היריב החדש של מאמן וושינגטון סטייט: המושל שרוצה שהוא יתחסן

מאמן הקוגרס בפוטבול ניק רולוביץ' מסכים לקבל חיסון לקורונה לאחר שיצאה בנושא הוראה ברמת מדינה

ניק רולוביץ', מאמן קבוצת הפוטבול וושינגטון סטייט קוגרס / צילום: Associated Press, Rick Bowmer, File
ניק רולוביץ', מאמן קבוצת הפוטבול וושינגטון סטייט קוגרס / צילום: Associated Press, Rick Bowmer, File

עונת הפוטבול במכללות מתקרבת, אבל היריבות הגדולה ביותר למאמן וושינגטון סטייט קוגרס ניק רולוביץ' אולי אינה מול וושינגטון האסקיז, יריבתה המסורתית בסיאטל, אלא דווקא עם המושל ג'יי אינסלי באולימפיה. מה שמוטל על הכף אינו טאצ'דאונים, אלא חיסונים.

רולוביץ' הוא ספקן קולני בחיסוני הקורונה והמאמן היחיד בין קבוצות הפוטבול במכללות הגדולות שהכריז שאינו מתכוון להתחסן.

בינתיים, המושל אינסלי הוציא ביום רביעי הכרזה הדורשת ממחנכים בכל הרמות במדינה, החל מטיפול בילדים ועד חינוך אקדמי, להיות מחוסנים לגמרי עד 18 באוקטובר. רק מי שיש לו "סיבות רפואיות לגיטימיות שניתן להראות ולהוכיח או מי שמחזיק באמונה דתית שמונעת ממנו" להתחסן יוכל לקבל פטור, אמר אינסלי במסיבת עיתונאים. האנשים האלה יצטרכו לעבור בדיקות קורונה שגרתיות.

"הפטורים האלה לא כוללים התנגדויות אישיות או פילוסופיות", אמר אינסלי. "אם לא תציית, לא תועסק יותר על ידי הישויות בהן אתה עובד הכפופות להנחיה זו".

כאדם שהמעסיקה שלו היא אוניברסיטה במימון ציבורי, רולוביץ' נכלל בהגדרה זו.

"מאמנים הם מחנכים", הסביר אינסלי. "הם חלק מהקהילה החינוכית ולכן יקבלו יחס כמו מחנכים אחרים במכללות".

רולוביץ' לא הגיב על ההכרח להתחסן במדינה ביום רביעי אחרי האימון, אבל ביום חמישי רמז שיקבל את החיסון. "אני פשוט הולך לעשות כמו שהוא הורה", אמר לעיתונאים.

בעבר המאמן לא פירט לגבי התנגדותו לחיסון. לפני ימי מסיבות העיתונאים ביולי, אמר שסיבותיו לא להתחסן "יישארו עימו".

בהודעה שהוציאה האוניברסיטה ביום ראשון בערב, הודיעה שהיא תומכת במאמציו של אינסלי. "ספורטאים של וושינגטון סטייט, כולל סגל, מאמנים וספורטאים סטודנטים, ימשיכו למלא אחר הוראות הקמפוס, המדינה, איגוד פסיפיק 12 ואחרים לגבי נהלי בטיחות ובריאות הקשורים לקורונה ויעבדו לוודא שההוראות שפירט המושל בהצהרתו יתקיימו".

השיעורים במכללת פולמן בוושינגטון יתחילו ביום שני, 23 באוגוסט. משחק הבית הראשון של הקוגרס ישוחק ב-4 בספטמבר נגד יוטה סטייט. על מנת למלא אחר ההוראות החדשות, כל עובדי האוניברסיטה יצטרכו להתחסן בחיסון היחיד של ג'ונסון וג'ונסון או לקבל את החיסון השני של מודרנה או פייזר עד 4 באוקטובר לכל המאוחר.

נכון ליום חמישי שעבר, פרוטוקול הבריאות של האוניברסיטה קורא לכל הסטודנטים להראות הוכחת התחסנות או פטור בתוקף עד 10 בספטמבר, כך נכתב בהודעת דואר אלקטרוני שנשלחה לסטודנטים בשבוע שעבר. העדכון גם מבהיר שלסטודנטים יהיו 45 ימים להתחסן לאחר שכל אחד משלושה החיסונים - מודרנה, פייזר וג'ונסון וג'ונסון - יקבל אישור ממנהל המזון והתרופות. בנקודה זו, הסטודנטים שלא ירצו להתחסן יצטרכו להגיש בקשה נוספת לפטור מסיבות בריאותיות או דתיות.

איגוד פסיפיק 12, המאחד 12 אוניברסיטאות ו-24 ענפי ספורט שונים, "ממשיך להמליץ פה אחד" לכל הספורטאים להתחסן. אנשים שהתחסנו בשתי מנות לא צריכים לעבור בדיקות שבועיות ואינם חייבים בבידוד אם הם מזוהים כאנשים שהיו בקרבת אדם חולה.

הנחיות הבריאות של ה-NCAA, ליגת הפוטבול, דומות בכל הנוגע לאנשים מחוסנים ומדגישות ש"חיסוני קורונה הם עדיין האמצעי היעיל ביותר להשתלטות על המגפה".

אפילו כך, שיעור ההתחסנות משתנה באופן נרחב ברחבי המדינה ובין קבוצות בליגה הראשונה.

בוושינגטון סטייט קוגרס לא הגיבו לשאילתה לגבי שיעור ההתחסנות בקרב 140 השחקנים בקבוצת הפוטבול. רק כ-43% מהמבוגרים מעל גיל 18 במחוז וויטמן, בו נמצאת האוניברסיטה, מחוסנים לגמרי.

בהשוואה לכך, במחוז קינג, ביתם של סיאטל האסקיז ואוניברסיטת וושינגטון, כ-80% מהמבוגרים מעל גיל 18 מחוסנים לגמרי. דובר של ההאסקיז אמר ששיעור ההתחסנות בקרב שחקני קבוצת הפוטבול הוא "מעל 95%".

"החיסונים האלה מצילים חיים ויש להם תופעות לוואי מינימליות", אמר אינסלי ביום רביעי. "האנשים שאינם מחוסנים הם אלה הנמצאים בסיכון בוושינגטון".