מחקר מקיף של כללית: תופעות לוואי לחיסון, אך לקורונה הרבה יותר

במחקר נמצא קשר בין החיסון לסיכונים נדירים של דלקת שריר הלב, דלקת תוספתן ושלבקת חוגרת • כמו כן נבחנו תופעות הקורונה עצמה, והן היו רבות יותר ונדירות פחות: שיעור גבוה בהרבה של דלקות בשריר, וגם סיכון ליותר התקפי לב, שבץ, קרישיות דם, תסחיף ריאתי, קרישיות בורידים עמוקים ופגיעה חריפה בכליות

חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock, LookerStudio
חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock, LookerStudio

מחקר מקיף של קופת חולים כללית, שפורסם אמש (ד') בכתב העת New England Journal of Medicine, נועד לאתר תופעות לוואי של החיסון לקורונה ולהשוותם לסיכונים מהמחלה. במחקר נבחנו 25 תופעות לוואי שעלו כאפשריות לגבי החיסון, כאשר התופעה העיקרית שאירעה בשיעור גבוה יותר במחוסנים הייתה התופעה המוכרת, הנדירה, ובדרך כלל החולפת של דלקת בשריר הלב. יתר התופעות לא נמצאו כמוגברות בחיסון.

בהשוואת מאומתי הקורונה הלא מחוסנים לקבוצה של לא מחוסנים שלא נחשפה, נמצאו תופעות לוואי רבות שנגרמו מהנגיף, כולל דלקת בשריר הלב בשיעורים גבוהים מאלה שנצפו אצל המחוסנים.

דלקת בשריר הלב כתופעת לוואי של החיסון: יותר בקרב גברים צעירים

אם נתחים בתופעות החיסון, בכל 100,000 מחוסנים נמצאו 2.7 מקרים רבים יותר של דלקת בשריר הלב מאשר בקרב לא מחוסנים שלא נדבקו בקורונה. התופעה כאמור בדרך כלל חולפת בטיפול מתאים. היא הייתה מובחנת יותר בקרב גברים צעירים, שם עלה היחס ל-.3.7 מקרים לכל 20,000 מחוסנים. זו כאמור הייתה תופעת הלוואי היחידה שהייתה מוגברת אצל המחוסנים.

תופעות נוספות שנמצאו אצל המחוסנים היו 5 מקרים עודפים לכל 100,000 של דלקת בתוספתן, ו-16 מקרים עודפים לכל 100,000 של שלבקת חוגרת. גם במקרה הזה, מדובר בתופעות נדירות וברות טיפול, אך המחקר חשוב באיתור התופעות. לא נמצאו שיעורים מוגברים של דלקת קרום הלב, הפרעות קצב לב, התקפי לב, שבץ, תסחיף ריאתי, קרישים בוורידים עמוקים, פגיעה חריפה בכליות.

אבל כל התופעות הללו נצפו בשיעור מוגבר אצל חולי הקורונה, ובאופן פחות נדיר מאשר תופעות הלוואי של החיסון: 11 מקרים נוספים לכל 100,000 של דלקת בשריר הלב (לעומת 2.7), 166 מקרים למאה אלף של הפרעות קצב לב, 125 מקרים של נזק לכליות, 11 מקרים של דלקת קרום הלב, 62 מקרים של תסחיף ריאתי, 43 מקרים של קרישי דם בורידים עמוקים, 25 מקרים של אוטם שריר הלב, ו-14 מקרים של שבץ מוחי.

מחקר כזה מתגבר על הטיות הדיווח שיכולות למנוע או להגביר גילוי של תופעות לוואי הן אצל מחוסנים והן אצל חולים. הוא סקר נתונים של כ-2 מיליון לקוחות קופת חולים כללית, בגילאי 16 ומעלה. אף שמדובר רק בשוק הישראלי, מאגר מידע זה נחשב לאחד המאגרים המאוחדים הגדולים בעולם. הנתונים נותחו לאחר שעברו אנונימיזציה, והקבוצות הותאמו מבחינת נתונים סוציו-דמוגרפיים ובריאותם לפני קבלת החיסון או לפני המחלה.

אחד מיתרונות המחקר הוא היכולת להרגיע לגבי תופעות לוואי שצומדו תקשורתית לחיסון או למחלה אך לא באמת מופיעות באופן עודף, ומצד שני לאתר תופעות לוואי שאולי נראות לא קשורות אך בפועל כן מופיעות באופן עודף, כמו הדלקת בתוספתן. גם הופעתן באופן עודף נדיר של 5 לכל 100,000 יכולה להיות עדיין מקרית, אבל כך הרופאים והמטופלים יכולים להיות ערניים לתופעה והיא גם יכולה להוות בסיס למחקר, להבנה טובה יותר של המחלה והחיסון.

את המחקר הובילו ד"ר נועם ברדה וד"ר נעה דגן.

"המחקר מראה שוב עד כמה החיסון בטוח"

לדברי פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות של שירותי בריאות כללית: "מחקר זה שופך לראשונה אור על תופעות הלוואי המשמעותיות של חיסון הקורונה. מכיוון שמדובר בזיהוי פאסיבי ואוטומטי של כל פניה לקבלת שירות רפואי, מדובר בהערכות מהימנות מאלו אשר פורסמו עד היום ונבעו מתיעוד פניה אקטיבית לדיווח על תופעות לוואי. המחקר גם מאפשר פרשנות רלוונטית יותר משום שהוא כולל גם תיאור של אותן תופעות לוואי אשר נגרמות מהדבקה טבעית בנגיף הקורונה.

פרופ' רן בליצר / צילום: שלומי יוסף
 פרופ' רן בליצר / צילום: שלומי יוסף

"המחקר מראה שוב עד כמה החיסון בטוח, ועד כמה החלופה של תחלואה 'טבעית' בנגיף הקורונה ללא חיסון מעמידה את האדם בסיכון משמעותי, כבד ושכיח הרבה יותר למחלה נלווית קשה - וכל זאת מעבר לסיכון הישיר עקב מחלת הריאות שגורם נגיף הקורונה וסיבוכיה הקשים.

"לא מצאנו במחקר זה עדות לשכיחות עודפת לאחר חיסון של אוטם שריר הלב, שבץ מוחי, או הפרעות בקצב הלב, או של הפרעות חמורות בקרישת הדם כמו קרישי דם בוורידים העמוקים או תסחיף ריאתי, אבל כן מצאנו שכיחות עודפת משמעותית של תופעות אלה לאחר תחלואה 'טבעית' בנגיף הקורונה ללא חיסון.

"יוצאת דופן היא דלקת בשריר הלב - אשר אכן נמצאה בשכיחות עודפת בקרב מתחסנים, אולם שכיחותה העודפת לאחר הדבקה בקורונה ללא חיסון גבוהה משמעותית יותר. חשוב בנוסף לזכור שממצאים מישראל כבר הדגימו שברוב המכריע של המקרים לאחר חיסון מדובר במחלה לא-קשה, אשר למעט מקרים בודדים לא הותירה נזק שיורי.

"במצב הקיים כיום, עם שיעורי שיא של תחלואה במדינת ישראל, המחקר מחדד את הצורך של מי שטרם התחסן לעשות זאת בדחיפות - כבחירה מושכלת לאור מידע מחקרי רחב היקף עם 'תו תקן' של העיתון המדעי המוביל בעולם".

"מחקר זה מפרט לראשונה את תופעות הלוואי המשמעותיות של חיסון הקורונה. מכיוון שמדובר בניתוח מקיף יותר המבוסס על רשומות רפואיות אלקטרוניות, מדובר בהערכות מהימנות יותר מאלו שפורסמו עד היום, שהסתמכו על מערכות דיווח פעיל מרצון", מסביר דר׳ דורון נצר, ראש אגף רפואה בקהילה אשר היה שותף למחקר.

"מקווים שהמחקר יעזור לאלה שטרם החליטו לגבי החיסון"

לאחרונה נחתם הסכם שיתוף פעולה מקיף בתחום הרפואה הנבואית בין שירותי בריאות כללית לבין בית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד. המחקר הנוכחי מומן בחלקו בתרומה של איוון ופרנצ'סקה ברקוביץ', אשר מממנים גם את מרכז המחקר והטיפול החדש שמקימות כללית והרווארד.

פרופ' בן רייס, מנהל ה- Predictive Medicine Group בבית החולים לילדים של בוסטון ובית הספר לרפואה של הרווארד, אמר כי "עד כה אחד המניעים העיקריים של הססנות להתחסן היה חוסר מידע בנוגע לתופעות לוואי אפשריות של החיסון. מחקר יסודי זה מספק מידע אמין על בטיחות החיסונים, ואנו מקווים שיעזור לאלה שטרם החליטו לגבי החיסון". הוא הוסיף, "מי שהיסס עד כה להתחסן בשל חששות מתופעות לוואי נדירות - כגון דלקת שריר הלב - צריך להיות מודע לכך שהסיכון לאותה תופעת לוואי - דלקת שריר הלב - גבוה יותר בקרב אנשים לא מחוסנים שנדבקים בנגיף הקורונה".

פרופ' מארק ליפשיץ, מנהל המרכז לדינמיקת מחלות מדבקות ופרופסור בבית הספר לבריאות הציבור ע"ש T.H. Chan באוניברסיטת הרווארד, אומר: "אתגר גדול במחקרי בטיחות חיסון הוא לוודא שהמטופלים אותם אנו משווים על מנת לזהות את תופעות הלוואי דומים במאפייניהם האחרים. זה מאתגר במיוחד בעת מבצע חיסונים המתקדם כה מהר. מסד הנתונים יוצא הדופן של כללית מאפשר לתכנן מחקר הנותן מענה לאתגרים אלו באופן שנוסך בטחון במהימנות מסקנות המחקר".

"חיזוק שיתוף הפעולה המדעי בין הרווארד וכללית שהתאפשר על ידי שיתוף הפעולה על-שם משפחת ברקוביץ' כבר מניב פירות ונותן לנו טעימה לערך של מערכות הבריאות המתואמות לצרכי מחקר", אמר פרופ' אייזק כהנא, יו"ר המחלקה למידע רפואי ביורפואי בבית הספר לרפואה של הרווארד ומנהל משותף של מיזם שיתוף הפעולה על שם איוון ופרנצ'סקה ברקוביץ יחד עם פרופסור בליצר. "מחקר זה הוא דוגמה מצוינת למה שאפשר להשיג באמצעות שיתופי פעולה מדעיים".

ניתוח תופעות הלוואי של הידבקות בקורונה

דלקת שריר הלב: 11 מקרים עודפים ל-100,000.
הפרעות קצב לב: 166 מקרים עודפים ל-100,000.
נזק לכליות: 125 מקרים עודפים ל-100,000.
דלקת קרום הלב: 11 מקרים עודפים ל-100,000.
תסחיף ריאתי: 62 מקרים עודפים ל-100,000.
קרישי דם בוורידים העמוקים: 43 מקרים עודפים ל-100,000.
אוטם בשריר הלב: 25 מקרים עודפים ל-100,000.
שבץ מוחי: 14 מקרים עודפים לכל 100,000.

תופעות לוואי אחרות אשר נמצאו קשורות לחיסון

נפיחות של בלוטות הלימפה (לדוגמא - בבית השחי), תופעת לוואי קלה המהווה חלק מתגובה חיסונית סטנדרטית לחיסון: נמצאו 78 מקרים עודפים לכל 100,000 אנשים.
דלקת התוספתן: נמצא 5 מקרים עודפים לכל 100,000.
שלבקת חוגרת: נמצאו 16 מקרים עודפים לכל 100,000.