"כדי לקבל מכסת ביצים אתה צריך להיות חלק ממשפחה מיוחסת, בלעדית, מונופוליסטית, כוחנית"

רפי דיין, בן 65, יזם וחקלאי • בעל חברת ירוק 2000 תשומות וידע לחקלאות • בעל תואר שני בחקלאות ותואר במשפטים • "אנו במאה ה-21 - תסתכלו קדימה, תתפכחו מהעבר המיושן והמדכא, תקלו ברגולציה, תנו חופש כלכלי וחופש ייצור" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז   

רפי דיין, בעל חברת ירוק 2000 תשומות וידע לחקלאות / צילום: שירי רותם מו''פ ערבה
רפי דיין, בעל חברת ירוק 2000 תשומות וידע לחקלאות / צילום: שירי רותם מו''פ ערבה

"ברשותי חווה חקלאית פרטית בעמק-חפר, החווה החקלאית הכי יפה בישראל", מספר רפי דיין (65) בגאווה. "אנו מגדלים בה ירקות בחממות, דיר עיזים ללא מכסה, לול מטילות ללא מכסה", מספר דיין ומצביע על אופן חלוקת מכסות הייצור של חלב וביצים שמפלה בין היצרנים ולא מאפשר להתפתח בתחום. בנוסף, לדיין "פרויקט דגים, בוסתן עצי פרי, כרם יין ועוד. החווה מדגימה יכולות חקלאיות רבות ברמה הכי גבוהה, ומהווה מעין 'חוות הדגמה' לאורחים מחו"ל, שאנו מבצעים עבורם פרויקטים ברחבי העולם, פרויקטים שתורמים לייצוא של ציוד מישראל, בהיקף גבוה מאוד".

איך עברה תקופת הקורונה על העסק?
"תקופת הקורונה לא פגעה בנו כלל. לא נפגענו כלכלית", מספר דיין.

הרשויות והמדינה מקשות עליך להתפתח ולפתח את העסק?
"משרד החקלאות הוא הגורם המפריע מספר אחד", אומר דיין בכעס. "במקום לעזור לחקלאים, המשרד מפריע, מעכב, מדכא... גורמי הייצור השונים כמו מועצת הלול ומועצת החלב לא נותנים לנו מכסות או היתרי ייצור ללא כל סיבה הגיונית", הוא מוסיף.

"לדוגמה, כדי לקבל היתר לייצר חלב עיזים, אתה צריך להתחייב לייצר מהחלב מוצרי חלב", אומר דיין. "כדי לייצר מוצרי חלב, אתה צריך לבנות מחלבה. כדי לבנות מחלבה, אתה צריך אישור ממשרד החקלאות. משרד החקלאות לא ייתן אישור כזה כי הקרקע היא לשימוש חקלאי בלבד (כך כתוב החוזה החכירה של מינהל מקרקעי ישראל משנות ה-40) ומחלבה, מקימים רק באזור תעשייה. אז נו, באמת, סובב ומסובב", מדגים דיין את הרגולציה האבסורדית בתחום. "מה עושים? איך נקבל מכסה כשיד ימין לא יודעת מה יד שמאל רוצה?".

עוד דוגמה מספק דיין מתחום הביצים. "אנו רוצים לייצר ביצים, בסה"כ 500 ביצים ליום. לא נותנים לנו מכסת ייצור, כי אנו לא חלק מהקליקה של מועצת הלול. אתה צריך להיות חלק ממשפחה מיוחסת, בלעדית, מונופוליסטית, כוחנית - כדי לקבל מכסה. כמעט ואין שום אפשרות למגדל חדש, לקבל מכסה... אז הגשנו בג"ץ אחד נגד משרד החקלאות ומועצת הלול - והפסדנו", הוא מספר.

"הגשנו עכשיו בג"ץ שני ואנו מקווים לבשורות. משרד החקלאות, שהוא יוזם הרפורמה שבמסגרתו מוצע לבטל את מועצות הייצור, בחר מיוזמתו להצטרף לבג"ץ ולהתנגד לבקשתי, מה שנקרא - אחד בפה ואחד בלב" . בגדול, דיין סבור שיש "לחסל את מועצות הייצור, לתת לנו לעבוד, לנשום, להתפרנס - לטובת כלכלת מדינת ישראל".

לדבריו, הוא "נלחם כל הזמן ברשויות השונות, שום דבר לא הולך בקלות: היתרי בניה, כיבוי אש, מע"ץ, משרד החקלאות, מועצות הייצור. האבסורד הוא, שאם אתה מתמיד, בסוף- אחרי כמה שנים- תקבל הכל. נכון, אתה עובר 70 מדורי גיהינום, אבל מצליח. אנו לא נשברים ורק מתעודדים מהסירובים הרגולטיביים ובחלקם המאפיונריים, מקבלים יותר כוח להילחם כי אנו מאמינים שאנו עושים רק טוב! ועושים מה שצריך".

לסיכום אומר דיין כי "צריך להפנים שתקופת הלניניזם והקומוניזם עברה. גם ברוסיה אין כבר סובחוזים וקולחוזים.... אנו במאה ה-21. תסתכלו קדימה, תתפכחו מהעבר המיושן והמדכא. תקלו ברגולציה, תנו חופש כלכלי וחופש ייצור". "זה כל כך פשוט", הוא נאנח.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il