בתגובה לפציעת לוחם מג"ב בגבול: צה"ל תקף מטרות ברצועת עזה

צה"ל תקף ארבעה אתרים לאחסון וייצור אמצעי לחימה של חמאס, זאת לאחר שלוחם מג"ב, סמ"ר בראל חדריה שמואלי, נפצע באורח אנוש מירי מפגינים במהלך עימותים בגדר הגבול • בצה"ל ובמג"ב פתחו בחקירת נסיבות האירוע • צה"ל מתגבר את אוגדת עזה בכוחות נוספים

גבול רצועת עזה / צילום: איל יצהר
גבול רצועת עזה / צילום: איל יצהר

12:25

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בפתח ישיבת הממשלה: "אני רוצה לשלוח איחולי החלמה מהירה ותפילה לרפואתו של לוחם מג"ב, סמל-ראשון בראל חדריה שמואלי, שנפצע אתמול מירי מחבל על הגדר ברצועת עזה. אנחנו נבוא חשבון עם מי שפוגע בלוחמינו ובאזרחי ישראל.

"במהלך הלילה, צה"ל הגיב בתקיפה נרחבת ברצועה. קיימתי בשבוע שעבר הערכת מצב באוגדת עזה, ביחד עם שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי. אני יכול לדווח לכם שצה"ל, פיקוד דרום ואוגדת עזה ערוכים ומוכנים לכל תרחיש".

07:38

הותר לפרסום שמו של לוחם מג"ב שנפגע במהלך פעילות מבצעית בצפון רצועת עזה: סמ"ר בראל חדריה שמואלי, בן 21 תושב באר יעקב.

שמואלי התגייס למג"ב וביצע את הכשרת הלוחמים במחזור מרץ 2019, לאחר הכשרת הלוחמים יצא לקורס מסתערבים במג"ב ולאחר מכן שובץ ביחידת המסתערבים (ימ"ס) של מג"ב דרום.

במהלך שירותו ביחידה ביצע בראל קורס צלפים ושימש כצלף. הלוחם היה שותף בעשרות פעילויות לסיכול טרור ולחימה בפשיעה החמורה בגזרה הדרומית.

סמ''ר בראל חדריה שמואלי / צילום: דוברות המשטרה
 סמ''ר בראל חדריה שמואלי / צילום: דוברות המשטרה

עפ"י גורמי הרפואה בסורוקה, שמואלי עבר ניתוח ומאושפז כעת ביחידה לטיפול נמרץ כללי. מצבו מוגדר אנוש ונשקפת סכנה לחייו.

06:20

 מטוסי חיל האוויר תקפו הלילה (א') ארבעה אתרים לאחסון וייצור אמצעי לחימה של חמאס. בנוסף, חיל הים פתח בירי לעבר סירות של פלסטינים שחרגו מהאזור המותר לדיג מול חופי הרצועה. הפלסטינים הגיבו בירי מקלעים לעבר המטוסים ולעבר העיר שדרות, בעקבותיו נפגעו שני בתים בעיר. בצה"ל הוחלט לתגבר את אוגדת עזה בכוחות נוספים. התקיפה מגיעה בעקבות העימותים שפרצו במהלך השבת בין חיילי צה"ל לפלסטינים שהפגינו סמוך לגדר בכמה מוקדים ברצועה. במהלך העימותים נפצע לוחם מג"ב באורח אנוש - בראל שמואלי כהן בן ה-21, תושב באר יעקב, שמאושפז בבית החולים סורוקה בבאר שבע.

בצה"ל פתחו בחקירת נסיבות פציעתו של הלוחם במהלך הניסיונות להדוף התפרעויות בגבול הרצועה, לאחר שמשעות אחר הצהריים הפגינו מאות פלסטינים סביב גדר המערכת בכמה מוקדים שונים ברצועת עזה. 

22:00

לוחם מג"ב מיחידת המסתערבים נפצע הערב (ש') באורח אנוש מירי בגדר הגבול בצפון רצועת עזה. הוא פונה במסוק לבית החולים סורוקה בבאר שבע. במהלך היום התפתחו עימותים בין חיילי צה"ל לפלסטינים שהפגינו סמוך לגדר בכמה מוקדים ברצועה.

הפלסטינים יידו אבנים לעבר הגדר וכמה מהם אף הצליחו לטפס עליה. צה"ל הגיב בירי כדורי גומי, ובהמשך גם בירי אש חיה בידי צלפים. משרד הבריאות הפלסטיני הודיע כי 23 מפגינים נפצעו, בהם שניים במצב קשה, כולל נער בן 13 שנורה בראשו.

החייל שנורה הועבר לבית החולים והוכנס לניתוח. ד"ר דן שוורצפוקס, סגן מנהל בית החולים סורוקה, אמר כי החייל הגיע "עם פגיעת ראש קשה. הוא טופל על ידי יחידת הטראומה, משם ליחידת הדימות ומשם לחדר הניתוח. אנחנו מקווים שהניתוח יעבור בשלום".

כוחות צה"ל בשטח דיווחו כי מפגינים הפריחו לכיוון ישראל בלונים החשודים כבלוני נפץ, וכן מטעני חבלה מאולתרים מושלכים על גדר המערכת. הפלסטינים ריכזו אמבולנסים באזור כדי לפנות פצועים ממרחב הגדר.

כמו כן, במהלך המהומות, התקבל דיווח על נער פלסטיני שניסה לחטוף את נשקו של אחד מהחיילים. בתמונה שהופצה ברשת נראה הנער מתקרב לגדר המערכת ומצליח לאחוז בקנה הנשק של אחד החיילים, שלבסוף הצליח למשוך אותו בחזרה מבעד לחומה. בתיעוד נוסף נראים פלסטינים זורקים חפצים ומכים על קנה נשקו של החייל, כשבשלב מסויים נראה אחד המתפרעים מתקרב לעבר החור עם אקדח ויורה לכיוונו. מצה"ל נמסר כי הם "בודקים את האירוע".

בהמשך, החל לרדת היקף המפגינים בגבול. לדברי גורמי צבא, לא ברור האם הפלסטינים ימשיכו עם ההפגנות גם אל תוך הלילה. 

ההפגנות בגבול נערכות בניגוד להבנות בין ישראל לחמאס בנוגע למניעת האלימות על גדר המערכת. האירועים מגיעים בתקופה של שקט יחסי בין ישראל לחמאס מאז מבצע שומר החומות. עם זאת, רק ביום שני האחרון שוגרה רקטה מרצועת עזה לכיוון שדרות. הרקטה יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל, ולא נרשמו נפגעים או נזק. בניגוד לאירועים דומים, צה"ל לא תקף בתגובה לירי הרקטה.