עכשיו זה רשמי: בית ההשקעות מור מצטרף לשוק הפנסיה

אחרי שבחן את הכניסה לשוק הפנסיה במשך תקופה, החליט בית ההשקעות לגשת למכרז קרנות ברירת המחדל של רשות שוק ההון שנסגר בשבוע שעבר • ככל הנראה המתחרים שלו יהיו אלטשולר שחם ומיטב דש – שלושתם ייהנו מהגנות ינוקא • ילין לפידות לא השתתף במכרז

יוסי לוי, מנכ''ל משותף במור בית השקעות / צילום: יח''צ
יוסי לוי, מנכ''ל משותף במור בית השקעות / צילום: יח''צ

שחקן חדש בשוק הפנסיה הישראלי: מור בית השקעות  החליט באופן רשמי להיכנס לעולם קרנות הפנסיה ולהקים קרן משל עצמו. בית ההשקעות הגיש בשבוע שעבר הצעה במכרז קרנות הפנסיה הנבחרות (קרנות ברירת המחדל) והוא צפוי להתחרות אל מול שתיים מהזוכות במכרז הקודם - אלטשולר שחם ומיטב דש.

במור רמזו בחודשים האחרונים על כך שהם שוקלים את הכניסה לתחום קרנות הפנסיה, ואף התייחסו לאפשרות כזו בדוחות הכספיים שלהם, אך עד עתה לא הודיעו על כך באופן רשמי.

בדוחות הכספיים של מור לרבעון השני של השנה שפורסם אחר הצהריים (ב') אישרו במור את הגשת ההצעה. "ב-18 באוגוסט הגישה מור גמל הצעה לניהול קרן פנסיה ברירת מחדל במסגרת 'הליך קביעת קרנות נבחרות' שפרסמה רשות שוק ההון. ככל שתתקבל אצל מור גמל הודעה בדבר זכייתה בהליך, תפעל מור גמל להגיש בקשה לרשות שוק ההון לקבלת רישיון מבטח בענף ביטוח פנסיה, וכן תפעל להקמת קרן פנסיה", הסבירו במור והבהירו כי לחברה אין כל ודאות ביחס להליך ולתוצאותיו, ובכלל זה סיכויי זכייתה, קבלת רישיון להקמת קרן פנסיה מאת רשות שוק ההון והקמת הקרן.

הזוכה יתפרסם באמצע ספטמבר

מי שלא ניגש למכרז הוא בית ההשקעות ילין לפידות, וזאת לאור תנאי המכרז הקובעים תקרת דמי ניהול נמוכה יותר מאשר זו לה ציפו בילין לפידות, כך שכניסה בצורה זו לתחום הפנסיה בצורה זו לא מהווה עבורו פוטנציאל רווחיות מספיק גבוה.

על פי המכרז, השלישי במספר מאז נכנסה רפורמת הקרנות הנבחרות לתוקף בשנת 2016, שיעור דמי הניהול המרביים מההפקדות לא יפחת מ-0.5% ולא יעלה על 1%, שיעור דמי הניהול המרביים מהיתרה הצבורה לא יפחת מ-0.15%. ברשות שוק ההון צופים שפרסום הזוכים יתבצע עד ה-14 בספטמבר.

על מנת למשוך גופים חדשים להיכנס למגרש הפנסיוני, תעניק רשות שוק ההון הגנת ינוקא כפי שנעשה בעבר, אך הפעם היא תפוצל לקרנות חדשות וקרנות קיימות. שחקנים חדשים יקבלו הגנה מלאה ושחקנים עם נתח שוק של 5% עד 10% בהפקדות יקבלו הגנה חלקית.

מי שלא תזכה להגנה, ולו הגנה חלקית, היא קרן הפנסיה של הפניקס. זאת כיוון שהצמיחה שהיא חוותה בשנים האחרונות הביאו אותה לנתח שוק העולה על 10%, ממש בשברי אחוזים, כך שמבחינת הקרנות הקיימות, רק אלה של מיטב דש ואלטשולר שחם זכאות להגנה וכאמור זו של מור.

המגייס הגדול ביותר ביולי

מור נחשב בשנים האחרונות לכוח עולה בתחומי הגמל, שם הוא מציג תשואות גבוהות במרבית מוצרי ההשקעה. נתוני הגיוסים שפורסמו בשבוע שעבר בגמל נט חשפו את הקפיצה שעשה בית ההשקעות בשלוש וחצי השנים האחרונות. מור הוא המגייס הגדול ביותר מהמתחרים בחודש יולי, עם העברות של יותר ממיליארד שקל ביולי לבדו, ויותר מ-7.7 מיליארד מתחילת 2021 .

הגיוסים של מור מגיעים בעיקר מתחום קופות הגמל לתגמולים ולפיצויים, מוצר המאפשר חיסכון פנסיוני עם חשיפה גדולה יותר לשוק ההון, הנפוץ בעיקר בקרב חוסכים בעלי משכורת גבוהה המעבירים אליו חלק ממשכורתם. כלומר הוא מגיע לעולם הפנסיה עם קהל עמיתים שכבר מודע ליכולות שלו מבחינת השגת תשואה.

במקביל, הוא יצטרך להוכיח לחוסכים את היכולות שלו גם בעולם התפעול. כחלק מתנאי המכרז, הגדירו ברשות שוק ההון כי גופי תפעול קיימים כגון עמיתים (קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר עם המדינה) יספקו שירותים לקרנות החדשות שיוקמו. כך, יוכלו במור להתרכז בשיווק הקרן החדשה ולא בתפעולה שלה. עובדי עמיתים כבר הביעו זעם על כך ואף שלחו מכתב בנושא באמצעות נציגיהם בהסתדרות, תוך שהם מתנגדים להקמת קרן נוספת לתפעול על מערכותיה של עמיתים.