כתב אישום חמור בפרשת המרמה של אלבר: הבריחה לארץ מאות רכבים

עניינה של הפרשה בתוכנית מרמה לקבלת היתר ליבוא מקביל של כלי רכב ורישיונות יבוא ממשרד התחבורה - שבוצעה בין השנים 2015-2013 תחת מנכ"ל החברה לשעבר • תגובת אלבר: "מברכים על כך שהאמת יצאה לאור. הפרקליטות החליטה שלא נפל רבב בהתנהלותם של המנכ"ל כיום אורן אלעזרא והבעלים של החברה, אלי אלעזרא ועל כן החליטה הפרקליטות לסגור את התיק נגדם"

אלבר / צילום: איל יצהר
אלבר / צילום: איל יצהר

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בלוד כתב אישום נגד חברת אלבר; ינון עמית, לשעבר מנכ"ל חברת אלבר וכיום בעל מניות ומנהל בחברת גלובל אוטומקס בע"מ; אירית פרנקו, לשעבר סמנכ"לית כספים בחברת אלבר, ורעות בנודיס, מנהלת רכש בחברת אלבר.

כן הוגשו כתבי אישום נגד חיים לוי, מנהל חברת חיים לוי טרייד-אין וחברת גלובל אוטומקס; דני לוי, בעל מניות ומנהל בחיים לוי טרייד-אין ובגלובל אוטומקס; ונגד החברות חיים לוי טרייד-אין וגלובל אוטומקס.

עניינה של הפרשה בתוכנית מרמה רחבת-היקף לקבלת היתר ליבוא מקביל של כלי רכב ורישיונות יבוא ממשרד התחבורה - בין היתר תוך שימוש בהסכמים מזויפים עם סוכני רכב בחו"ל ובמסמכי תקינה מזויפים - שבוצעה בין השנים 2015-2013. על-פי כתב האישום, אלבר הבריחה 1,828 כלי רכב לישראל בהיקף של כ-176 מיליון שקל.

חברת אלבר, ינון עמית, חיים לוי, דני לוי וחברות חיים לוי טרייד-אין וגלובל אוטומקס נאשמים בעבירות של קבלת דבר במרמה והלבנת הון; בנוסף לכך הם נאשמים יחד עם פרנקו ובנודיס בעבירות הברחה ועבירות מכס ומס נוספות. לעמית, פרנקו ובנודיס מיוחסות גם עבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד של חברת אלבר.

בצעד חריג, בין הנאשמים בפרשה גם עורכי דין. כתב האישום בעניינם של עורכי הדין ירון גולדמן וגיל אייזנברג הוגש על דעת המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד שלמה למברגר. השניים ייצגו את ינון עמית ומואשמים בעבירות של שיבוש מהלכי משפט, הדחה בחקירה, בידוי ראיות וקשירת קשר לביצוע פשע ועוון. ינון עמית מואשם גם הוא לעניין זה בעבירות של הדחה בחקירה וקשירת קשר לביצוע פשע ועוון.

לאחרונה נמסרה הודעה לבאי-כוחם של אלי אלעזרא, הבעלים ויו"ר הדירקטוריון של חברת אלבר, ושל אורן אלעזרא, מנכ"ל החברה הנוכחי, שנחשדו בעבירות של קבלת דבר במרמה, הלבנת הון ועבירות נוספות, כי תיקי החקירה בעניינם ייסגרו, זאת לאחר שנבחנו ביסודיות הטענות שהעלו בשימוע.

על-פי כתב האישום, בשלהי שנת 2013 התקבלה החלטה בחברת אלבר על הקמת תחום פעילות של יבוא מקביל של כלי רכב לישראל. לנוכח מגבלות שנקבעו בחוק על יבוא מקביל, הנאשמים - חברת אלבר, ינון עמית, חיים לוי, דני לוי וחברת חיים לוי טרייד-אין - פעלו כדי להונות את משרד התחבורה ולהציג לו מצגים כוזבים על-מנת לקבל היתר יבוא מקביל עבור חברת אלבר. לגורמים אלה הצטרפו אירית פרנקו, שניהלה את ההיבטים הכספיים של היבוא המקביל, ורעות בנודיס, שניהלה באופן שוטף את תהליכי היבוא, וכן איש עסקים אמריקאי בתחום ענף הרכב.

על-פי כתב האישום, איש העסקים האמריקאי זייף עבור חברת אלבר הסכמים ומסמכים, שהותאמו לדרישות החוק, לפיהם אלבר התקשרה לכאורה עם חברה אמריקאית בשם אוטוניישן (AUTONATION), שהיא סוכן מורשה של יצרני הרכב טויוטה והונדה. בפועל לא עמד איש מהנאשמים, או מי מעובדי החברות הנאשמות, בקשר כלשהו עם מי מאנשי אוטוניישן או עם מי מהדמויות אשר נחזות להיות חתומות על גבי המסמכים המזויפים.

אלבר הגישה למשרד התחבורה את ההסכמים המזויפים וכן מסמכי תקינה מזויפים לפיהם מצהיר הסוכן המורשה כי הרכב עומד בכל דרישות התקינה של משרד התחבורה, וקיבלה על בסיסם במהלך שנת 2014 היתר ורישיונות לייבא לישראל כלי רכב מתוצרת טויוטה והונדה.

לפי כתב האישום, על בסיס ההיתר ורישיונות היבוא אשר התקבלו במרמה, הבריחה חברת אלבר מארה"ב לישראל, עד לפתיחת החקירה נגדה בחודש יולי 2015, כאמור לא פחות מ-1,828 כלי רכב, אשר נרכשו תמורת סכום של כ-176 מיליון שקל.

לפי האישום, במסגרת התוכנית העבריינית ועל-מנת להסתיר את העובדה שכלי הרכב נרכשו לצורך ייצוא מחוץ לארה"ב, רכשה אלבר את כלי הרכב מסוכנויות מקומיות וספקים שונים בארה"ב באמצעות מספר רב של חברות, חלקן חברות-קש שהוקמו רק לצורך רכישת כלי הרכב על-ידי אותו איש עסקים אמריקאי. הנאשמים זייפו, בסיוע איש העסקים האמריקאי, גם חשבוניות ספק ומסמכים נוספים הנחזים להיות מטעם חברת אוטוניישן, על-מנת להגישם למכס יחד עם הצהרות היבוא.

עוד על-פי כתב האישום, על-מנת להשתמט מתשלום מיסי יבוא נמנעה אלבר מדיווח על עלויות הרכישה האמיתיות של כלי הרכב. בהצהרות היבוא של כלי הרכב הצהירה אלבר על עלויות רכישה כוללות הנמוכות בלמעלה מ-4 מיליון שקל מהעלויות האמיתיות.

כתב האישום מייחס נסיבות מחמירות לביצוע העבירות, הנובעות מהתחכום, השימוש בגורמים בחו"ל, ההיקף הכלכלי והפגיעה הפוטנציאלית בזכויות הבטיחותיות והצרכניות של משתמשי כלי הרכב.

כתב האישום מתאר גם ביצוע עבירות הלבנת הון על-ידי המעורבים בכך שייבאו את כלי הרכב, המהווים רכוש אסור שמקורו בעבירות. עבירות הלבנת הון בוצעו לכאורה גם בהעברת למעלה מ-180 מיליון שקל על-ידי אלבר לאיש העסקים האמריקאי על-מנת שיקים עבור חברת אלבר חברות-קש אמריקאיות וירכוש באמצעותן ובאמצעות חברות נוספות כלי רכב תוך הצגת מצג כוזב.

לפי האישום, אלבר והמעורבים מטעמה ביצעו גם עבירות הלבנת הון בכך שמכרו ללקוחות בישראל למעלה מ-950 כלי רכב מתוך כלי הרכב אותם ייבאו תמורת סך של למעלה מ-168 מליון שקל, ובכך שרשמו בבעלותה של אלבר למעלה מ-540 כלי רכב ששווים עומד על למעלה מ-73 מיליון שקל, והכול בידיעה שמדובר ברכוש אסור שמקורו בעבירות.

עבירות הלבנת הון נוספות נעשו על-פי כתב האישום על-ידי חברת חיים לוי טרייד-אין, בעליה ומנהלה, אשר בהתאם להסכם שיתוף-פעולה שחתמו, רכשו מחברת אלבר למעלה מ-155 כלי רכב תמורת סך של למעלה מ-27 מיליון שקל ומכרו את כלי הרכב ללקוחות כסוכן, בידיעה שמדובר ברכוש אסור שמקורו בעבירות.

כתב האישום מייחס לגלובל אוטומקס, שאחד השותפים בה היה איש העסקים אמריקאי, וכן לינון עמית, לחיים לוי ולדני לוי מסכת עבירות דומה לזו שבוצעה על-ידי אלבר. לפי האישום, בראשית שנת 2015 פעלו חברת גלובל אטומקס והמעורבים מטעמה להונות את משרד התחבורה ולקבל היתר ורישיונות ליבוא מקביל של כלי רכב לישראל על בסיס הסכמים מזויפים, העומדים לכאורה בדרישות החוק.

גלובל אוטומקס הגישה את ההסכמים המזויפים וכן מסמכי תקינה מזויפים למשרד התחבורה וקיבלה על בסיסם במרמה, במהלך שנת 2015, היתר ורישיונות לייבא לישראל כלי רכב מתוצרת ג'יפ.

על-פי כתב האישום, לאחר שקיבלה את ההיתר והרישיונות, הבריחה חברת גלובל אוטומקס באמצעות שילוח ימי 58 כלי רכב מסוג ג'יפ ששווי עלותם אינו פחות מ-7.1 מיליון שקל. גלובל אוטומקס רכשה את כלי הרכב מספקים שונים בארה"ב באמצעות חברות אמריקאיות בשליטת איש העסקים האמריקאי, וזאת במטרה להסתיר מיצרניות הרכב את העובדה שכלי הרכב נועדו לייצוא מחוץ לארה"ב. בנוסף, זויפו על-ידי איש העסקים האמריקאי לבקשת בעלי ומנהלי גלובל אוטומקס חשבוניות ספק ומסמכים נוספים הנחזים להיות מטעם חברת ווסטבורי. כתב האישום מייחס לחברת גלובל אוטומקס ולמעורבים גם עבירות הלבנת הון.

האישומים נגד עורכי הדין בפרשה

עו"ד ירון גולדמן ועו"ד גיל אייזנברג הם עורכי דין שותפים שייצגו את ינון עמית בשלב החקירה, החל משנת 2015. על-פי כתב האישום, גולדמן, אייזנברג ועמית קשרו קשר לנסות ולהכשיר בדיעבד את החוזה והמסמכים המזויפים שהוגשו על-ידי אלבר למשרד התחבורה, ולנסות ולהדיח את מי מאנשי אוטוניישן לתת עדות שקר ולפיה החוזה המזויף נחתם על-ידם.

עוד על-פי כתב האישום, עורכע הדין גולדמן ואייזנברג פעלו לערוך ולשנות הקלטות, שנמסרו על-ידי עו"ד אייזנברג למשטרה במסגרת השלמת חקירה שהתקיימה לאור בקשת עורכי הדין למסור גרסה לאחר שזומנו לשימוע הנוגע לעבירות ההדחה וקשירת הקשר. קבצי ההקלטות המקוריים נערכו ושונו באופן שיתאים לגרסת הנאשמים, ומהם נוצרו קבצים חדשים אשר נמסרו, בכוונה להטעות, לשבש את החקירה, את הליך השימוע ואת ההליך המשפטי.

כן על-פי כתב האישום, גולדמן ואייזנברג יעצו לינון עמית שלא למסור למשטרה הודעה בחקירתו בעניין מסוים בנימוק של חיסיון עורך דין-לקוח, אף שהדברים אינם בבחינת דברים אשר הוחלפו בין עורך דין ללקוחו.

מב"כ של רו"ח אירית פרנקו, עוה"ד גיורא אדרת ואורן אדרת, נמסר כי: "רו"ח אירית פרנקו שימשה סמנכ"ל כספים באלבר, שעסקה בין היתר ביבוא מקביל של כלי רכב. המדובר היה בתחום חדש שהפעילות בו נעשתה בעידוד משרד התחבורה לצורך יצירת תחרות מול היבואנים הרשמיים, מה שגרם לפגיעה באינטרסים של היבואנים והביא למוטיבציה מצידם להלחם ביבוא המקביל.

"כבכל תחום חדש קיימת תקופה של לימוד והסתגלות, שהיתה בעיצומה בפרוץ החקירה שנפתחה לאחר תקופה קצרה יחסית של פעילות. אנו נראה כי אירית פעלה כסמנכ"ל כספים סביר ואחראי, כי על סמך הנתונים אליהם נחשפה, לא יכולה הייתה להסיק על אי חוקיות כלשהי וכי פעלה כל העת לשיפור והתייעלות ההתנהלות בתחום היבוא המקביל.

"יצוין כי תחום היבוא המקביל עבר בשנים האחרונות שינויים מהותיים וכיום אותן דרישות בגינן נטען כי נעברו עבירות, אינן קיימות כלל".

מטעם עוה"ד גלעד ברון ושירית טרוינר, ממשרד ברון ושות' המייצגים את דני וחיים לוי, חיים לוי טרייד אין בע"מ וחברת גלובל אוטומקס בע"מ נמסר: "אין אלא להצר על כך שמקרה זה בכלל מגיע לדיון במישור הפלילי שלו. משפחת לוי, וחברת גלובל אוטומקס בע"מ - היו והינם מהחלוצים שקידמו את תחום היבוא המקביל של רכבים בישראל, כחלק מהרצון של הרגולטור לפתוח שוק זה לתחרות, ולאפשר מאזרחי ישראל ליהנות מתחרות ומחירים תחרותיים בתחום.

"כתב האישום עוסק באירועים נקודתיים, שקרו לפני יותר מ- 8 שנים - תקופה בה רק החלה הפעילות בתחום היבוא המקביל, בה גם הרגולטור עדין היה בשלב של גיבוש אופן ההתנהלות והרגולציה בתחום, עם פתיחת שוק הרכב ליבוא מקביל ובטרם הוסדרה באופן מלא החקיקה והרגולציה בנוגע אליו. גלובל אוטומקס בע"מ, המשיכה להתפתח במהלך השנים ממועד האירוע האמור, וכיום הינה בשליטה חברה ציבורית - והיא הינה אחד הגורמים המובילים בתחום היבוא העקיף, ותמשיך להוביל ולפתח את הענף.

"אין אלא להצר על כך שהאמור הגיע לברור במסגרת הליך פלילי, בפרט לאור התקופה שחלפה והנסיבות הפרטניות הנוגעות לתיק זה, משפטית ועובדתית. הדברים יתבררו בבית המשפט ואנחנו סמוכים ובטוחים כי יוכח שבמעשי מרשינו לא דבק רבב".

החקירה בוצעה על-ידי חקירות מכס ומע"מ חיפה ברשות המסים ויחידת חקירות ימ"ר חוף במשטרת ישראל. התיק מטופל על-ידי עורכי הדין נעם עוזיאל, יפעת גדנקן, הילה מנשה ז'בנר ויותם גולדשטיין מפרקליטות מיסוי וכלכלה. 

עו"ד דרור מתתיהו, שותף ומנהל מלקת צווארון לבן במשרד פישר ושות׳, אשר מייצג את רעות בנודיס, מסר בתגובה: "אין בסיס לכתב האישום בעניינה של מרשתנו, אשר הוגש בחלוף למעלה מ-6 שנים ממועד הפתיחה בחקירה. מרשתנו היא עובדת שכירה בחברה, אשר פעלה בתום-לב, בהתאם להנחיות שקיבלה מן הממונים עליה. לא נפל כל רבב בהתנהלותה, והיא סמוכה ובטוחה כי עניינה יסתיים בלא כלום, לאחר שייחשפו הראיות והטענות כבדות-המשקל שבאמתחתה".

דובר אלבר מסר: "אנו מברכים על כך שהאמת יצאה לאור והפרקליטות החליטה שלא נפל רבב בהתנהלותם של המנכ"ל כיום אורן אלעזרא והבעלים של החברה, אלי אלעזרא ועל כן החליטה הפרקליטות לסגור את התיק נגדם. מכתב האישום עולה בצורה מובהקת כי האחריות לאישומים המיוחסים לאלבר הינם מכוח מעשיו ומחשבתו הפלילית של הנאשם ינון עמית, לאור תפקידו כמנכ"ל אלבר בתקופה הנדונה, סמכותו ואחריותו בניהול העניינים המתוארים באישום זה. ינון עמית ושותפיו לכתב האישום פגעו בזדון באלבר למען תועלתם האישית, הם ניטרלו את פעילות הייבוא המקביל של אלבר וגרמו לה נזקים עצומים, ובכוונת אלבר לפעול למיצוי זכויותיה בעניין. אנו מבקשים להודות לעורכי הדין, ציון אמיר, שרון כהנא ונתי שמחוני שבזכותם יצאה האמת לאור".

*** חזקת החפות: האישים והחברות המוזכרים לעיל לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות.