רשות התחרות זימנה את הקבלן יגאל דמרי לשימוע לפני כתב אישום: "תיאם מחירי מכרזים בנתיבות"

רשות התחרות זימנה לשימוע לפני הגשת כתב אישום את הקבלן יגאל דמרי, וכן את עומרי כהן וחברת י.ח דמרי, בחשד שתיאמו ביניהם את התמודדותם במכרזי מחיר למשתכן בנתיבות • י.ח דמרי בתגובה: "אנו סמוכים ובטוחים כי לא נפל כל פגם בהתנהלותה של החברה"

יגאל דמרי / צילום: כדיה לוי
יגאל דמרי / צילום: כדיה לוי

רעידת אדמה בענף הנדל"ן: רשות התחרות זימנה ביום ראשון את יגאל דמרי, עומרי כהן וחברת י.ח דמרי  וכן את גד בורשטיין וחברת י. דביר לשימוע לפני הגשת כתבי אישום' זאת בגין חשדות לתיאום מכרז מחיר למשתכן בפרויקט "רמות יורם" בנתיבות באוגוסט 2019. כמו כן הוזמן מנכ"ל י. דביר, דביר יצחקי, לשימוע בגין הפרת חובת הפיקוח למניעת עבירות על חוק התחרות הכלכלית' זאת בתום חקירה שהחלה ביוני שנה שעברה.

הפרשה נחקרה על-ידי מחלקת החקירות של רשות התחרות. ברשות טוענים כי שתי החברות התמודדו לבד על מכרז של רשות מקרקעי ישראל, ולפי החשדות, לאחר שנציג דמרי שהגיש את הצעת המחיר, צילם את תכולת תיבת המכרזים והבין כי דמרי ודביר הן החברות היחידות שניגשות למכרז, תיאמו יגאל דמרי, עומרי כהן, י.ח. דמרי, גד בורשטיין ו-י. דביר כי לא יתחרו על אותם מתחמים.

מחירי מקסימום וללא מתחרים

בהמשך לאותו סיכום, נטען, הגישה י.ח. דמרי הצעה על המחיר המרבי שנקבע במכרז (6,600 שקל למטר רבוע), שהוטל על רוכשי הדירות בפרויקט.

לדברי רשות התחרות, הצדדים חשודים כי הסתירו את התיאום ביניהם מוועדת המכרזים, ובעקבות כך קיבלו במרמה את זכייתם במכרז. עוד נמסר כי בתום הליך השימוע יוחלט סופית האם להגיש נגד החשודים כתבי אישום.

באוגוסט 2019 התקיימו מספר מכרזים על קרקעות בנתיבות. מחירי המקסימום הגיעו ל-6,600 שקל למ"ר. י.ח. דמרי זכתה בשני מכרזים ל-351 יחידות דיור לאחר שהציעה את הסכום המרבי. במכרזים אלה לא היו לה מתחרים. במכרזים אחרים שהתקיימו בסמיכות נרשמו מחירים נמוכים יותר, וגם מספר חברות שהתמודדו על הקרקעות.

מחירי הדירות בפרויקטים של דמרי מגיעים ל-7,500- 7,800 שקל למ"ר. מדובר במחירים הגבוהים ביותר של מחיר למשתכן בנתיבות. 

דמרי דיבר בעבר נגד מחיר למשתכן 

דמרי היא חברה ותיקה בענף הנדל"ן הישראלי, חברה משפחתית שהוקמה לפני כ-30 שנה בדרום הארץ, ומאז ועד היום מקום מושבה היה ונשאר בנתיבות. עם השנים החלה החברה לפעול בעוד מקומות ברחבי הארץ בעיקר בתחום המגורים, ובשנים האחרונות נכנסה גם לתחום ההתחדשות עירונית.

בעל השליטה בחברה, יגאל דמרי, דיבר לא פעם בשנים האחרונות נגד תוכנית מחיר למשתכן, אולם בסופו של דבר, לאחר שהתוכנית החלה לפעול, ורוב מכרזי הקרקע של המדינה הופנו לטובתה, גם דמרי בעצמו החל לקחת חלק במכרזים.

מדמרי נמסר בתגובה: "י.ח. דמרי היא חברה שומרת חוק המקפידה לפעול על-פי דיני התחרות. אנו סמוכים ובטוחים כי לא נפל כל פגם בהתנהלותה של החברה, ומשכך נכון היה שלא לזמנה לשימוע. למרות זאת, אין לנו ספק כי לאחר שנשטח טענותינו בשימוע בפני רשות התחרות, תתקבל החלטה בדבר סגירת התיק לאלתר".

*** חזקת החפות: יגאל דמרי, עומרי כהן וחברת י.ח דמרי וכן גד בורשטיין וחברת י. דביר לא הורשעו. האישים והחברות המוזכרות הם בגדר חשודים בלבד, ועומדת להם חזקת החפות.