יו"ר הפד פאוול: לא ברור איך ישפיע גל הקורונה הרביעי על הכלכלה

"מגפת הקורונה עדיין מטילה צל על הפעילות הכלכלית. היא עדיין כאן איתנו. אנחנו לא יכולים עדיין להכריז שניצחנו אותה", אמר יו"ר הפדרל ריזרב

גבעת הקפיטול בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Brad Booysen
גבעת הקפיטול בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Brad Booysen

יושב ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול אמר שעוד נותר לראות איך כלכלת ארה"ב תצא מהגל הרביעי של מגפת הקורונה. בדבריו לא כלל תחזית לגבי המדיניות הכספית בזמן הקרוב.

"עוד לא ברור אם זן דלתא ישפיע בצורה משמעותית על הכלכלה; נצטרך לחכות ולראות", אמר פאוול לתלמידים ומורים ביום שלישי באירוע מקוון שנערך בחסות הבנק המרכזי.

דבריו של פאוול על המצב הבריאותי באים לאחר דברים שאמר בנושא זה אחרי פגישת המדיניות של הפד בסוף יולי. אז אמר ש"לגלים עוקבים של הקורונה בשנה האחרונה וכבר במשך כמה חודשים, נטו להיות פחות ופחות השלכות כלכליות מכל גל לזה שאחריו, ונצטרך לראות אם זה כך גם עם זן דלתא". הוא הוסיף שלבנק "אין תחושה חזקה איך זה יתגלגל. אז אנחנו פשוט נבחן את זה".

בפגישת שאלות ותשובות עם תלמידים ומורים שנערכה ביום שלישי, לא פירט פאוול צעדי מדיניות נוספים מצד הבנק או נתן תחזית כלשהי לגבי הצפי שלו לתפקוד הכלכלה בחודשים הקרובים. הוא אמר שהכלכלה כנראה לא תחזור למה שהייתה לפני המגפה, בזמן שתחומים שונים מתארגנים מחדש, והוסיף שישנן קבוצות שקיבלו מהמגפה מכה כלכלית קשה שעדיין לא סיימו להשתקם ממנה.

פאוול אמר גם שהשיקום עוד לא הושלם. "מגפת הקורונה עדיין מטילה צל על הפעילות הכלכלית. היא עדיין כאן איתנו. אנחנו לא יכולים עדיין להכריז שניצחנו אותה", אמר.

באירוע נפרד, ראש הפדרל ריזרב של מינאפוליס ניל קשקרי הביע חששות מההשלכות האפשריות על האומה מזן דלתא של הקורונה, שהוא מידבק יותר.

"הייתי ממש אופטימי ביוני ויולי. נראה היה שרואים את האור בקצה המנהרה, זה בקרוב נגמר, ואז הגיע זן דלתא והוא פשוט הרבה יותר מידבק", אמר. "זה יכול להביא לשיקום הרבה יותר איטי אם אנשים ימשיכו לחשוש", אמר קשקרי.

פאוול אמר גם שהמערכת הפיננסית האמריקאית חזקה ואינה מקור של סיכון לתחזיות הכלכליות.

בנאום שהוכן מראש, אמר נגיד הפדרל ריזרב שמגפת הקורונה הכתה קשה במיוחד בתלמידים ומורים ותשנה את הדרך בה אנשים צעירים רואים את העולם ואת מקומם בתוכו.

תלמידי בתי ספר באמריקה "היו מוכרחים, הרבה לפני אנשים אחרים, לחשוב מה בחיים באמת חשוב", אמר פאוול. עם הניסיון שלהם מהמגפה, "אני מקווה שזה יגרום לכם לחשוב על הדרך בה תותירו את חותמכם בידיעה שהדברים כן משתנים, ולפעמים משתנים במהירות", אמר פאוול. "מדובר בזמנים יוצאי דופן, ואני מאמין שזה ייצור דור יוצא דופן", הוסיף.

פאוול אמר שהוא והעמיתים שלו מתכוננים להסגה של התמיכה שנתן הבנק המרכזי לכלכלה בזמן שניווט את ההלם ממגפת הקורונה. שיקום מהיר של הכלכלה ורמות אבטלה יורדות מקרבות בכירים בפד לתאריך בו יתחילו להפחית בקניית אגרות חוב של הממשלה, שכיום עומדת על 120 מיליארד דולר בחודש. מספר בכירים אמרו שהאטה בקצב הרכישה צריכה לקרות בקרוב.

קשקרי, שכיום אין לו קול בוועידת השוק הפתוח הפדרלית הקובעת את כמות האג"ח הנרכשת, אמר שאם שוק התעסוקה ימשיך להתקדם, "השאלה היא מתי, ולא האם" הפד יפחית ברכישת הנכסים. "יש הרבה דיון ציבורי לגבי השאלה, האם זה יהיה בסוף השנה, או בתחילת שנה הבאה? נראה שאלה טווחים סבירים לדיון", אמר.

קשקרי הוסיף שכל עלייה בשיעור הריבית הקרוב לאפס עדיין רחוקה בכמה שנים.