידוע.

בראיון לגלובס מפתיע המייסד ומנכ"ל אוטונומו, בן וולקוב, באומרו כי "היו לנו גם הצעות בשווי של פי 3-4 והן לא היו רלוונטיות לנו". הוא מסביר כי "ראיינו והתראיינו אצל הרבה ספאקים. היה לנו חשוב לבחור ספאק מהתעשייה, לא מעולם הקנאביס או המלונאות למשל. המיזוג שלנו הוא לספאק עם חבר'ה עם המון ניסיון בעולם הטכנולוגי, בכירים לשעבר במיקרוסופט.

"שנית, רצינו ספאק מנוסה, שכבר 'התגלח' פעם אחת, והם כבר הנפיקו ספאק מאוד מוצלח אז ידענו שהם יודעים לשווק ומבינים את השוק. קריטריון נוסף היה הגורם האנושי, מישהו שיביא לנו ערך כשיצטרף לדירקטוריון. המשחק לא היה על שווי - זה פחות חשוב, יותר חשוב לאן אתה הולך, ואז השוק כבר מתמחר".

"התחום הוא ללא תקרת זכוכית"

בחברה אמנם ציפו להשלים את העסקה מוקדם יותר, אך לדבריו "ב-SEC (רשות ניירות ערך של ארה"ב) מאוד עמוסים וזמני הטיפול נמשכו למקסימום. כמות ההנפקות והתשקיפים שהוגשו עלו במאות אחוזים לעומת מה שהיו רגילים קודם. בכל מקרה, אנחנו מגיעים לאותה תוצאה".

מה השתנה בחברה בחצי השנה שעברה?
"היינו עסוקים מאוד קודם כל בלהיערך לשוק הציבורי. יש לנו כ-40 משרות פתוחות ואנחנו 'מגרדים' את ה-100 עובדים. אנחנו מחזקים את שדרת ההנהלה, פתחנו משרד בעמק הסיליקון, ואנחנו כמובן מגדילים את הביזנס".

אוטונומו, שמתחילה להיסחר בנאסד"ק, פיתחה פלטפורמה וזירת מסחר לדאטה שנאסף מכלי רכב מחוברים, באופן מאובטח. העסקה עם הספאק כוללת השקעה של 255 מיליון דולר, חלקה באמצעות PIPE (הנפקה פרטית) וחלקה מכספי הספאק, כשבעלי מניות קיימים בחברה ימכרו מניות ב-30 מיליון דולר.

בעקבות התקררות שוק הספאקים, עלה חשש לגורל העסקה?
"החשש היה קיים כי אנחנו מבינים שאנו מושפעים מהמאקרו, בלי קשר למה שנעשה. הרבה חברות בתחום האוטומוטיב (רכב חשמלי וכד', ש'ח'ו') הולכות לספאקים. התחום הוא ללא תקרת זכוכית, אנחנו בעולם הכי אסטרטגי לרכב - חיבוריות ודאטה. מצד שני הוא דורש סכומי כסף גבוהים ומסלול המראה ארוך. מודל הספאק מתאים לנו, וגם אם יש חששות אנחנו רואים שהביזנס נראה טוב, הפכנו לסטנדרט בחברות הרכב ואנחנו מובילים בשוק צומח מאוד. הגאות מתחילה ואנחנו ממוצבים במקום הכי טוב, ומתרכזים בלעשות הכי טוב".

"זו תעשייה שמרנית שזזה לאט"

יובל כהן, שותף מנהל בקרן StageOne Ventures שהשקיעה באוטונומו עוד בשלב הסיד וגם בהמשך, ודירקטור בחברה, מוסיף כי "אנחנו לא בתהליך הזה מהכיוון של 'בואו נמקסם את השווי ונסחט את הלימון עד הסוף'. ב-PIPE נהנינו מעודפי ביקוש גדולים והעדפנו להשאיר את השווי, כי אנחנו רוצים להיכנס לשוק ולהפתיע לטובה ולא הפוך. כניסה לוול סטריט זה לא אקזיט אלא תחילת המסע עם השוק הציבורי".

יובל כהן, שותף מנהל בקרן Stageone / צילום: Stageone
 יובל כהן, שותף מנהל בקרן Stageone / צילום: Stageone

ראינו חברות שמוזגו לספאקים ומיד נפלו.
וולקוב: "התמזל מזלנו לקבל שמות מאוד מכובדים כמו פידליטי ומשקיעים אסטרטגיים כמו דל ב-PIPE, גורמים שמאמינים מאוד בחזון שלנו ורואים את ההתקדמות. אני מניח שעלו גם חששות, מטבע הדברים, האם לא נידבק בהצטננות שקורית בחוץ - אבל הם תומכים ומאמינים בנו, ומסתכלים לטווח הארוך".

כהן: "העסקה מתומחרת על בסיס הפוטנציאל. כשהתחלנו את התהליך ראינו חברות עם הכנסות נמוכות יותר שקיבלו שווי של פי 3-5, ואנחנו חשבנו שהיה נכון ללכת עם השווי הזה, התייעצנו עם מומחים ואנחנו מרגישים שהתמחור הוגן".

חברת אוטוטק ישראלית אחרת, REE, השלימה גם היא לאחרונה מיזוג ל-SPAC ונסחרת בשווי של מעל 3 מיליארד דולר. זו פרסמה השבוע דוחות לפיהם רשמה 0 הכנסות ברבעון השני.

החזר של פי 26 על ההשקעה לקרן סטייג'וואן

עבור סטייג'וואן ההשקעה באוטונומו מתבררת כמוצלחת מאוד: הקרן השקיעה בחברה כ-5 מיליון דולר לאורך השנים (ההשקעה הראשונית בוצעה בעקבות היכרות קודמת עם וולקוב - הקרן השקיעה בחברה אחרת שלו שנמכרה). לאחר המיזוג היא מחזיקה בכ-9% ממניות אוטונומו. "לא היינו מומחים לתעשיית הרכב אבל הבנו שאנחנו סומכים על בן, וכמה שזה קלישאה - בסוף, משקיעים באנשים", אומר כהן. "הייתה גם הבנה שהדאטה הולך להיות משהו מאוד גדול בתעשיית הרכב, ושזה יהיה מסע ארוך ויידרש הרבה כסף. זו תעשייה שמרנית שזזה לאט ומובן גם למה, יש הרבה נושאי רגולציה ובטיחות. האמנו ואנחנו עדיין מאמינים בחלום של אוטונומו - מרעיון על הנייר היא הפכה לפלטפורמה הגדולה ביותר בתחום עם 40 מיליון מכוניות על הפלטפורמה שלה, ואנחנו רק בתחילת הדרך".

לדבריו, במסגרת המיזוג סטייג'וואן מוכרת אחוז קטן מההחזקה שלה ולמעשה מכסה את הסכום שהשקיעה ונשארת עם חלק הארי של ההחזקה ועם החזר של פי 26 על ההשקעה.

כהן מציין שמבחינת סטייג'וואן, השקעה בשלב הסיד כוללת שלושה קריטריונים: המרכיב האנושי, השוק - חיפוש חברות שפותרות "בעיות גדולות", ומיזמים עם עומק טכנולוגי, שאם יצליחו - למתחרים פוטנציאליים יהיה חסם כניסה. "כשאנחנו מזהים את שלושת אלה, אנחנו יוצאים לדרך. אני לא יכול להגיד שבשלב הראשון של ההשקעה אנחנו יודעים להגיד שחברה תגיע להנפקה או אקזיט, זה תלוי בהרבה משתנים, גם חיצוניים. אבל אחרי תקופה מסוימת אפשר לדעת אם הצוות יודע לקחת את זה עד הסוף. זה לא קורה הרבה, אבל לאחרונה לשמחתי, יש יותר יזמים בישראל שיודעים לקחת את החברה משלב החזון ועד הביצוע".

ההסבר, לדבריו, הוא שזה דור שני או שלישי של יזמים - יש כאלה שמקימים כבר חברה שנייה ורוצים לעשות משהו יותר גדול. "זה סממן של בגרות של התעשייה הישראלית", אומר כהן.

מה דעתך על תמחור חברות ההייטק בתקופה האחרונה?
"יש הרבה מאוד כסף בשוק, זה נובע מדברים חיצוניים להון-סיכון - סביבות ריבית נמוכות, רצון להסיט כסף להשקעות אלטרנטיביות. משבר הקורונה הוכיח כמה מהר אפשר לאמץ טכנולוגיות. יש תמחורים גבוהים שלא ראינו בעבר לכל אורך הדרך, מגיוסי סיד ועד הנפקה, כשזה אפילו יותר קיצוני בשלבי ה-mid-to-late stage. אני לא יודע להגיד אם אנחנו בשיא, או דקה לפני הבועה, כי גם לפני שנתיים נכתב שיש בועה שעומדת להתפוצץ. ראיתי כבר שני משברים בעבר כמשקיע, וזה תמיד קשה מאוד לנבא".

 
  

"הבאנו בחשבון ברבורים שחורים"

ובחזרה לאוטונומו: החברה חתמה לאחרונה על שותפות עם AWS (הענן של אמזון), שותפות שתאפשר לה להגיע ללקוחות פוטנציאליים יחד עם AWS ולהציע פתרון משולב. להערכת וולקוב, "זה משהו שיכול לייצר הכנסות של עשרות מיליוני דולרים תוך שנה-שנתיים". תחזית החברה כפי שנמסרה בעת המיזוג היא לצמיחה בקצב מהיר - מהכנסות של 0.4 מיליון דולר ב-2020 ל-574 מיליון דולר ב-2025. וולקוב אומר שהשיתוף עם AWS "נלקח בחשבון בתחזית עם המון דיסקאונט, לקחנו בחשבון שעלולים להיות 'ברבורים שחורים'".

מה הקורונה עשתה לעסקים שלכם?
"דברים טובים ודברים רעים. הרבה מאוד מחברות הרכב רוצות לייצר כל סוג הכנסות כי הן מכרו פחות מכוניות, אז הדאטה עבר לבמה המרכזית והן יותר זקוקות לעזרתנו. מצד שני, אנחנו מסתכלים קצת בחשש על סיפור המחסור בצ'יפים שמאט מכירות של מכוניות חדשות. זה לא פוגע בנו כרגע, אבל אנחנו עם אצבע על הדופק. אז בגדול רואים הרבה דברים טובים וקצת חששות".

איפה אתה מצפה שאוטונומו תהיה עוד 3-5 שנים?
"מובילת שוק. אנליסטים שמדברים על עתיד עולם הרכב מדברים על CASE - Connected, Autonomous, Shared, Electric - ארבעה ורטיקלים שבונים את עולם הרכב. אני רואה את אוטונומו כמובילה את ה- C, וכבר היום החברה ממוצבת טוב מאוד. המים נמוכים היום אבל הגאות עולה במהירות".

אוטונומו

תחום עיסוק: זירת מסחר לדאטה שנאסף מכלי רכב, באופן מאובטח
היסטוריה: הוקמה ב־2015 על ידי בן וולקוב המנכ"ל. פועלת מהרצליה. בין המשקיעים בה: StageOne, בסמר, מניב מוביליטי, דל קפיטל, כללטק
נתונים: מעסיקה קרוב ל־100 עובדים, ומגייסת עובדים חדשים. ב־2020 הכנסותיה היו 0.4 מיליון דולר, ולפי התחזית שלה תצמח במהירות ובשנת 2025 תציג הכנסות של 574 מיליון דולר