בגלל הפסקת הזכאות לדמי אבטלה: מספר דורשי העבודה צנח ביולי ביותר מ-35%

כחודשיים אחרי סיום מודל החל"ת, נתוני שירות התעסוקה מציגים ירידה חדה במספר דורשי העבודה: יותר מ-35% • עם זאת, המהלך השפיע בעיקר על הקבוצות החזקות: יהודים שאינם חרדים, גברים וצעירים • וגם: קצב החזרה לעבודה נמוך יותר מקצב הירידה במספר דורשי העבודה

לשכת תעסוקה / צילום: איל יצהר
לשכת תעסוקה / צילום: איל יצהר

מספר דורשי העבודה צנח ביולי ביותר מ-35%, הירידה המשמעותית ביותר מאז פרוץ משבר הקורונה, כך עולה מנתוני שירות התעסוקה. הסיבה: הפסקת הזכאות לדמי אבטלה לבני 44 ומטה בסוף יוני.

אלא שהמהלך להפסקת דמי האבטלה לא השפיע באותה צורה על כל דורשי העבודה: בקרב הקבוצות החזקות יותר, שיעור הירידה באבטלה היה משמעותי יותר - יותר יהודים שאינם חרדים מיהודים חרדים ומערבים, יותר גברים מנשים, יותר צעירים ממבוגרים ויותר מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים.

בעוד שיעורם של דורשי העבודה מאשכולות 8-10 ירד ב-3.1 נקודות האחוז ביולי, הרי ששיעורם של דורשי העבודה מאשכולות 1-3 דווקא עלה ב-3.1 נקודות האחוז ועמד על 39% בחודש יולי. שיעור דורשי העבודה מאשכולות הביניים (4-7) נותר ללא שינוי ועמד גם ביולי על 43.5%.

שיעור דורשי העבודה היהודים שאינם חרדים ירד ביולי ב-3.3%, ואילו שיעור דורשי העבודה החרדים דווקא עלה ב-0.06 נקודת האחוז, שיעור דורשי העבודה "האחרים" עלה ב-0.3 נקודות האחוז ואילו שיעור דורשי העבודה הערבים עלה בלא פחות מ-2.9 נקודות האחוז.

קצב החזרה לעבודה לא חופף לירידה במספר דורשי העבודה

חלק מדורשי העבודה שלא חזרו לעבודה מחפשים חלופה לדמי האבטלה כדוגמת הבטחת הכנסה, וחלקים אחרים עדיין יושבים על הגדר ונמצאים במעין תקופת המתנה, לדברי שירות התעסוקה, אם משום שהם רוצים לשפר את העבודה שלהם או כי הם ממתינים לתום חופשות הקיץ והחגים.

למרות הפסקת דמי האבטלה לדורשי עבודה בני 44 ומטה, קצב החזרה לעבודה נמוך יותר מקצב הירידה במספר דורשי העבודה. פער דומה נרשם גם בארה"ב, בה הפסקת דמי האבטלה הפדרליים האיצה את הירידה במספר דורשי העבודה אך קצב החזרה לעבודה לא חפף לקצב הירידה במספר דורשי העבודה הרשומים.

בניגוד להערכות כי הפער הזה מעיד על בעיה מבנית בשוק העבודה הנובעת מ"חישוב מסלול מחדש" של רבים מהעובדים ששהו בחל"ת, בשירות התעסוקה מבהירים כי "עוד מוקדם להסיק כי הפער שבין הירידה במספר דורשי העבודה לקצב החזרה לעבודה מעיד על בעיה מבנית. העובדה כי אנו מצויים בתקופת הקיץ, המאופיינת תדיר בפיטורים עונתיים, וערב תקופת החגים, עשויה ללמד שרבים מדורשי העבודה שתמה זכאותם לדמי אבטלה מצויים בתקופת המתנה וצפויים לשוב לעבודה בתום תקופת החגים. עדות לכך ניתנת גם בעלייה במספר ובשיעור דורשי העבודה שאינם תובעים אשר שוב אינם זכאים לקצבה, טרם חזרו לעבודה ומבקשים לנצל את תקופת ההמתנה הזאת לטובת סיוע משירות התעסוקה בהשמות, אימונים תעסוקתיים, ייעוצי קריירה והכשרות".

לפי נתוני שירות התעסוקה, קבוצה זו עמדה ביוני על 49.7 אלף, וביולי מספרם עמד על 76.1 אלף, עלייה של 53.1%, ובשירות מעריכים כי קבוצה זו צפויה לגדול בחודשים הקרובים.

כשמדובר על גיל, מצבת דורשי העבודה הצעירים (עד גיל 34) ירדה בכ-9.5 נקודות האחוז (40% ביוני לעומת כ 31% ביולי) ובסך-הכול ב-94.8 אלף; מצבת דורשי העבודה בגילאי 35-50 ירדה ב-0.3 נקודות האחוז (כ 33% ביולי כמו ביוני) ובסך-הכול ב-52.7 אלף; ואילו מצבת דורשי העבודה בני 51 ומעלה ירדה אמנם ב 7.5 אלף, אך שיעורם בקרב דורשי העבודה הרשומים עלה ב-9.8 נקודות האחוז (מ 26% ביוני לעומת 36% ביולי).

למרות הירידה בדורשי העבודה הצעירים, הביקוש לעובדים בענפים בהם ישנו ייצוג יתר לצעירים גובר ולמעשה מצוי בשיאו מאז 2009. ברבעון השני עמד מספר המשרות הפנויות בתחומי המלצרים והמוזגים על כ-15 אלף. נתונים אלו מלמדים על קצב חזרה לעבודה איטי יחסית ומחזקים את הערכת שירות התעסוקה כי אנו נתונים בתקופת המתנה.