מעבירים את העסק לדור הבא? כך תעשו את זה נכון

שורה של בעלי הון בולטים במשק העבירו עסקים בשווי של מאות מיליוני שקלים ויותר לבני הדור הבא • אלה הטיפים שחייבים להכיר לפני שמעבירים את העסק לדור הבא, גם כאשר העסק לא שווה מאות מיליוני שקלים

חיים דנון / צילום: יוטיוב
חיים דנון / צילום: יוטיוב

חיים דנון, מבעלי יבואנית הרכב יוניברסל מוטורס (UMI) ובעלי החברה הפרטית קומסקו, יבואנית ציוד הנדסי וכלי עבודה כבדים, הצטרף לאחרונה לשורה של בעלי הון בולטים במשק שהעבירו עסקים בשווי של מאות מיליוני שקלים ויותר לבני הדור הבא.

דנון ביצע באחרונה שינוי במבנה ההחזקות בחברת קומסקו הולדינגס, שבאמצעותה הוא מחזיק במניות UMI, ובמסגרתו הועברו 72% מהזכויות ההוניות בחברה לשלושת ילדיו - ערן דנון, אפרת טלר וענבר דנון-לאוב, בחלוקה שווה ביניהם, בעוד שהאב נותר עם החזקה של 28% מקומסקו. 

בעלי עסקים נוספים שעלו לאחרונה בהקשר הזה לכותרות הם: גיורא אקרשטיין, שחילק 80% ממניות החברה בין ארבעת בני משפחתו; וג'ורג' חורש, שהעביר לשני ילדיו את הבעלות בחברות יוניון השקעות ופיתוח.

כיצד מעבירים את המושכות לדור הבא, תוך שמירה על העסק שנבנה במשך שנים רבות? האם לעשות זאת עוד כשהוא פעיל בחברה? ומדוע חשוב לעגן זאת בצוואה עוד בחיים?

עו"ד שירי לינד, שותפה ואחראית תחום ניהול הון אישי ולקוחות פרטיים במשרד מ. פירון ושות', עונה על השאלות הללו, עם טיפים שחייבים לדעת לפני שמעבירים את העסק לדור הבא. וזאת, גם כאשר העסק לא שווה מאות מיליוני שקלים כמו במקרה של דנון.

שירי לינד / צילום: איל מרילוס
 שירי לינד / צילום: איל מרילוס

1. תכנון מקדים הכרחי

לפני שעושים צעד אחד בכיוון הורשת העסק לדור הבא - חובה לבצע הליך יסודי של תכנון מקדים. מדובר בתנאי הכרחי להורשת עסק כדי להימנע "מתאונות מס" או "תאונות כלכליות" אחרות בשלבים הבאים של ההורשה. "המשמעות היא היערכות מוקדמת לביצוע תהליך ההעברה הבין דורי ברמת העסק וברמת המשפחה על-ידי תכנון מקדים ויצירת הפתרונות שיתנו מענה מתאים לטובת העסק ולטובת המשפחה", מסבירה עו"ד לינד. "תכנון מוקדם שיכלול את כל האספקטים של העברה הבין דורית יוביל העברה נכונה של העסק מדור המייסד לדור הבא".

2. העברת סמכויות של העסק בשלב מוקדם

ברוב המקרים הרצון של הדור המייסד הוא לשמור על השליטה בעסק בידיו כל עוד הוא פעיל, וקיים קושי נפשי להעביר את המושכות במלואן לדור הבא. יחד עם זאת, קיים הרצון לאפשר לדור הבא לקבל על עצמו סמכויות ולהתחיל את העברת השרביט עוד בחיי הדור המייסד, וזאת על-מנת שניתן יהיה לפקח, ללמד ולאפשר לבחון את המנגנונים שקבענו. איך מוצאים את האיזון בין שני האינטרסים הללו? לדברי עו"ד לינד, רצוי להתחיל להעביר סמכויות לדור הבא לפני "הפרישה" בפועל. "חשוב ללמד את הדור הבא את העסק, להכשיר אותו מקצועית, להעשיר את הידע שלו ולבחון כי הוא באמת מעוניין לקחת את המושכות לידיו, וכי הוא מבין שזו זכות שנפלה בחלקו ולא חובה".

3. מתנה או צוואה או נאמנות - מה עדיף?

העברת או הורשת עסק יכולה להתבצע בדרכים מגוונות, החל מהענקת מתנה לילדים וכלה בהקמת מערך נאמנות שיפקח על ההעברה. לכל דרך יש משמעותיות משפטיות וכלכליות אחרות. לדברי עו"ד לינד, "צריך לשקול היטב מהי הדרך המשפטית המיטבית להסדיר את העברת העסק והרכוש לדור הבא מכמה בחינות: מיסויית, ניהולית, הבטחת מילוי הרצונות של הדור המייסד, הדאגה לרווחתו כל עוד הוא בחיים והגעה להסכמה לגבי העתיד ו'היום שאחרי' עם הדור הבא. את כל אלה יש להסדיר בכלים המשפטיים המתאימים: מתנה - כלומר להעביר חלק מהזכויות בעסק במתנה לדור הבא עוד בחיי הדור המייסד; צוואה - הכוונה להוריש בצורה מסודרת את העסק לדור הבא עם פטירת הדור המייסד; ונאמנות - העברת הזכויות בעסק כיום לנאמנות וקביעת המוטבים בה, הנאמן שיפעל בה ואופן ניהולה".

4. האם לבצע חלוקה הוגנת או שוויונית?

לאחרונה נחשפה לציבור צוואתו של מיכאל שטראוס, מבכירי התעשיינים ואנשי העסקים בישראל, שכוללת את מניות השליטה, השקעות, חפצי אמנות, דירות, משרדים ויאכטות בשווי כולל של מיליארדי שקלים. במסגרת הצוואה הורה שטראוס להעביר לבעלותם של כל אחד מילדיו - בתו עפרה שטראוס, בתו עירית קופלר ובנו עדי שטראוס - את יתרת זכויותיו בחברת נכסי מיכאל בחלקים שווים, שליש לכל אחד. השוויוניות הזאת בחלוקה שימרה למעשה את מאזן הכוחות הקיים בין שלושת הילדים, כך שגם לאחר חלוקת החזקותיו, נותר היתרון שיש לעפרה, המכהנת כיו"ר שטראוס גרופ, על שני אחיה. 

השאלה האם לבצע חלוקה שוויוניות בין הילדים או לחלק את העסק באופן אחר מעסיקה רבים מבעלי העסקים. לדברי עו"ד לינד, "על הדור המייסד לחשוב מה נכון למען המשכיות העסק והשמירה על אחדות המשפחה. הדבר בעיקר בא לידי ביטוי כאשר אחד מהילדים תורם יותר לעסק מיתר אחיו, או כאשר אחד מהילדים אינו מעורב בעסק כלל. האם על הילד שתורם יותר לקבל פיצוי על כך, או האם יש לחלק שוויוני את העסק ללא קשר לתרומה של מי מהילדים".

עו"ד לינד מוסיפה כי "בעיקר נדרש להסדיר מקרה בו מי מהילדים אינו חלק מהעסק, ולכן זה עלול להוביל לחלוקה שונה בין הילדים. יש לבחון האם יש לאפשר לו זכויות ניהול בעסק, כולל נציגות בדירקטוריון, או שמא רק לאפשר לו זכאות לרווחים, או לחלופין ייתכן ורצוי כי יקבל יותר זכויות ברכוש הפרטי שאינו קשור לעסק ולא יהיה קשור לעסק ולניהולו כלל".

5. ומה עם בני ובנות הזוג של הדור הבא? לא לשכוח הסכמי ממון 

אחד הדברים שעלולים להוביל לסכסוכי ירושה ומחלוקות משפטיות סביב הירושה הוא השאלה מהו מעמדם של בני ובנות הזוג של היורשים בעסק. לדברי עו"ד לינד, "חשוב לדאוג לכך שבעת העברת העסק לדור השני, אם במתנה או צוואה או במקרה של נאמנות, שלכל אחד מהילדים של הדור המייסד יהיה הסכם ממון עם בני/בנות הזוג שלהם. חשוב להגן על העסק המשפחתי במקרה של גירושים ולוודא שלא ניתן יהיה להפריע למהלך העסקים הרגיל של העסק".

6. בעת ההורשה העסק יכול "לשנות פנים" (שינוי מבנה של העסק)

לעתים לצורך העברת העסק בצורה המיטבית ביותר מבחינה מיסויית ומשפטית על הדור המייסד לבצע שינוי מבנה של העסק. "לעתים זה מגיע לכדי הנפקה של החברה לציבור, כך שכל אחד מהשותפים בעסק יוכל להעביר את חלקו בעסק לדור הבא ולהיפגש עם הרכוש ללא קושי", מסבירה עו"ד לינד.