בשיא אוגוסט: תקלה סדרתית במערכת המיזוג של טסלה

אוגוסט מסתמן כחודש לא קל עבור יצרנית הרכב האמריקאית הצעירה, גם בעולם וגם בישראל • בזמן שבארץ הלקוחות חווים תקלות במערכת הקירור, בארה"ב מחדשים את החקירה בעניין הבטיחות של מערכת ה"אוטופיילוט" של טסלה, והמכירות בסין נחתכות

עומס של מכוניות טסלה במוסך של בפתח תקווה / צילום: בר - אל
עומס של מכוניות טסלה במוסך של בפתח תקווה / צילום: בר - אל

ישראלים שיש להם מכונית טסלה מתוצרת המפעל בסין נתקלו בשבועות האחרונים בתקלה סדרתית באחד הצינורות של מערכת קירור תא הנוסעים, שבעטיה הושבתה פעולת המזגן בשיא אוגוסט. חלק מהמקרים טופל, אולם ללקוחות אחרים נמסר כי ייאלצו להמתין עד להגעת מלאי חדש של חלפים בימים הקרובים. דובר טסלה מסר בתגובה כי "אנחנו מודעים לכך שמספר קטן של כלי רכב הושפעו מהסוגיה הזו. כלי הרכב הראשונים שהושפעו כבר תוקנו וחזרו לכביש ואנחנו פועלים לתקן את הבעיה מוקדם ככל הניתן".

טסלה צפויה להרחיב ברבעון האחרון את מערך השירות שלה בישראל, והיא מכשירה כעת עמדות ייעודיות לטיפול ברכבי טסלה במוסכים של "שגריר" ברחבי הארץ ובמקביל פועלת להרחיב את מספר העובדים שמקבלים הכשרה לטיפול במכוניות. יצוין כי ענף המוסכים נמצא מזה זמן במצוקת כוח אדם ויבואני הרכב הסדירים "נלחמים" כיום על כוח אדם ברמה גבוהה.

מחברת שגריר לא נמסרה תגובה.

טסלה מסתבכת בסין

אחרי שטסלה הציגה ביצועים עסקיים מרשימים ברבעון השני של 2021, שהביאו להתאוששות במנייה שלה, חודש אוגוסט לא האיר עד כה את פניו אל החברה מקליפורניה.

בתחילת אוגוסט פורסמו נתוני המכירות של טסלה בשוק הסיני, שהיה עד לאחרונה מנוע צמיחה גלובאלי של החברה, ומהם עולה כי מכירותיה לשוק המקומי שבו נמצא המפעל שלה נחתכו ביולי ביותר משני שליש. על פי נתוני איגוד כלי הרכב הפרטיים בסין, באותו חודש נמסרו ללקוחות סיניים 8,621 כלי רכב של טסלה, 69% פחות מיוני אשתקד.

על פי הנתונים, בחודש יולי ייצר המפעל הסיני כ-33 אלף רכבי טסלה 3, אולם 24 אלף מתוכם ייוצאו למדינות אחרות. לשם השוואה, ביוני כמעט 83% מכלל הייצור הופנה לשוק המקומי.

יצוין כי ביולי המתחרות של טסלה בפלח החשמלי התחזקו משמעותית וביניהן פולקסווגן, שכמעט הכפילה את מכירות הרכב החשמלי שלה, ויצרניות מקומיות כגון BYD, ניו ועוד, שפותחות במהירות עמדת הובלה. טסלה לא סיפקה הסבר לתופעה אולם בימים האחרונים חשפו כלי התקשורת בסין כי היא מגייסת במדינה מערך שלם של יחסי ציבור וקשרי מדיה, תופעה שמנוגדת לאסטרטגיה של טסלה בשאר העולם.

גורמים בשלוחה הסינית של טסלה טוענים כי מדובר בקשיי אספקה זמניים בשל המתנה של לקוחות רבים לזמינות של דגם ה-Y, שייצורו צובר כיום תאוצה במפעל בשנחאי. אולם מאז ההשקה של ה-3 וה-Y מתוצרת סין, ביצעה טסלה במדינה לא פחות משש הוזלות מחיר של דגמי ה-3 וה-Y בשוק הסיני - מה שמעיד על לחץ תחרותי גובר.

ב-14 באוגוסט חרגה טסלה ממנהגה ופרסמה פומבית את העובדה שהיא סובלת ממחסור "קיצוני" בצ'יפים, כחלק מהמחסור הגלובאלי בצ'יפים, שממנו סובלת כל תעשיית הרכב מתחילת השנה. בציוץ בטוויטר, אמצעי המדיה המועדף של אלון מאסק, אמר יו"ר טסלה כי החברה נאבק "במגבלות קיצוניות של שרשרת האספקה". הוא לא חסך גם בביקורת פרטנית על ההספקים שלו וכתב כי "בוש (הגרמנית) ורנסס (היפנית) הן הכי פרובלמטיות". יצוין כי בחודש יוני כתב מאסק כי אחת הבעיות היא שתעשיית הרכב והמפיצים "אוגרים צ'יפים כמו נייר טואלט אבל בקנה מידה אפי".

בעולם פותחים בחקירות בנוגע למערכת ה"אוטופיילוט" של החברה

ב-16 לאוגוסט הודיעה הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים, NHTSA, כי היא פותחת מחדש את החקירה בעניין הבטיחות של מערכת ה"אוטופיילוט" של טסלה, בעקבות 31 מקרים של תאונות אחור-חזית, שבהן היו מעורבים כלי רכב של טסלה בין 2016 ליוני 2021. הרשות כבר בחנה בעבר חקירה רשמית בנושא אולם לא קידמה אותה.

ההודעה הגיעה בעיתוי בעייתי עבור טסלה, חודשים בודדים לפני ההשקה של מערכת ה-FSD החדשה, שאמורה לטענת טסלה להעניק לכלי הרכב שלה יכולות נהיגה מתקדמות ללא צורך בהתערבות הנהג. במערכת נמצאת בחודשים האחרונים בשלבי ניסוי מתקדמים.

יצוין כי טסלה משווקת גם בישראל את מערכת האוטופיילוט, שכוללת סט מתקדם של חיישנים ומעבדים. כרגע זו אופציה "רדומה", שרוב יכולותיה מוגבלות באמצעות תוכנה בשל מגבלות הרגולציה בישראל אולם בעתיד ניתן יהיה לשחרר אותן באמצעות פקודות תוכנה מרחוק.

המוסך של טסלה בפתח תקווה / צילום: בר - אל
 המוסך של טסלה בפתח תקווה / צילום: בר - אל

גם רשויות הבטיחות בדרכים בסין בוחנות כיום לבצע רביזיה מקיפה של כל נושא הנהיגה האוטונומית על כבישים ציבוריים בעקבות שתי תאונות קטלניות שאירעו בשבועות האחרונים בכלי רכב חשמליים, הפעם של NIO - המתחרה המקומית של טסלה.

בתאונה האחרונה נהרג יזם צעיר ומפורסם בחוקי הפיננסים בסין לאחר שהרכב החשמלי של ניו בו נהג התנגש במהירות גבוהה מאד ברכב אחר, ככל הנראה בשל תקלה במערכת הניהוג הסמי-אוטונומית של הרכב. הרשויות חוקרות באופן פרטני את NIO, אולם קיים לחץ של דעת הקהל לבחון מחדש את הרגולציה הסינית בנוסע מערכות סיוע לנהיגה, שבשנים האחרונות הפכה להיות אחת המובילות בעולם. מערכת ה"אוטופיילוט" של טסלה זוכה לפופולריות רבה בקרב הלקוחות של טסלה בסין, ולכן ניתן להניח, שהרביזיה לא תפסח עליה.

ויש לטסלה גם כמה נקודות נחת. המפעל החדש בגרמניה מתקדם במהירות לנקודת סיום ההקמה ותחילת הייצור ועשוי לייצר מלאים ראשונים של טסלה Y עוד השנה. גם בסין מתקרב השנה המפעל לתפוקת שיא וצפוי לחצות בקרוב את רף 450 אלף כלי הרכב.