כניסת אמזון וגוגל לתחום הענן הממשלתי: מי תיפגע ומי תרוויח?

הזכייה של אמזון וגוגל תפסה את שוק מערכות המידע הישראליות בהפתעה • אבל מומחים טוענים: יש מקום לעוד שחקנית אחת לפחות, ותוצאות המכרז לא סופיות • בפאנל שנערך בגלובס הם מסבירים כיצד ישפיע המכרז על תחום הענן בישראל

אילן ינובסקי וטל שץ, בהנחיית אופיר דור / צילום: ניב קנטור, יוליה ברנשטיין
אילן ינובסקי וטל שץ, בהנחיית אופיר דור / צילום: ניב קנטור, יוליה ברנשטיין

"היתה הפתעה מאוד גדולה בשוק כשאמזון וגוגל זכו במכרז נימבוס, מכרז מחשוב הענן הממשלתי. השוק כולו היה תחת הרושם שמיקרוסופט ואמזון הן אלה שיזכו, ובפועל נבחרו חברות שאין להן ברגע זה יכולת להבטיח ריבונות מלאה על דאטה בישראל, ויקח להן שנה וחצי-שנתיים עד שיוכלו לגזור את הסרט" - את הדברים אמר אילן ינובסקי, מנהל פתרונות עסקיים בחברת המחשוב VMware ישראל, על הזכייה של אמזון וגוגל במכרז המחשוב הממשלתי, שמוערך בהיקף של 4 מיליארד שקל ושאמור לעודד את כלל משרדי הממשלה, יחידות הסמך שלה וצה"ל, להעביר את כל שירותי התוכנה ואחסון הנתונים שלהם לידי החברות הזוכות.

ינובסקי אמר את הדברים בפאנל גלובס שהוקדש למכרזי הענן ולהגירת שירותים פרטיים וממשלתיים לענן הציבורי בהנחיית כתב גלובס אופיר דור. לדברי ינובסקי, זכיית השתיים היא "מוזרה ועם סימני שאלה", ויש להמתין לתוצאות הערעור של מתחרה נוספת, אורקל, על הזכייה. "אני מעריך ששוק הענן יתחלק בין יותר משתי שחקניות, ויש מקום ללפחות עוד אחת", הוסיף. 

אמזון הולכת על כל הקופה

טל שץ, סמנכ"ל אסטרטגיה בטרה סקיי (TeraSky), מכיר את הנושא מקרוב כמי שמסייע לחברות לעבור לשירותי ענן. לדעתו, מיקרוסופט היתה הפייבוריטית לזכייה, והשוק כולו הימר עליה. "מיקרוסופט חזקה מאד במגזר הממשלתי וגם הפרטי, והמוצר שלה פונה גם לסטארטאפים, אבל אמזון בונה בדרך כלל על שוק החברות הדיגיטליות יותר, ודווקא את הקהל הזה - במידה והוא ישראלי - מעניין יותר להוציא את הנתונים לחוות שרתים שאיננה נמצאת בישראל, אלא קרוב ללקוחות מעבר לים במדינות היעד. כנראה שאמזון רואה בישראל פוטנציאל שוק לא קטן ומהלך שכזה מהווה עבורה "הליכה על כל הקופה".

שץ גם מעריך כי ככל הנראה מי שייפגע מהפעילות הנמרצת של ארבע ענקיות טכנולוגיה לתחום הענן בישראל - בהן אמזון, גוגל, מיקרוסופט ואורקל - יהיו דווקא ספקיות המחשוב הישראליות. "חברות המחשוב המספקות שירותי אחסון יהיו הנפגעות הגדולות של המהלך, כי יהיה קשה מאוד להתחרות באיכות ובמחיר של הגדולות", הוא אומר. "התחום יתארגן מחדש סביב חברות שיציעו ערך מוסף מעל לענן של הענקיות, ושחקנים שהם היום קטנים ימצאו את עצמם לפתע כשחקנים מרכזיים בשוק הענן".

לדבריו, לתוצאות מכרז הענן, ולעובדה שהוא כולל גם את מערכת הביטחון, תהיה תרומה משככת גם לקרב על עובדי הייטק בישראל. "יותר ויותר חיילים יעבדו עם שירותי ענן ענקיים וייצאו לשוק האזרחי עם נסיון רלוונטי בתחום שגם החברות הפרטיות רוצות להתמחות בו".

הרגולציה שתמנע מאמזון לסגור את השאלטר

חברות פרטיות וארגונים ממשלתיים רבים מצויים כיום בעיצומו של תהליך מעבר לתשתיות תוכנה ונתונים לשרתים מרוחקים בהתליך המכונה "מחשוב ענן". השיקולים קשורים לעלויות, כמו חסכון בכח אדם טכני ובהוצאות מחשוב מקומיות, אך גם בהאצת הפעילות, יעילות רבה יותר ושימוש בתוכנות משלימות שמצויות רק בידיהן של ענקיות כמו גוגל, אמזון או מיקרוסופט.

ובכל זאת, הדבר יוצר תלות רבה בספקית הענן שיכולה בכל רגע נתון להפסיק את השירות או לפגוע בו על פי מדינויותה. רק לאחרונה סגרה אמזון את אחד מהשרתים הקשורים בלקוחותיה של NSO, חברת הסייבר ההתקפי הישראלית. אמזון, גוגל ואפל היו שותפות לסגירת הרשת החברתית הימנית פרפל שנמצאה קשורה להסתערות ההמונית על הקפיטול בארה"ב בינואר האחרון.

"תמיד יווצר מצב שבגלל שיקולים כמו דיעות פוליטיות או עקרונות מוסר, מישהו יסגור את השאלטר על שירות כזה או אחר", אומר ינובסקי. "זו נקודה מטרידה וכל חברה שעוברת לענן צריכה לחשוב עליו מראש ולגבש לעצמה דרך פעולה במקרה שכזה. אלא שהיום יותר מתמיד, ענקיות הטכנולוגיה נמצאות תחת זכוכית המגדלת של הממשל האמריקאי ולא אהיה מופתע אם בשנים הקרובות נראה מהלכים רגולטורים שיימנעו מענקיות טכנולוגיה מלממש את האיום של סגירת השאלטר על שירותים שלמים".

*** גילוי מלא: סדרת "תוכנית עבודה - ניהול וכלי עבודה בעולם טכנולוגי" מתקיימת בחסות החברות VMware ו- Terasky.