מה חשוב לשאול כשמגיעים לפגישת ייעוץ אצל עורך דין לקראת הליך גירושים

תקשיבו ללב, תבררו מה הניסיון של עורך הדין, תגיעו עם חבר או בן משפחה ואל תשכחו להביא איתכם נתונים ומסמכים • כך תתכוננו להליך הגירושים

אחת הסוגיות הראשונות שעולות היא היא האם כדאי לפנות לבית הדין הרבני או לבית משפט לענייני משפחה / צילום: Shutterstock, Elnur
אחת הסוגיות הראשונות שעולות היא היא האם כדאי לפנות לבית הדין הרבני או לבית משפט לענייני משפחה / צילום: Shutterstock, Elnur

שלוש עורכות דין המתמחות בדיני משפחה מסבירות איך לבחור עורך דין לתהליך הגירושים, מהן השאלות הנפוצות ואיזה מידע כדאי לקבל.

1. תבדקו ניסיון, תיקים קודמים וזמינות
עו"ד לוסי מאיר מסבירה כי חשוב לברר את הוותק והניסיון של עורך הדין, באילו תיקים טיפל, האם טיפל במקרה דומה ואיך זה בא לידי פתרון - "כך תגלו על המחשבה היצירתית והתוצאות שלו". מאיר גם מציעה לבדוק את הזמינות ולתאם ציפיות בנוגע לזמינות עורך הדין ואופן העדכונים בתיק, כמו גם את אחוזי ההצלחה שלו בסגירת פרק הנישואים בהסכם גירושים, להבדיל ממאבקים בבתי המשפט.

 2. תקשיבו ללב 
עו"ד יהודית מייזלס ממליצה "לסמוך על תחושות הבטן (והלב), ולא רק מן הראש. הדמות הנבחרת תלווה אותך כנראה באחד המסעות הקשים (והפחות אקזוטיים) שלך, ולכן חשובה מאוד הכימיה. מסיבה זו חשוב גם ללכת לכמה שיותר פגישות ייעוץ, גם אם הן בתשלום". גם עו"ד מאיר מציינת כי הכימיה חשובה מאוד בבחירה, ואומרת כי "בסופו של יום הוא יהפוך להיות איש סודכם - חשוב שתחושו נוח לספר לו את הדברים הכי אישיים שלכם, לרבות מעשים פחות חיוביים".

3. "שאלו שאלה שאינה מהמקרה שלכם"
"חשוב להתייחס אל בחירת עורך הדין כמעין ראיון, ולהיות מודעים לכך שמדובר בשלב שבו הפצע מאוד טרי וקשה להתרכז ולנהל את הבחירה בצורה שקולה, מה שמוביל לנטייה לשאול שאלות שמתרכזות רק בסיפור שלך", אומרת עו"ד מייזלס. היא מציעה לשאול גם שאלות היפותטיות על משהו שלא קרה לך אך מאוד חשוב לך, והמענה ילמד על אופיו ותפיסותיו של עורך הדין  ויסייע להכיר טוב יותר את מי שמולך ולבחון את שאלת ההתאמה.

4. הגיעו לפגישה עם חבר או בן משפחה
עו"ד מייזלס ממליצה להגיע לפגישה מלווה בבן משפחה או חבר או חברה קרובים שיכולים לאחר מכן להזכיר לכם את היתרונות והחסרונות בכל אחד מעורכי הדין שפגשת בפגישות הייעוץ.

השאלות הנפוצות

עו"ד מאיר מסבירה כי פגישת הייעוץ נועדה לספק מידע על הזכויות והחובות שלכם. בפגישה כדאי לשאול אילו ראיות צריך, ממה יש להיזהר, מהן האלטרנטיבות הקיימות מבית המשפט ואיך מונעים מאבק ממושך בדרך להסכם גירושים.

בית הדין הרבני או בית משפט לענייני משפחה?
אחת הסוגיות הראשונות שעולות היא היא האם כדאי לפנות לבית הדין הרבני או לבית משפט לענייני משפחה. ד"ר עו"ד שרון פרילינג אומרת כי ההחלטה לאיזה בית משפט לפנות תלויה במקרה, בנסיבות ובמטרות שהוגדרו. "החלוקה הפופולרית לכאורה - לפיה נשים מעדיפות את בית המשפט למשפחה וגברים מעדיפים את בית הדין הרבני - אינה תמיד נכונה. ישנם סעדים שרק בית הדין הרבני יכול לתת, וההפך. כל מקרה והדגשים שלו".

עו"ד לוסי מאיר מסבירה כי התפיסה כי בית הדין הרבני מיטיב עם הגברים ובית משפחה לענייני משפחה מיטיב עם הנשים, היא מיתוס עתיק ושכיח. "זה לא נכון. גברים יכולים למשל להקים על עצמם כתובה. הכתובה היא מסמך מחייב שניתן בליל החתונה. זו תביעה כספית חזקה, ולכן יש להיזהר". מאיר מוסיפה כי בניגוד לתפיסה הרווחת, יש נשים שעדיף להן לפנות לבית הדין הרבני. למשל, לאישה שלא עובדת יש סבירות לקבל סכום כסף גבוה יותר מבית הדין הרבני.

מה עליי להביא איתי לפגישה עם עורך הדין?
כדאי לאסוף נתונים ומסמכים על חשבונות הבנק שלכם, פירוט נכסים, זכויות וחובות, אסמכתאות אודות ההשתכרות שלכם והשתכרות בן הזוג שלכם ופירוט הוצאות התא המשפחתי והילדים.

כמה זמן לוקח ההליך?
אין תשובה מדויקת לשאלה זו. הליך גירושים נע סביב מספר חודשים כאשר מגיעים להסכם ועד מספר שנים אם מדובר בניהול הליכים משפטיים.

עו"ד פרילינג מסבירה כי הדבר לא תלוי רק בעורך הדין. "ככל שההליך מגיע לערכאות, אנו פוגשים במערכת משפט עמוסה מאוד שההליכים במסגרתה נמשכים זמן לא מבוטל". היא מוסיפה כי גם במשא-ומתן, חריגים המקרים שהתהליך מהיר ביותר. "ישנם תהליכים פסיכולוגיים שמתפתחים תוך כדי המשא-ומתן, ולעתים חוסר בשלות פסיכולוגית להיפרד אינה מאפשרת הגעה להסכם, גם כאשר אין נקודות מחלוקות נוקבות".

מה התרחיש הסביר לסיום הליך הגירושים, למה עליי לצפות?
עורך דיןלענייני משפחה ייתן הסבר על התרחישים השונים האפשריים. "ציור תרחישים רלוונטי ומהותי, שכן המטרות והשאיפות האסטרטגיות מתגבשות מתוך נקודת מוצא זו", אומרת עו"ד פרילינג. לדבריה, "ככל שהמטרות שעורך הדין והלקוח מציבים לעצמם גבוהות יותר ממה שניתן לקבל בתרחיש סביר בבית המשפט, חשוב לדעת מראש מהם הקווים האדומים לפשרה והיכן ניתן יהיה להתפשר בהמשך הדרך במידת הצורך".