גם אלי עזור וצחי נחמיאס בפנים: מי עוד מצטרף לרשימת הגורמים הריכוזיים?

הוועדה לצמצום הריכוזיות עדכנה את רשימת הגורמים הריכוזיים ואת רשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים המפורסמות לפי חוק הריכוזיות, בעקבות שינויים שחלו מאז העדכון האחרון שנערך במרץ 2021 • מי נוסף לרשימה, ומי יצא ממנה?

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון, וואלה! NEWS
אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון, וואלה! NEWS

הוועדה לצמצום הריכוזיות עדכנה את רשימת הגורמים הריכוזיים ואת רשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים המפורסמות לפי חוק הריכוזיות, בעקבות שינויים שחלו מאז העדכון האחרון שנערך במרץ 2021.

הוועדה קבעה כי הקבוצה של אלי עזור היא גורם ריכוזי, זאת בשל החזקתה בגורמים בעלי השפעה בתחום השידורים והעיתונות הכתובה ("ג'רוזלם פוסט", "רדיו ללא הפסקה", "מעריב" ועוד), אשר מתרחבת בעקבות רכישת וואלה! תקשורת בע"מ ותאגידים נוספים הקשורים לוואלה, שנגרעים מקבוצת בזק.

קבוצת רמי לוי, שהיא גורם ריכוזי בשל מחזור המכירות הקובע שלה, שחוצה את הרף לקביעתה כתאגיד ריאלי משמעותי, מתרחבת בעקבות רכישת חברת התעופה ישראייר.

מן הצד השני, אדוארדו אלשטיין והתאגידים שבשליטתו נגרעו מרשימת הגורמים הריכוזיים ומרשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים לאחר שאלשטיין חדל מלשלוט בחברת השקעות דיסקונט בע"מ.

קבוצת צחי נחמיאס נכנסה לראשונה לרשימת הגורמים הריכוזיים ולרשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים, בשל מחזור המכירות הקובע והאשראי הקובע של הקבוצה שעלו על 5.98 מיליארד שקל. זאת, בעקבות רכישת מניות חברת השקעות דיסקונט בע"מ, בהיקף שעולה כדי דבוקת שליטה. גם בעל השליטה בקבוצה, צחי נחמיאס, נכלל ברשימת הגורמים הריכוזיים.

קבוצת אלקטרה, שבשליטת האחים מיכאל ודניאל זלקינד, מתרחבת גם היא בעקבות רכישת מניות חברת השקעות דיסקונט בע"מ, בהיקף שעולה כדי דבוקת שליטה. מחזור המכירות הקובע של הקבוצה לאחר הרכישה הוא מהגבוהים מבין התאגידים הריאליים המשמעותיים, וכעת היא נחשבת תאגיד ריאלי משמעותי גם בשל האשראי הקובע שלה, שחצה גם הוא את רף ה-5.98 מיליארד שקל.

קבוצת לן בלווטניק, שהיא גורם ריכוזי בשל שליטתה בלמעלה ממחצית מהפעילות במחצבים גבס, גיר למלט וחרסית למלט (9.1), ובשל שליטתה ברשת מדיה בע"מ, מצטמצמת בעקבות מכירת אר.ג'י.אי גרופ בע"מ וקבוצת החברות שבשליטתה.

קבוצת כאף נכנסה לראשונה לרשימת הגורמים הריכוזיים בשל שליטתה (במשותף עם קבוצת שפיר) ברכבת הקלה בירושלים, שהיא תחום תשתית חיונית, לפי פריט 17.1 לתוספת לחוק (מסילות ברזל מקומיות).

קבוצת שפיר הוגדרה כגורם ריכוזי גם בשל החזקה של למעלה ממחצית מתחום התשתית החיונית מסילות ברזל מקומיות, בשל שליטתה במשותף ברכבת הקלה בירושלים. כזכור, החל מפרסום הרשימות הקודם, שהתבצע במרץ 2021, נקבע כי קבוצת שפיר היא גורם ריכוזי בשל החזקה של למעלה מ-10 זכויות בארבעה תחומי תשתית חיוניים (ובהם: חיפושי נפט וגז טבעי, פצלי שמן, חציבת חצץ, גיר, דולומיט ואגרגט, חלוקת גז טבעי וכבישים).

קבוצת אשטרום מצטמצמת, לאחר שחדלה מלהפעיל את הרכבת הקלה בירושלים, וכעת היא נחשבת גורם ריכוזי אך בשל האשראי הקובע שלה, שחוצה את הרף לקביעתה כתאגיד ריאלי משמעותי.

כמו כן, נגרעו, התווספו וסווגו אחרת תאגידים ויחידים בקבוצות שונות, לאור שינויים שהתרחשו בקבוצות אלה. כך למשל, חברה מקבוצת חברת החשמל נגרעה מרשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים בשל סיווגה כפיננסית.

המשמעות של הופעת תאגיד ברשימת הגורמים הריכוזיים היא שמתן רישיונות או זיכיונות בתשתיות חיוניות, או הפרטה של חברות ממשלתיות על-ידי המדינה, לגורמים המנויים ברשימה, מחייבים את המאסדר לשקול שיקולי ריכוזיות כלל-משקית ולהיוועץ בוועדה לצמצום הריכוזיות לגבי ההשלכות של ההקצאה על הריכוזיות הכלל-משקית. בנוסף, להימצאות ברשימות יש השלכות בהקשר של חובת ההפרדה בין תאגידים ריאליים משמעותיים ובין גופים פיננסיים משמעותיים.