יחולק כדיבידנד: פז תפצל את בית הזיקוק ותרשום אותו למסחר בת"א

חברת האנרגיה רשמה ברבעון השני הפסד של 32 מיליון שקל כתוצאה מהפסדים בבית הזיקוק - אותו היא מתכוונת לחלק כדיבידנד בעין לבעלי המניות • בעוד שבית הזיקוק מסב לה הפסדים, פז רושמת צמיחה דו-ספרתית בענף קמעונאות המזון

תחנת דלק פז / צילום: תמר מצפי
תחנת דלק פז / צילום: תמר מצפי

קבוצת פז  פירסמה הבוקר (ד') את תוצאותיה לרבעון השני לשנת 2021, מהן עולה שהכנסותיה הוכפלו בהשוואה לאשתקד - אך בעקבות הפסדים בבית הזיקוק החברה בכל זאת סיימה את הרבעון בהפסד של 32 מיליון שקל.

דירקטוריון החברה החליט לפצל בית הזיקוק ולחלקו כדיבידנד בעין לבעלי המניות. ההחלטה על פיצול בית הזיקוק, שמכביד על פז ומסב לה הפסדים כבדים בשנים האחרונות, הייתה ידועה. החברה רוצה ללכת בגדול על ענף הקמעונאות, ובתחילת החודש אף הודיעה על רכישת רשת חנויות הסופר השכונתיות פרשמרקט תמורת 2.1 מיליארד שקל.

החברה בחרה בהפרדה ופיצול של בית הזיקוק בדרך של חלוקת דיבידנד בעין (כך שלאחר הפיצול בעלי המניות של פז יחזיקו בשתי חברות ציבוריות נסחרות). לצורך זה, פז תקים חברה בת חדשה בבעלותה המלאה שאליה יועברו מניות בית הזיקוק.

בפז הסבירו שמטרת הפיצול היא "להגביר את המיקוד העסקי והניהולי של החברה בפעילויות הליבה של קמעונאות ושירותים ובהקמת זרוע נדל"ן, במטרה ליישם את התוכנית האסטרטגית של החברה ולייצר ערך מצטבר לבעלי מניותיה". ​

 
  

זרוע קמעונאות המזון בצמיחה דו-ספרתית

הכנסות הקבוצה ברבעון השני זינקו ב-105% והסתכמו ב-2.8 מיליארד שקל. כמו כן, ברבעון זה נרשם שיא של 30% בהיקף מכירת הדלקים בתחנות ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

החזרה לשגרה, לכבישים ולחנויות הנוחות הקפיצה את מכירות קמעונאות המזון של החברה (רשת חנויות הנוחות yellow ורשת המרכולים סופר יודה) ב-24%, והן עמדו על 304 מיליון שקל לעומת 246 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד (שבמהלך חלק נכבד ממנו המשק היה בסגר והיו הגבלות תנועה). yellow לבדה רשמה רבעון שלישי ברצף של צמיחה דו-ספרתית (שעמדה ברבעון על 10%). 

בתחילת החודש כאמור פז דיווחה על רכישת פרשמרקט  לפי שווי של 2.1 מיליארד שקל, כאשר 80% מהתמורה תשולם במזומן והיתרה במניות פז שיוקצו לבעלי מניות פרשמרקט. את העסקה הובילו מנכ"ל פז ניר שטרן ויו"ר החברה הראל לוקר, והיא מהווה המשך לרכישת רשת סופר יודה, שביצעה פז אשתקד.

מנכ"ל הקבוצה שטרן מסר כי "החברה מציגה צמיחה מרשימה בתוצאותיה בנטרול מגזר הזיקוק. הצמיחה החדה מגיעה מצמיחה דו-ספרתית ב-yellow ומעלייה חדה בצריכת דלקים. שיעור הרווח הגולמי ב-yellow מן הגבוהים בשוק ועומד על 36.8%. עם השלמת עסקת פרשמרקט נהפוך לשחקן מוביל בשוק הקמעונאות בכלל ובשוק הסופרמרקטים השכונתיים בפרט".

בנטרול מגזר הזיקוק דווקא נרשם רווח

גם מכירות מגזר הזיקוק זינקו ברבעון האחרון, מ-700 מיליון שקל אשתקד ל-2 מיליארד שקל השנה. הגידול נובע בעיקר מעלייה במחיר החבית ומעלייה בכמויות המכירה. יחד עם זאת, בית הזיקוק רשם הפסד תפעולי של 83 מיליון שקל במהלך הרבעון, לעומת 76 מיליון שקל אשתקד, שנבע בעיקר מירידה בשער הדולר ובתפוצה.

ה-EBITDA של פז (מאוחד) הסתכם ב-186 מיליון שקל לעומת 175 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בנטרול מגזר הזיקוק, הסתכם ה-EBITDA ב 213 מיליון שקל לעומת 191 מיליון בשנה שעברה - גידול בשיעור של 12%. 

הרווח התפעולי הרבעוני הסתכם ב-39 מיליון לעומת 25 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה. בנטרול מגזר הזיקוק, הרווח הגיע ל-122 מיליון שקל (גידול של 21% בהשוואה לרבעון המקביל).

בשורה התחתונה, פז רשמה הפסד רבעוני של 32 מיליון שקל בעקבות הפסדיה במגזר הזיקוק. בנטרול נתונים אלה, החברה הייתה רושמת רווח נקי של 51 מיליון שקל. ברבעון המקביל אשתקד רשמה החברה הפסד של 4 מיליון שקל.