מתנגדי הגישה השבדית מיהרו לחגוג: אבל למה באמת התפטר רה"מ שם?

ציוץ שהפך ויראלי בישראל כלל ציטוט שבו מודה ראש ממשלת שבדיה המתפטר: "נכשלנו בגישתנו הייחודית לקורונה" • האם הציטוט הזה הוא אמיתי? • המשרוקית של גלובס

סטפן לוון, ראש ממשלת שבדיה שהתפטר מתפקידו / צילום: Associated Press, Olivier Hoslet
סטפן לוון, ראש ממשלת שבדיה שהתפטר מתפקידו / צילום: Associated Press, Olivier Hoslet

ראש ממשלת שבדיה, סטפן לוון, הודיע השבוע על התפטרותו. בעולם שלפני הקורונה ספק אם היה מדובר בידיעה שתסעיר מישהו בישראל, אבל במצב הנוכחי, זמן קצר לאחר ההתפטרות צבר כאן תאוצה ציוץ שבו נכלל ציטוט של לוון כשהוא מודה שהתפטר לאחר ש"נכשלנו בגישתנו הייחודית לקורונה". שבדיה מהווה מודל לחיקוי עבור מתנגדי סגרים, הגבלות וחיסונים, כך שההודאה של ראש הממשלה השבדי בכישלונו התקבלה בצהלות שמחה אצל מתנגדי הגישה הזאת, והציוץ זכה לכ-600 שיתופים עד כה. אבל האם הציוץ שנכלל בו הוא אמיתי?

הציוץ שהופץ בישראל ציטט ציוץ בגרמנית, בו נאמרו דברים ברוח דומה. הציוץ הגרמני מפנה לכתבה מהאתר "פרקנפורטר רונדשאו", שאכן מותחת ביקורת על מדיניות הקורונה השבדית, ומצביעה על מה שמומחים תופסים ככשליה, אבל כלל לא טוענת שהוא התפטר בשל כך. הציטוט שיוחס לו בציוצים כלל לא מופיע שם. גם באתרי חדשות מרכזיים כמו ה-BBC, הגארדיאן והוושינגטון פוסט שדיווחו על ההתפטרות, לא מיוחס לראש הממשלה המתפטר שום ציטוט שקשור לקורונה.

לא הקורונה, אלא שוק השכירות

עמיתינו ממדור בדיקת העובדות של העיתון השבדי "דגנס ניהטר", שכמו המשרוקית חברים גם הם ברשת הבינ"ל של בודקי העובדות (IFCN), אישרו לנו שלפחות באופן רשמי ההתפטרות אינה על רקע מצב הקורונה במדינה. הממשלה השבדית אמנם סבלה מכמה משברים בפרלמנט, אך אלה לא היו קשורים לקורונה, ומה שהביא להפלתה באי-אמון הוא הניסיון שלה להתערב בשוק השכירות. לאחר ההתפטרות הסביר לוון בראיון לעיתון כי לא התכוון להישאר זמן רב בתפקיד אחרי הבחירות וש"זה יהיה הגון יותר כלפי המצביעים" ליידע אותם מבעוד מועד מי יהיה מועמד מפלגת הפועלים הסוציאל-דמוקרטית (SAP) לראשות הממשלה.

לפי עמיתינו מדגנס ניהטר, מדיניות הקורונה השבדית דווקא נתמכת על ידי רוב המפלגות בשבדיה ופופולרית בקרב הציבור. בסקר שנערך במאי 2021, 55% מהמשיבים ענו שהם חושבים שהגישה השבדית היא "די טובה" ועוד 10% שהיא "מאוד טובה". עם זאת, בקרב כל הזרמים הפוליטיים נרשמה ירידה בתמיכה במדיניות הזו לעומת סוף 2020.

זה כמובן לא אומר שכדאי לרוץ לחבק את השבדים. אסף אוני, כתב גלובס באירופה, הזכיר לנו שכן נרשמו בשבדיה התבטאויות ביקורתיות על מדיניות הקורונה של הממשלה. בדצמבר 2020 המלך קרל ה-16 גוסטב אמר שהאסטרטגיה השבדית אל מול הקורונה "נכשלה". לוון הסכים עם האמירה: "כמובן שהעובדה שכל כך הרבה אנשים מתו לא יכולה להיחשב לשום דבר מלבד כישלון". אלא שהוא כאמור לא התפטר על הרקע הזה, ואף אמר ש"כשנהיה מאחורי המגיפה הזו נוכל להסיק מסקנות סופיות".

כעת נראה שאת המסקנות הסופיות האלו יסיק כבר ראש ממשלה אחר.

בשורה התחתונה: הדברים בציוץ לא נכונים ברובם. ראש ממשלת שבדיה אכן התפטר, אבל לא על רקע הקורונה אלא כדי לאפשר למפלגתו לבחור יורש תקופה ממושכת לפני הבחירות. בסוף 2020 מתח המלך ביקורת על מדיניות הקורונה השבדית, וראש הממשלה אף הסכים כי מדובר בכישלון, אך טען כי יסיק מסקנות בנידון רק לאחר סוף המגיפה.

תחקיר: אוריה בר-מאיר