שמעון אקהויז מגיע לבורסה בתל אביב ומספר על התבגרות שוק האסתטיקה בישראל

ד"ר שמעון אקהויז, שאחראי להצלחות הגדולות של ישראל בתחום האסתטיקה הרפואית, הביא לאחרונה לבורסה בת"א את סופווייב, שפיתחה מוצר למיצוק והצערת העור • לאחר שהנפיק בעבר את החברות לומניס וסינרון מעבר לים, הוא טוען: "אנחנו קצת צעירים לנאסד"ק, ולכן אמרנו שאולי דווקא בת"א נקבל ערך אטרקטיבי, ואכן קיבלנו"

ד''ר שמעון אקוהיז / צילום: איל יצהר
ד''ר שמעון אקוהיז / צילום: איל יצהר

אף על פי שישראל מובילה את שוק האסתטיקה הרפואית העולמי מאז שנות ה-90, עם חברות ענק כמו לומניס, סינרון, אינמוד ואלמה לייזרס, שכולן הונפקו או נמכרו לפי שוויים של מאות מיליוני דולרים, אף לא שמץ מההצלחה דבק עד היום בבורסה המקומית. 

במשך שנים ארוכות לא הצטרפה חברת אסתטיקה רפואית למסחר בת"א לאחר שבעבר הסב הענף מפח נפש למשקיעים המקומיים. כך, חברה פוטומדקס, שנרשמה למסחר דואלי ב-2012, קרסה ברעש גדול שנים ספורות לאחר מכן, ואילו אנדימד שהונפקה ב-2008, נסחרת כיום לפי שווי של 48 מיליון שקל בלבד, לאחר שאיבדה כ-80% מערכה מאז.

השנה התווספה לבורסה חברה חדשה הפועלת בתחום האסתטי שמוביל לא אחר ממי שנחשב לחלוץ ואבי התחום, ד"ר שמעון אקהויז, שייסד שתיים מההצלחות הגדולות שיצאו ממנו - החברות לומניס וסינרון. 

מדובר בחברת סופווייב, שאקהויז, שותף-מייסד, משמש בה כיו"ר וכבעל מניות מרכזי (מחזיק 25% מההון). החברה שנוסדה ב-2015 פיתחה מוצר למיצוק והצערת עור (טיפולי אנטי אייג'ינג) על בסיס טכנולוגיה חדשה בתחום האולטרסאונד, והחלה למכור את מוצריה ב-2020, שנת הקורונה.

"דברים שחשובים למי שקונים אותם"

למרות התזמון המאתגר של ההתחלה, נראה שהיא חודרת בהצלחה לשוק. במחצית הראשונה של 2021 עמדו הכנסותיה על 10.2 מיליון דולר, כאשר שיעור הרווח הגולמי מהמכירות כבר מתאים לתחום האסתטיקה הרפואית: 73.8% (לעומת 61.2% ב-2020). ההפסד בחציון עמד על 2.3 מיליון דולר, לעומת 7.6 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2020.

סופווייב הונפקה במאי 2021, במסגרת גל גיוסי חברות הטכנולוגיה בבורסה בת"א, וגייסה כ-160 מיליון שקל לפי שווי של 800 מיליון שקל. נכון להיום נסחרת המניה במחיר דומה לזה שבו נמכרה בהנפקה, אולם נמוך בכ-25% מהמחיר אליו זינקה עם תחילת המסחר בה. 

המכשור של סופווייב / צילום: יח''צ
 המכשור של סופווייב / צילום: יח''צ

למרות הביצועים הפושרים, אקהויז, בראיון לגלובס, נשמע בטוח לגמרי בכך שהחברה תוכיח את עצמה. "סופווייב הוקמה כאשר הגיע אלי מהנדס עם מוצר מבוסס אולטרסאונד בתחום הקרדיולוגיה, ואמרתי לו מיד - אפשר לעשות עם זה דברים מעניינים ורווחיים בתחום האסתטי", הוא מספר. "דברים שגם אם אי אפשר לומר שהם 'חשובים', ובכן - הם חשובים לאנשים שקונים אותם".

הרעיון הוא להשתמש באולטרסאונד כדי לחמם את השכבה הפנימית של העור, הדרמיס, תוך קירור עז של השכבה העליונה של העור, האפידרמיס, כדי לא לפגוע בה. כל פגיעה בשכבה הפנימית של העור יוצרת תהליך של התחדשות, שמוביל למראה צעיר יותר".

החברה עברה ניסוי בחזירים ואז ניסוי בבני אדם כדי להוכיח יעילות ובטיחות, והמוצר שלה מאושר על ידי ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי. אקהויז, שכאמור מוביל חברות בתחום האסתטי מזה שנים רבות ונחשב לאחד מחלוציו בעולם, לא התקשה לגייס הנהלה מקצועית לחברה. "גייסנו כמנכ"ל את לו סקאפורי, שעובד איתי עוד מהימים המוקדמים של לומניס (החברה הראשונה שייסד אקהויז). 

"גייסתי אותו פעם שניה לסינרון, והוא שוב עשה עבודה מצוינת, ועכשיו פעם שלישית, כדי שיבנה איתנו את סופווייב. הוא כבר החל לבנות מערך הפצה מרשים, לפי המתכון המוכר של מכירות ישירות בארה"ב וביתר העולם דרך מפיצים בשלב הראשון.

לו סקאפורי -מנכ''ל / צילום: עינת לברון
 לו סקאפורי -מנכ''ל / צילום: עינת לברון

"התחלנו למכור בסוף 2019 אבל בעצם נכנסנו לשוק ברצינות רק ב-2020. הקורונה נפלה עלינו, והקפיאה את כל הפעילות בשוק האסתטי, אבל כמו הרבה חברות, התאוששנו, והתחלנו למכור בקנה מידה קטן. כשראינו שקצב הצמיחה מתחיל להזכיר את מה שאנחנו מכירים מחברות קודמות, אמרנו לעצמנו: הבורסה מעוניינת בחברות עם צמיחה מהירה ופוטנציאל גדול, ואנחנו משוכנעים שאנחנו כאלה.

"גייסנו בהנפקה סכום של 160 מיליון שקל ששם את החברה מבחינת היכולות הפיננסיות שלנו במקום אחר לגמרי, ומאפשר לנו לבנות את ערוצי השיווק, ואת צנרת המוצרים העתידיים שלנו שאפשר לבנות אותה בהשקעה של כמה מיליוני דולרים".

"דרישה גבוהה, ממש מתדפקים על דלתנו"

אקהויז שבע רצון מהדוחות שמציגים צמיחה של 50% בהכנסות מרבעון לרבעון. "הדרישה למוצר בשוק היא גבוהה, ממש מתדפקים על דלתנו. ההצלחה היא בזכות לו והצוות שלו, שכולל כרגע 10 אנשים וצפוי להתרחב, ובזכות המוצר שלנו שהוא הדור החדש של הרפואה האסתטית.

"המוצרים הקיימים כיום בשוק למיצוק עור הם פולשניים ולא פולשניים. הלא פולשניים, מעבירים אנרגיה ומחממים את השכבה הפנימית. היעילות שלהם היא מוגבלת ודרושים טיפולים חוזרים ונשנים לאורך זמן כדי לראות תוצאות.

"לגבי הפולשניים - כבר בערך לפני 20 שנה, כמה חברות וביניהן גם אלו שאני הובלתי החלו לבחון פתרונות להגיע לדרמיס, למשל מחטים שנכנסות לתוך העור ומעבירות אנרגיה לתוך השכבה הפנימית.

"היעילות של טיפול כזה, שהוא חצי פולשני, היא יותר גבוהה אבל יש לזה מחיר. כשעושים טיפול חצי פולשני באנרגיית RF , דוקרים את הפנים עשרות אלפי פעמים. בתהליך הריפוי העור מגדל קולגן ואלסטין חדשים, ונעשה מוצק וחלק וכל האפקטים הטובים, אבל זה מחיר כבד למטופל שצריך לשבת בבית שבוע. זה כואב ומטריד ויש גם תופעות לוואי כי העור לא כל כך אוהב את הפציעה. למשל יכולה להיות פיגמנטציה.

"הטכנולוגיה שהציע לי אריאל סברדליק (המייסד-שותף האחר ב, ג"ו) מאפשרת לבצע כוויה מבוקרת של הדרמיס בלי לפצוע את השכבה העליונה וזה ייחוד מאוד גדול. אנחנו מקבלים יעילות כמו של לייזרים ומחטי RF, אבל בלי שום השבתה של המטופל. אצלנו טיפול פנים אורך 40 דקות בערך, ואחרי כן המטופל הולך לדרכו. אפילו עבור הרופא הטיפול יותר קצר".

טיפול בטכנולוגיה של סופווייב / צילום: מצגת החברה
 טיפול בטכנולוגיה של סופווייב / צילום: מצגת החברה

יש לכם תחרות בתחום האולטרסאונד למיצוק עור?
"חברה אמריקאית בשם Ulthera שנרכשה לאחרונה ב-600 מיליון דולר, פיתחה טכנולוגיה שמנסה לרכז גלי אולטרסאונד מכמה מוקדים בתוך העור, כדי לצרוב רקמות במוח או באיברים הפנימיים ללא ניתוח, אך במקרה הזה המטרה הייתה לצרוב את הדרמיס.

"אבל הבעיה היא שמאור קשה למקד אנרגיה בדרמיס; הטיפול יכול להיות כואב ולצרוב את הרקמות. אנחנו לא ממקדים אולטרסאונד בנקודה, אלא ברקמה כולה, תוך הגנה על האפידרמיס. ולכן האנרגיה שלנו יותר נמוכה והמוצר יותר בטיחותי. בשיטות העברת אנרגיה אחרות, כמו לייזר, RF או IPL, אי אפשר להעביר אנרגיה רבה לדרמיס ולכן דרוש ריבוי הטיפולים שדיברנו עליהם קודם".

"כל רופא הוא לקוח לטווח רחוק"

המודל העסקי של סופוייב מבוסס, כמו בחברות האסתטיקה הקודמות שהוביל אקהויז, על מכירה של המכשיר עצמו בסכום נמוך ואז גביה של תשלום נוסף עבור כל טיפול. הלקוח הוא הרופא. "כל רופא הוא לקוח לטווח ארוך, שמניב לנו הכנסה חוזרת וגם מהווה הזדמנות למכירה בעתיד של שדרוגים טכנולוגיים ואפליקציות חדשות".

נראה כי אקהויז מיישם מודל מוכר וידוע על חברה עם טכנולוגיה חדשה. כך שנראה שהשאלה היא רק, האם מדובר באמת באותו שוק, עם אותן הזדמנויות שהיו בו בעבר.

"השוק היום הרבה יותר בשל. כשהקמתי את לומניס בתחילת שנות ה-90, המטופלים התביישו לפעמים בכך שהם מחפשים טיפול כמו שלנו, אבל היום הם מתגאים בכך, עושים תמונות לפני ואחרי. הטיפול הוא הרבה יותר פופולרי.

חברת לומניס יוקנעם / צילום: איל יצהר
 חברת לומניס יוקנעם / צילום: איל יצהר

"בתקופת הקורונה כולנו בהינו בתמונה של עצמנו בזום. נכון שהסלפי קיים כבר שנים, אבל הסלפי-זום הגיע גם לאנשים יותר מבוגרים. השוק כבר גדול יותר פי שלושה או ארבעה מכפי שהיה כשהקמנו את סינרון, והוא צומח ב-15% בשנה. כן, הוא מאוד תחרותי, וחייבים להביא אליו חדשנות כל הזמן. למדנו את זה מההתחלה.

"הבנו גם שאי אפשר לדאוג רק לטכנולוגיה אלא חייבים לטפל בכל שרשרת הערך. העבודה עם הרופאים, השיווק ששינה מאוד את האופי שלו - היום ישנו אלמנט מאוד חשוב של שיווק דיגיטלי, שבא במידה רבה על חשבון יחסי הציבור, וזה בהחלט ערוץ שהשקענו בו באמצעות הסכומים שגוייסו".

מדוע בניגוד לחברות קודמות שלך בחרתם להנפיק בת"א?
"הבורסה השתנתה מאוד לטובה. לפני עשור זו הייתה בורסה של כלכלה ישנה, מנותקת מההייטק. זה היה קצת אידיוטי שמשקיעים ישראלים לא יכלו ליהנות מהבום הטכנולוגי, והבורסה הבינה את זה, והם עשו מאמצים אדירים להיפתח לכיוונים הללו ולמשוך את חברות ההייטק. לא כולן מגיעות לבורסה בשלב הנכון להנפקה, אבל באופן כללי רואים ששוק ההון הישראלי הרבה יותר מגוון ובשל.

"אנחנו קצת צעירים לנאסד"ק, ולכן אמרנו לעצמנו שאולי דווקא בת"א נוכל לקבל ערך אטרקטיבי, ואכן קיבלנו. זה כמובן לא סוף הדרך, חברות רבות בוחרות בהמשך ברישום כפול בארה"ב".

הבורסה בתל אביב מסוגלת לתת לחברה כמוכם את השווי שאתם מאמינים שמגיע לה? 
"להנפקה היו ביקושי יתר ובין המשקיעים שלנו גופים מוסדיים מאוד סולידיים, בהם הפניקס. לגבי הערך שקיבלנו, אנחנו תמיד רוצים יותר אבל הרגשנו איתו מאוד נוח. ואני מאמין שכשהמשקיעים יראו את הביצועים הם יבינו שיש כאן פוטנציאל משמעותי".

אינמוד, שהוקמה על ידי שותפך מלומניס משה מזרחי, נסחרת בנאסד"ק במעל 4 מיליארד דולר?
"אינמוד חברה מצוינת. אני אומר את זה מאז שהם הנפיקו, ולמעשה עוד לפני כן אבל אז אף אחד לא שאל אותי. אני מעריך מאוד את העבודה שהם עשו. הם בחרו טכנולוגיה ותחום טיפול מצוינים והם עובדים היטב. וכן, הם גם מתחרים שלנו, ויש לנו חדשנות משמעותית גם ביחס אליהם. בעיני הדרך שלנו יחסית סלולה, מה שלא אומר שהיא קלה. גם להם היא לא הייתה קלה".

משה מזרחי - חברת אינמוד / צילום: איל יצהר
 משה מזרחי - חברת אינמוד / צילום: איל יצהר

בעבר דובר על כך שחברות האסתטיקה נתקעות בשווי של מיליארד דולר. אינמוד פרצה את התקרה הזו. מה השתנה?
"בעבר השוק האסתטי היה בן חורג. זו לא בדיוק טכנולוגיה לצרכן, וגם לא בדיוק מכשור רפואי. ובכל זאת חברות הגיעו לשוויים מרשימים מאוד. אבל כן, השוק התבגר, 200-300 אלף רופאים מבצעים עשרות מיליוני טיפולים בשנה. ובכל יד כזו יש מכשיר, זה לא קורה מעצמו".

"מבין את השוק ואוהב אותו"

שמעון אקהויז, 76, נולד באוקראינה. בילדותו עלתה המשפחה לישראל, בה התגוררה תחילה במעברה בפרדס חנה. הוא למד פיזיקה בטכניון ובאוניברסיטת קליפורניה, ממנה קיבל דוקטורט. ב-1992 הקים את חברת ESC (לימים לומניס) שהייתה אחת החלוצות בתחום השימוש בלייזר ובאנרגיות אור בעולם הרפואה וגם ברפואה האסתטית, והייתה מחברות המכשור הרפואי הראשונות שהונפקו בנאסד"ק, שם הגיעה לשווי של מעל מיליארד דולר.

בעקבות מהלך השתלטות עויינת שהוביל אריה גנגר בשנת 1999, שהתרחשה במקביל לקשיים אליהם נקלעה לומניס, אקהויז נאלץ לעזוב את החברה שייסד, אך עד מהרה הקים חברה מתחרה, סינרון, שהונפקה אף היא בנאסד"ק.

לומניס נמחקה מהבורסה בנאסד"ק, חזרה, נמכרה ב-2015 לקרן ההשקעות XIO ב-510 מיליארד דולר וב-2019 לקרן בארינג אסיה תמורת כמיליארד דולר. לפני מספר חודשים נמכרה רק חלק מפעילותה (החטיבה הכירורגית) לענקית המכשור הרפואי בוסטון סיינטיפיק תמורת כמיליארד דולר. סינרון נמכרה ב-2017 לקרן אייפקס פרטנרס תמורת 400 מיליון דולר.

מודל של "משקיע מייסד"

מאז שתי הענקיות שייסד, פיתח אקהויז מודל של השקעה בחברות מכשור רפואי במודל של "משקיע מייסד". אקהויז משקיע בחברות בשלבים מוקדמים יחסית ולוקח על עצמו תפקידי יו"ר פעיל בחברות הללו, עד שהן מתחילות להתבגר. תחילה עסק בפעילות זו באופן פרטי, והיום הוא מנהל את רובה דרך חממת אלון מדטק ונצ'רס, בשותפות עם רשות החדשנות, בה הוקמה גם סופווייב.

ההצלחה הגדולה של המודל הזה הייתה ונטור, שנמכרה במעל 300 מיליון דולר לחברת מדטרוניק ב-2009. החברה פיתחה גישה זעיר פולשנית להחלפת מסתם בלב. בנוסף הוקמו כך חברות כמו Epitome, שפיתחה גלולה לטיפול בהשמנה וחתמה ב-2020 על הסכם שיווק משותף עם נסטלה ות'ראניקה, שקיבלה השנה אישור שיווק בארה"ב למוצר לטיפול במיגרנה באמצעות גירוי חשמלי של המוח.

עוד שתי חברות שצמחו בחממה נוסדו על-ידי ילדיו של אקהויז (ובשתיהן הוא משמש כיו"ר):  שמוביל רונן אקהויז, פיתחה מכשיר רפואי לטיפול בשבץ וגייסה לפני כמה חודשים כ-50 מיליון דולר. מוצרי החברה כבר נמכרים בעולם. בת נוספת, ורדית אקהויז, מנהלת את חברת Cherry Imaging, הפועלת בתחום הרפואה האסתטית. בת שלישית, עדי אקהויז-ברזילי, מנהלת חברה בתחום הגיימיג, לאחר שחברה קודמת שהובילה נמכרה לאפל.

רונן אקהויז, מנכ''ל רפיד מדיקל / צילום: עדי הלמן
 רונן אקהויז, מנכ''ל רפיד מדיקל / צילום: עדי הלמן

"חושב על מה המדינה צריכה לעשות"

בעשור האחרון חברות מכשור רפואי ישראליות התקשו לגייס השקעות ולאתר רוכשות פוטנציאליות. היעדרן השאיר את התחום פנוי לאנג'לים כמו אקהויז, שמסביר: "אני מבין את השוק הזה, אוהב אותו ומאמין שנמשיך להצליח. אנחנו, בחממת אלון מדטק, יודעים היום איך לבחור את השקעות ההמשך כך שנמשיך להיות משמעותיים בחברות שהתחלנו איתן בשלב הראשוני.

''לא כולן מגיעות לבורסה בשלב הנכון להנפקה, אבל באופן כללי רואים ששוק ההון הישראלי הרבה יותר מגוון ובשל''. ד''ר שמעון אקהויז / צילום: תומר שלום
 ''לא כולן מגיעות לבורסה בשלב הנכון להנפקה, אבל באופן כללי רואים ששוק ההון הישראלי הרבה יותר מגוון ובשל''. ד''ר שמעון אקהויז / צילום: תומר שלום

"הניסיון והמוניטין שלנו עוזרים לנו וכרגע ההחזר עבור ההשקעות הוא טוב, אבל אני חושב לא מעט על מה המדינה צריכה לעשות כדי להחזיק את חברות המכשור הרפואי. אולי באמת הבורסה בתל אביב היא המקום המתאים להן, ובתנאי שבאמת יגיעו המוצלחות שביניהן".

ד"ר שמעון אקהויז

אישי: יליד 1945, נשוי ואב ל־3, מתגורר בחיפה. למד פיזיקה בטכניון ובאוניברסיטת קליפורניה, ממנה קיבל דוקטורט. את הקריירה התחיל ברפאל, ומשם עבר לעבוד בחברת טכנולוגיות אמריקאית
מקצועי: בארץ הקים את החברות לומניס וסינרון, היה משקיע מייסד בוונטור שנמכרה ובחממת אלון מדטק וונצ'רס, וכיום בסופווייב
עוד משהו: הוביל מאבק נגד הקדמת שעון החורף, שבמסגרתו ביקש מהציבור להחרימו ולהמשיך להתנהל לפי שעון הקיץ

סופווייב

עיסוק: טיפול אסתטי לא פולשני באמצעות אולטרסאונד
היסטוריה: הוקמה ב־2015 על ידי אקהויז ואריאל סברדליק. גייסה לפני ההנפקה 9 מיליון דולר מאקהויז, האחים עופר וגנדיר. הונפקה במאי 2021 וגייסה כ־160 מיליון שקל לפי שווי של 800 מיליון שקל
נתונים: מנוהלת על ידי לו סקאפורי. רשמה במחצית 2021/1 הכנסות של 10.2 מיליון דולר והפסד של 2.3 מיליון דולר. בעלי מניות עיקריים היום בחברה: המייסדים אקהויז (25.3%) וסברדליק (11.8%), הפניקס (9%), וקרן XT של האחים עופר (9%)