יאיר נתניהו הצהיר שאין ביכולתו לשלם פיצוי: העובדות מוכיחות אחרת

נתניהו הבן טען בפני ביהמ"ש כי ייגרם לו "הרס כלכלי" אם ישלם 280 אלף שקל • לפי מידע שהגיע לגלובס, ברשותו סכומים גבוהים בהרבה

יאיר נתניהו / צילום: שלומי יוסף
יאיר נתניהו / צילום: שלומי יוסף

בימים האחרונים הגיש יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה לשעבר, באמצעות עו"ד יוסי כהן, ערעור לבית המשפט המחוזי בתל אביב על פסק הדין שחייב אותו לשלם 250 אלף שקל בתוספת הוצאות משפט בגובה כ-30 אלף שקל לעורך אתר וואלה לשעבר, אבי אלקלעי. נתניהו הבן חויב בפיצוי לאחר שנתבע בגין שיתוף של פוסטים דיבתיים נגד אלקלעי.

בד-בבד עם הגשת הערעור, הגיש נתניהו הבן בקשה לעיכוב פסק הדין, תוך שהוא מנסה לשכנע כמה קריטי לעכב את תשלום הפיצוי עד להכרעה בערעורו. "מאזן הנזק נוטה במאת האחוזים לטובתי, וברי כי הנזק שייגרם לי אם לא יעוכב ביצוע ההחלטה הוא בלתי הפיך", כתב נתניהו.

עוד נכתב בתצהיר שנחתם על-ידי נתניהו כי "אין לי את האמצעים הכספיים לשם תשלום הסכומים הנקובים בהחלטה, אין לי יכולת להשיגם, והנזק שייגרם לי הוא רב מנשוא".

נתניהו הבן התייחס בתצהיר עוד מספר פעמים לקושי הכלכלי הכרוך בתשלום הפיצוי. לדבריו, 250 אלף השקלים בתוספת 30 אלף שקל ההוצאות הם "סכום אדיר לכל הדעות אשר אינו בידי ואין באפשרותי להשיגו".

עוד נכתב כי "ההחלטה מחייבת אותי לשלם סכום כסף כה גדול שאיננו בכיסי". טענה זו חוזרת על עצמה פעם נוספת ובצורה נחרצת: "אי-היעתרות, חס וחלילה, לבקשה תגרום לי הרס כלכלי ולמעשה תפגע בי פגיעה כל-כך אנושה, עד שלא יהא ביכולתי להתאושש ממנה".

תצהיר נחרץ?

טענת נתניהו כי אין לו כל דרך לשלם את הכסף היא תמוהה לאור העובדה ששווי נכסיו של אביו, ח"כ בנימין נתניהו, מוערך ב-50 מיליון שקל. תצהירו של יאיר נתניהו תמוה במיוחד לאור העובדה כי לנתניהו הבן עצמו יש סכומי כסף הגבוהים בצורה ניכרת מ-280 אלף השקלים שחויב לשלם כפיצוי לאלקלעי. עובדה זו מעלה תמיהה על הצהרתו הנחרצת כי אין לו את האמצעים הכספיים לשם תשלום הכסף ואין לו יכולת להשיגו.

יאיר נתניהו סיים את תצהירו כמקובל בקביעה כי "זהו שמי, זו חתימתי, ותוכן תצהירי אמת". כמתואר, העובדות שהגיעו לידי גלובס אינן עולות בקנה אחד עם תצהירו הנחרץ והתמוה, שאיננו מגובה במסמכים מטעמו של יאיר נתניהו.

יש לציין כי תצהיר בהליך משפטי מוגדר כעדות לכל דבר ועניין. אם יתברר כי מדובר בתצהיר כוזב, אזי עלול נתניהו לעמוד בפני טענה לביצוע עבירה של עדות שקר.

דיבה ברשתות

תחילת הפרשה בנובמבר 2019, אז הגיש אלקלעי, באמצעות עו"ד רון לוינטל, תביעת דיבה נגד נתניהו הבן, לאחר ששיתף ברשתות החברתיות מידע כאילו אלקלעי הוא שתול של קרן וקסנר בתוך מערכת וואלה ופועל נגד אביו בנימין נתניהו, אז ראש הממשלה.

פסק הדין שחייב את נתניהו לפצות את אלקלעי ב-250 אלף שקל ניתן במרץ 2020, לאחר שלא הגיש כתב הגנה. לאחר פרסום פסק הדין, הגיב נתניהו בחשבון הטוויטר שלו על חיובו בפיצוי: "לא, זה פשוט לא ייאמן! איזה עיתונאי החליט לעשות עליי סיבוב. הגיש נגדי תביעה (על שיתוף פוסט של מישהו אחר) בלי שידעתי בכלל, ולכן מן הסתם לא הגשתי כתב הגנה! הנוהל האוטומטי הוא שאם הנתבע לא מגיש כתב הגנה תוך זמן מסוים, התובע זוכה אוטומטית בלי להוכיח כלום".

נתניהו הגיש בקשה לביטול פסק הדין וטען כי כלל לא ידע על הגשת התביעה, וכי היא לא הומצאה לידיו. אלא שבתחילת יולי השנה השופטת כוכבה לוי מבית משפט השלום בתל אביב לא קיבלה את הטיעון והחליטה להותיר את פסק הדין על כנו ואף לחייב את נתניהו בהוצאות משפט נוספות בסכום של כ-30 אלף שקל. אלקלעי חיזק את טענתו כי יאיר נתניהו אכן ידע על התביעה, מכך שצייץ ביקורת על כתבה שפורסמה בגלובס על הגשת תביעת הדיבה של אלקלעי.

במענה לשאלת גלובס האם תצהירו של יאיר נתניהו לבת המשפט אינו תצהיר כוזב לאור העובדה כי ברשותו סכומים העולים בצורה ניכרת על החיוב שבפסק הדין, נמסר מטעמו: "'המידע' שפרסמת אינו נכון. העיסוק האובססיבי שלך ביאיר נתניהו, שהינו אדם פרטי, מהווה הפרה בוטה של החוק להגנת הפרטיות".